Oog in oog met elkaar: Interview met Sven en Gonnelien Rothenberger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Oog in oog met elkaar: Interview met Sven en Gonnelien Rothenberger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 20:15

Eurodresssage.com
Sport

Afbeelding
Semmieke Rothenberger, hier met Flanell tijdens het EK U25 in 2021, interviewde haar
ouders Sven en Gonnelien.
Foto: Lukasz Kowalski/ FEI/ Flickr

De hedendaagse sociale media voelen vaak aan als een platform voor geknutseld overkomende reclamefilmpjes. Ruiters met een filter over hun hoofd presenteren zich in een fictief overkomende realiteit of een avatar die wel in Lala-land lijkt te wonen. Maar vooral Instagram kan je nogal eens verrassen. Met grapjes, spontane interviews of eye-openers van achter de schermen: leuk, licht en direct.

Sammieke Rothenberger die in 2021 Europees kampioen werd in de kur op muziek U25, had recentelijk wat tijd over tijdens een rit in de vrachtwagen. Ze doodde deze tijd door haar ouders, Sven en Gonnelien Rothenberger, onderweg te interviewen en hun antwoorden te posten.

Sven werd geboren in Duitsland. Hij won individueel brons bij de Olympische Spelen in 1996 in Atlanta. Daarnaast won hij nog 12 medailles tijdens kampioenschappen, eerst voor Duitsland en later voor Nederland. De in Nederland geboren Gonnelien Gordijn won een serie zilveren teammedailles voor Nederland.

Hieronder lees je een aantal hoogtepunten uit het interview dat Semmieke met haar ouders had:

Waar hebben jullie elkaar ontmoet?
Sven en Gonnelien: Bij Hofgut Neuhof waar we allebei trainden met Conrad Schumacher.

Welk beroemd paard zouden jullie ooit nog wel eens willen rijden?
Sven: Chacomo van Alexandra Simons – de Ridder
Gonnelien: Rusty van Ulla Salzgeber

Wie is jullie once-in-a-lifetime paard?
Sven: Cosmo, die heb ik in Nederland gevonden, hij was toen 4 jaar. Ik ben zo trots op hem dat hij mijn zoon zoveel grote successsen heeft gebracht.
Gonnelien:Leonardo da Vinci, hij stond ooit bekend als een erg gecompliceerd paard. Bij zijn eerste wedstrijd reden we naar 54%. Uiteindelijk vertrouwde hij mij volledig omdat ik een hoop tijd voor hem heb genomen. We kregen het voor elkaar om naar de finale van de Wereldbeker te mogen gaan. Hij was een bijzonder paard, hij vond alles verdacht, wantrouwde alles. Maar alsnog kreeg ik het voor elkaar zijn hart te winnen.

Welke pony, waar jullie kinderen op hebben gereden, vonden jullie de leukste?
Sven: Domino Dancing
Gonnelien:Deinhard

Missen jullie het rijden van wedstrijden?
Sven: Ik zou het nu niet meer willen doen, maar ik vond het echt leuk om mijn kunnen te laten zien op wedstrijden! Ik hield ervan om de laten zien waar ik thuis op getraind had. Ik vond het geweldig om de kuren op muziek te rijden voor grote groepen publiek, en ik hield van de wedstrijden.
Gonnelien: Nee! Ik vond wedstrijden rijden nooit echt leuk. Voor mij ging het altijd meer om de training en het ontwikkelingen van de samenwerking. Ik hield en hou ervan om paarden op te leiden.

Wat vinden jullie het leukste aan elkaar wat het minst leuk?
Sven: Ik vind het leuk aan Gonnelien dat ze alles doet voor haar gezin. Ze werkt superhard en ik hou van haar om wie ze is. Wat ze nog kan verbeteren is dat ze al om 5:40 uur klaar is voor de eerste klusjes, en om 9:00 uur al tien keer heeft geroepen wat er allemaal nog gedaan moet worden.
Gonnelien: Ik hou van de betrouwbaarheid van Sven, hij doet echt alles voor onze kinderen, en zijn passie voor de paarden. Wat ik in hem nog verbeterd zou willen zien, en dat probeer ik ook, is zijn stijl van autorijden en zijn ongeduld. Maar dat wordt al beter.

Wat is het gekste dat jullie kinderen ooit hebben gedaan?
Sven en Gonnelien: Dat was toen Semmie biggetjes groot wilde brengen op haar zolder en toen Sönke kippen ging fokken in zijn kast.

In welke taal praten jullie met de kinderen?
Sven: In een duidelijke.
Gonnelien: Jammer genoeg hoofdzakelijk Duits.

Welke van de kinderen leverde jullie de meeste stress op?
Sven: Semmie, en nog steeds. Vooral als we in de vrachtwagen aan het rijden zijn.
Gonnelien: Toen zij nog baby/ peuter was, was Sanneke degene die de meeste stress opleverde. Zij draaide het dag- en nachritme om, terwijl we allebei nog actief waren in de sport. Sönke leverde in zijn schooltijd de meeste stress op. We werden regelmatig naar de school geroepen. Semmie leverde geen stress op, hoewel zij als baby wel veel huilde.

Welk advies zouden jullie je jongere ik geven?
Sven: Ik zou de jonge Sven willen adviseren een studie diergeneeskunde te gaan doen.
Gonnelien: Ik zou de jonge Gonnelien willen adviseren om meer tijd te nemen voor het lezen van boeken.

Als je iets anders moest gaan doen dan je nu doet, wat zou dat dan zijn?
Sven: Dierenarts
Gonnelien: Forensisch arts

Wat is voor jou het beste paard van stal?
Sven: Finest Prince
Gonnelien: Oberon (KWPN, Indian Rock x Negro)
Sven en Gonnelien: maar ook Escala en Fürst Leo, dat zijn samen de vier meest speciale paarden.

Waar letten jullie op als je een nieuw paard gaat kopen?
Sven en Gonnelien: Bereidheid om te werken en comfortabel te rijden.

Zitten jullie zo af en toe zelf nog in het zadel?
Gonnelien: De kinderen doen fantastisch werk, dus jammer genoeg zitten we zelf alleen nog in het zadel als ze ziek of op vakantie zijn. Maar we genieten welke dag van het trainen van de paarden.

Wat vinden jullie van de huidige ontwikkelingen in de paardensport?
Sven en Gonnelien: Het wordt steeds moeilijker om jonge paarden de tijd te geven en ze trainen, niettemin vanwege de verleidingen van wedstrijden als de Bundeschampionate en de Wereldkampioenschappen voor jonge paarden. Wij vrezen ook de ontwikkeling van de Olympische Spelen met slechts drie deelnemers per team en geen streepresultaat. Wat wij in Tokio hebben gezien bij het springen, heeft niets meer te maken met horsemanship.

Afbeelding

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:16

Sven en Gonnelien <3
Wat een kennis hebben die mensen zijn zo ontzettend goed voor hun paarden.
Chapeau.

Boras

Re: Oog in oog met elkaar: Interview met Sven en Gonnelien Rothenberger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:59

Oh die zijn nog uit mijn tijd :D

Super leuk dit artikel. Klinkt als een toffe paardenfamilie.

Suzanne F.

Re: Oog in oog met elkaar: Interview met Sven en Gonnelien Rothenberger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 07:50

Leuk! Grappig ook dat ze beiden iets anders hadden geworden als ze het over hadden mogen doen. Artsen nog wel, bijzonder om te horen.