Tips van de top: maak gebruik van het kuddegedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Tips van de top: maak gebruik van het kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 13:44

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bellatrix.

Elke week geven we je een tip van onze beste trainers en coaches, waar je thuis mee aan de slag kunt. De onderwerpen en disciplines waarover zij je tips gaan geven lopen uiteen. Ze hebben echter één ding gemeen, het paard! Daarbij staat bij alles wat we doen het welzijn van het paard voorop. Deze week een belangrijke tip van onze hoofdinstructeur aan de KNHS-Academy: Marion Schreuder.

Tip van Marion: Het paard is een kuddedier, daar hebben we soms last van, maar we maken er ook gebruik van.

Het paard leefde van oorsprong in een kudde, want een groep bood hem bescherming. Minimaal één paard waakte over de veiligheid, terwijl de overige paarden rustten. In kuddeverband leerden de jonge dieren de sociale spelregels, de paarden van verschillende leeftijden voedden elkaar op. De sociale contacten waren zeer belangrijk voor een goede psychische ontwikkeling.

Omdat paarden in groepen leefden, hadden ze ook een kudde-instinct. Als een groepsgenoot vluchtte, renden de andere paarden mee om later te zien wat er nou eigenlijk aan de hand was. Dit gedrag is niet veel veranderd. Al is een paard nog zo betrouwbaar, het kan altijd schrikken. Probeer deze reacties te begrijpen en straf het paard er niet voor. Dat is zinloos en maakt het probleem groter. Het paard is al bang en krijgt nu nog een reden om bang te zijn: straf. Je kunt het paard beter geruststellen, zodat de vertrouwensband behouden blijft.

Onthoud dat het paard een kuddedier is en in zo’n groep heerst een strakke rangorde. De groep moet de signalen blindelings kunnen vertrouwen en zonder discussie onmiddellijk meerennen als het vluchtsignaal wordt gegeven. Dit was noodzakelijk om te overleven in een wereld vol gevaar. Eigenwijze paarden werden zonder pardon opgevreten door roofdieren. Dit natuurlijke vermogen van het paard, om te reageren op duidelijke signalen, maakt ook de paardensport mogelijk. Het is jouw taak om duidelijke signalen te geven. Dit betekent ook dat jouw paard je moet kunnen respecteren en vertrouwen. Hij moet geen angst voor je hebben. Zorg dus voor een vertrouwensband en houd altijd rekening met het vluchtinstinct.

Op de site van KNHS kan je een filmpje met uitleg van Marion bekijken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:19

Citaat:
Omdat paarden in groepen leefden, hadden ze ook een kudde-instinct.

Hoezo verleden tijd? De paarden van deze 'hoofdinstructeur' leven niet meer in kuddes en hebben geen kudde-instinct?

Overigens is het idee van 'strakke rangorde' ook allang naar het rijk der fabelen verwezen.

Kuggur

Re: Tips van de top: maak gebruik van het kuddegedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:55

Dat viel mij inderdaad ook op Ibbel.
Maar ik moet toegeven, ik lees de "tips van de top" alleen voor de amusementswaarde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:02

Kuggur schreef:
Maar ik moet toegeven, ik lees de "tips van de top" alleen voor de amusementswaarde.

Ben benieuwd waar in het artikel staat hoe je gebruik maakt van het kuddegedrag (titel van het artikel) :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 02:54

Brainless schreef:
Kuggur schreef:

Ben benieuwd waar in het artikel staat hoe je gebruik maakt van het kuddegedrag (titel van het artikel) :Y)

Oh, dat is een rode draad van "tips van de top"; het gaat nooit over iets wat je praktisch kunt toepassen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:01

Kuggur schreef:

Ik ook :D
Als dit het niveau van 'de top' is, staan ze al heel lang niet meer met de poten in de klei :))
Maar dat krijg je met toppen, die zweven ergens hoog in de lucht meestal.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:03

De verleden tijd snap ik ook niet helemaal. Een groep of een maatje geeft nog steeds rust, vertrouwen, veiligheid. Hier train ik de pony's al jaren gewoon in de wei te midden van de groep. Observeer de kudde en speel er qua training ook op de kudde en hun gedrag in (hengst, ruin en twee merries). Heel leerzaam.
Wat Ibbel zegt over dat er geen strakke rangorde is klopt ook. Dat zie ik ook gebeuren. Wel is het zo dat wanneer er veulens zijn Asfaloth automatisch de taak van oppas krijgt. Zodat de merrie even haar eigen ding kan doen, maar er wel iemand uit de kudde op het veulen let.
Jammer inderdaad dat ze hier niet dieper op in gaat. Want dit is een ontzettend interessant en leuk onderwerp.

Om nog terug te komen op het stukje rust, vetrouwen en veiligheid binnen in een kudde. Een foto van afgelopen zondag. Palomino bonte die ligt is de hengst. Rechts mijn ruin (De witte). De bruine merrie en bruin bonte zijn de twee merries.
Frodo leid vooral waar de groep heen gaat, maar op de momenten wanneer hij afgeleid is en zich op iets anders richt is Asfaloth degenen in groep die het leiderschap even overneemt tot Frodo zich weer op de kudde richt. Heel mooi om te zien hoe dat gaat.
Maria is, zoals je zou kunnen zeggen, de leidende merrie, maar ook de 'moeder' van de kudde. Zodra er ruzies zijn lost zij de ruzie op en zet zich er letterlijk tussen. Toen Frodo net bij ons in de kudde kwam en er daardoor nog wat onrust was heb ik meerdere malen mee gemaakt hoe Maria zich voor mij, Arwen en Asfaloth zette en Frodo van ons afhield. Ze liet hem letterlijk weten: "Je bent te dominant en te druk. Ik wil je er nu niet bij hebben.". Heb daar nog ergens een filmpje van, maar die zou ik op moeten zoeken.
Was echt heel mooi om te zien hoe ze dat allemaal goed regelde en Frodo had ook gelijk respect voor haar. En als hij toch over haar grens ging, tsja, dan voelde hij het letterlijk of werd op afstand van mij, Asfaloth en Arwen gehouden.
Arwen is vooral de allemans vriend op het moment. Dan staat ze weer bij Maria of speelt met Asfaloth of houd Frodo gezelschap.
Hoe ik er gebruik van maak in mijn training is lastig uit te leggen. Dat gaat nu al zo automatisch, maar voor wie het interessant vind wil ik dat gerust proberen :j .

Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:06

Ik mis ook wederom de tip in de tekst. En daarnaast viel het stukje verleden tijd me ook op. Hoezo? Onderstreept opnieuw weer voor mij dat de top ook nog een hoop te leren heeft. :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:15

De tip hier is toch gewoon om gebruik te maken van het feit dat paarden van nature 'geprogrammeerd' zijn om een leider te volgen. De tip van Marion lijkt dus te zijn om ervoor te zorgen dat je paard je als een betrouwbare leider ziet en zo altijd 100% meteen doet wat je wilt. Dat dat de basis is om aan paardensport te kunnen doen. En dat dit mogelijk zou moeten zijn doordat paarden in het wild ook onmiddellijk zonder twijfel moeten reageren als de leider een signaal geeft zoals vluchten voor een roofdier. Op voorwaarde dat je je paard met respect en vertrouwen behandeld zou hij je dus als leider moeten zien en je hulpen blindelings moeten volgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:22

Ik zie er niet zoveel negatiefs in? Oke..als je muggenzift over het woordje "had".

Maar wat ik er uit haal is:

-Wees een duidelijke leider.
-Werk op rust en vertrouwen.
-Houdt altijd rekening met schrikreacties en straf het paard daar niet voor.
-Zorg dat het paard geen angst voor je heeft.

Toch een goede les voor een aantal mensen denk ik...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:28

Elisa2 schreef:
Ik zie er niet zoveel negatiefs in? Oke..als je muggenzift over het woordje "had".

De titel is: "maak gebruik van kuddegedrag" Een mens is geen kudde, zelfs geen onderdeel ervan.
Wees een duidelijke leider is geen "gebruik maken van kuddegedrag".

Gebruik maken van kuddegedrag is: je paard durft niet door de plassen? Vraag één of meer ruiters mee met paarden die dol zijn op water en laat je paard hun volgen. Dát is een tip om 'gebruik te maken van kuddegedrag'.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:41

Citaat:
De sociale contacten waren zeer belangrijk voor een goede psychische ontwikkeling.

Tip van Captain:

Sociale contacten zijn nog steeds zeer belangrijk voor de psyche /psychische ontwikkeling van een paard. :)*
En dan bedoel ik niet dat ze elkaar kunnen zien door de tralies van een stal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:45

He is wel een knullig stukje met die verleden tijd en dit als samenvatting van de tip:
Tip van Marion: Het paard is een kuddedier, daar hebben we soms last van, maar we maken er ook gebruik van.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:24

Kuggur schreef:
Brainless schreef:

Oh, dat is een rode draad van "tips van de top"; het gaat nooit over iets wat je praktisch kunt toepassen...

:= ik dacht dat ik de enige was die er zo over dacht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:40

fransje23 schreef:
He is wel een knullig stukje met die verleden tijd en dit als samenvatting van de tip:

Dat snap ik wel titel geeft ook aan hoe we daar gebruik van kunnen maken.
Maar nergens in de tekst staat hoé we daar gebruik van kunnen maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:57

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:

De titel is: "maak gebruik van kuddegedrag" Een mens is geen kudde, zelfs geen onderdeel ervan.
Wees een duidelijke leider is geen "gebruik maken van kuddegedrag".

Gebruik maken van kuddegedrag is: je paard durft niet door de plassen? Vraag één of meer ruiters mee met paarden die dol zijn op water en laat je paard hun volgen. Dát is een tip om 'gebruik te maken van kuddegedrag'.

Voor sommige mensen is fouten kijken veel makkelijker dan de positieve dingen er uit halen he? Ik ben blij niet tot die groep te behoren. ;-)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:21

En als voordeel natuurlijk een goede rede om er nog een paard bij te kopen :-) Uitbreiding van de kudde.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:33

Ach, journalistieke vrijheid... Wie heeft er nog niet mee te maken gehad? :+
Zoooo vaak wordt een lange uitleg met één woordje gigantisch uit het verband getrokken.

Uitgaande van de juiste intentie denk ik dat de boodschap vooral is: "Verdiep je eens in het gedrag van een paard en dat van een kuddedier en probeer er uit te halen hoe je dit voor je kan laten werken."

Ik heb dit in de voorbije jaren nooit heel goed doorzien. Tot ik in aanraking kwam met Parelli- en de NH-benadering (als dressuurprikker). Het wordt dan ineens zoveel makkelijker om te begrijpen waar het gedrag vandaan komt, als je er dan ook nog vanuit de juiste benadering mee om kan gaan, krijg je gewoon enorm veel resultaat in veel kortere tijd.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:35

Heb niet het idee dat de paarden in de kudde met elkaar aan het parellien zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:45

Elisa2 schreef:
Voor sommige mensen is fouten kijken veel makkelijker dan de positieve dingen er uit halen he? Ik ben blij niet tot die groep te behoren. ;-)

Nou nee. 'Tips van de top' creëert een zeker verwachtingspatroon. Je verwacht praktische tips ( :n ) van een topniveau ( :n )
Bij geen enkele van die 'tips van de top' tot nu toe (en er zijn er al een stuk of 6-7 langsgekomen dacht ik) wordt die verwachting ook maar enigzins waargemaakt. Het blijft bij theoretische algemeenheden (die ook nog eens knullig of incorrect verwoord worden) van niveau basisschool. De vlag dekt de lading niet, en tot nu toe geen enkele keer. Het toont imo aan dat de KNHS geen idéé heeft van de behoeftes van het merendeel van haar leden. En ja, daar ben ik kritisch over, na 50 jaar paardrijden én als lid van de KNHS.