Endurance-ruiter Hassan Bin Ali 2 jaar geschorst wegens doping

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Endurance-ruiter Hassan Bin Ali 2 jaar geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 17:26

FEI.org
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het tribunaal van de FEI heeft een eindbeslissing genomen in een dopingzaak in de paardensport. Hierbij gaat het om een verboden stof en een gecontroleerde medicinale stof.

Het paard Calai (FEI ID 105RF80/UAE), gereden door Hassan Bin Ali (FEI ID 10017909/UAE) uit de Verenigde Arabische Emiraten, is positief getest op doping. Het betreft hier de verboden stof Arsenicum en de gecontroleerde medicinale stof salicylzuur. Deze laatste is inclusief de stof 2-hydroxyethylsalicylaat, welke nodig is voor of wordt gemaakt tijdens de stofwisseling. Deze stoffen zijn gevonden in testen die afgenomen zijn tijdens het CEI2*120 in Bou Thib in de Verenigde Arabische Emiraten op 12 januari 2021.

De ruiter wilde of kon geen verklaring geven hoe deze verboden middelen in het lichaam van het paard terecht zijn gekomen.

In hun eindbeslissing heeft het FEI Tribunaal een schorsing van twee jaar opgelegd aan Hassan Bin Ali. Deze schorsing is ingegaan op 3 maart 2021 en wordt verrekend met de periode van uitsluiting die in de beslissing opgelegd is. Dit betekent dat hij niet mag starten tot 2 maart 2023. De ruiter moet ook een boete betalen van CHF 7.500 met daarbovenop ook de proceskosten van CHF 2.000. Voor de wedstrijd in Bou Thib, waar hij positief testte, is hij alsnog gediskwalificeerd.

De betrokken partijen kunnen nog naar het Court of Arbitration for Sport (CAS), oftewel het Hof van Arbitrage voor de Sport, stappen. Dit kan binnen 21 dagen na bekendmaking van het besluit.

De volledige beslissing kun je hier lezen.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Popstra

Re: Endurance-ruiter Hassan Bin Ali 2 jaar geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:07

Arsenicum??

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:31

Popstra schreef:
Arsenicum??

Dat wordt in de homeopathie in sterk verdunde vorm ook gebruikt. Zo zijn er veel middelen die in "grote" hoeveelheden giftig zijn, maar in de homeopathie sterk verdund juist het tegengestelde effect hebben.
Niet dat deze heer het homeopatisch zal hebben gebruikt, één van de verdunde werkingen is te gebruiken bij bepaalde vormen van luchtwegproblemen. Misschien heeft hij het gebruikt om die bij dit paard te verbloemen of zelfs alleen maar "ruimere" luchtwegen te krijgen. Hij zal het niet vertellen lijkt me, dit soort zaken geven ze nooit en te nimmer toe...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 09:04

Ah o.k, dankjewel voor de uitleg

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:00

Jet schreef:
Popstra schreef:
Arsenicum??

Dat wordt in de homeopathie in sterk verdunde vorm ook gebruikt. Zo zijn er veel middelen die in "grote" hoeveelheden giftig zijn, maar in de homeopathie sterk verdund juist het tegengestelde effect hebben.
Niet dat deze heer het homeopatisch zal hebben gebruikt, één van de verdunde werkingen is te gebruiken bij bepaalde vormen van luchtwegproblemen. Misschien heeft hij het gebruikt om die bij dit paard te verbloemen of zelfs alleen maar "ruimere" luchtwegen te krijgen. Hij zal het niet vertellen lijkt me, dit soort zaken geven ze nooit en te nimmer toe...

Homeopatisch verdunde stoffen zijn niet na te wijzen, simpelweg omdat er geen moleculen van de oorspronkelijke stof in de verdunning zitten.
(Dit betekent dat de "werkzame" stof niet eens in het homeopathische middel is te meten, laat stáán in een paard dat dit middel heeft toegediend gekregen).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:23

Ik zeg toch ook dat deze heer het anders gebruikt zal hebben...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:32

Kuggur schreef:
Homeopatisch verdunde stoffen zijn niet na te wijzen, simpelweg omdat er geen moleculen van de oorspronkelijke stof in de verdunning zitten.
(Dit betekent dat de "werkzame" stof niet eens in het homeopathische middel is te meten, laat stáán in een paard dat dit middel heeft toegediend gekregen).

Da's niet helemaal waar, er zijn ook homeopathische verdunning van 1 op 10, 1 op 100 en 1 op 1000, enz. Maar de gangbare 'theorie' (ha!) is wel dat hoe verder verdund hoe 'potenter' en de neiging om D30 (1000 x meer verdund dan het getal van Avogadro) als de ultieme homeopathische verdunning te zien maakt wel duidelijk dat er een hoop onzin wordt verkocht.

On topic: wat arsenicum, in welke verdunning dan ook, in hemelsnaam voor werking op de luchtwegen zou hebben is me een raadsel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:15

Okay, het ging me wat ver zó gedetailleerd op de wondere wereld van homeopathie magie in te gaan, maar inderdaad, pas vanaf verdunning C12 is de statistische kans dat zich nog 1 molecuul van de opgeloste stof in de oplossing bevind 0.
In geval van arsenicum, een zeer giftige stof worden commercieel oplossingen aangeboden van C30 to C200. Voor de leek, dit is een variatie tussen puur water en puur (puurder? wateriger?) water.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:38

Offtopic

Als je die naam nou omdraait en de in eraf haalt... :+
Ik denk dat die ook wel eens wat "doping" gebruikt.. Ach die grappen zijn wel flauw en oud, gelukkig is het bij Ali nooit flauw, maar hij houd niet van oud }>

Sorry, kon het niet laten. Past hier niet ik weet het :+

Weer ontopic :Y)

Echt bizar dat mensen zo ver gaan om te winnen. Denken ze nou nog steeds dat men daar niet achter komt?
En kon geen verklaring geven waarom het in het lichaam zat? "Uh ja, het spuitje is per ongeluk in de hals terecht gekomen toen mijn groom er een zadel oplegde. En het was 100% zeker niet mijn fout" :+
Tuurlijk vriend.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 21:19

Ik kan maar weinig vinden over Arsenicum als doping. Ik snap niet wat het voordeel zou kunnen zijn.

Weet iemand wat de werking zou zijn? Ik kom alleen dit tegen:

Citaat:
Welke werking heeft arsenicum in het lichaam? 

Arsenicum is een halfmetaal, dat in hoge mate giftig kan zijn. Toch is het mineraal belangrijk voor het lichaam en wordt het sinds de oudheid voor geneesmiddelen gebruikt. In het menselijk lichaam komt arsenicum als sporenelement tot ongeveer 7 milligram voor en bevindt het zich in bijna alle organen, met name in de lever maar ook in botten en spieren. Arsenicum verricht zijn werk in het lichaam hoofdzakelijk doordat het element verbindingen aangaat met lichaamseigen enzymen. Op die manier draagt het bij aan de vorming van rode bloedcellen en daardoor aan het zuurstoftransport.

Arsenicum bezit stimulerende werking

Bovendien werkt het mineraal stimulerend. In de oudheid werden kleine hoeveelheden van het halfmetaal dan ook geregeld ingezet om de prestaties te verhogen. Dit was gebaseerd op een tijdelijke verwijding van de haarvaten die door de toxische werking van arsenicum wordt teweeggebracht.  Verder wordt aangenomen dat het sporenelement een rol speelt bij de koolhydraat-stofwisseling tijdens de groei. De exacte functies van het semi-metaal in ons menselijk lichaam moeten echter verder wetenschappelijk worden onderzocht.

https://www.sites.google.com/site/kruid ... /arsenicum

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 21:35

ruitje schreef:
Ik kan maar weinig vinden over Arsenicum als doping. Ik snap niet wat het voordeel zou kunnen zijn.

Weet iemand wat de werking zou zijn? Ik kom alleen dit tegen:

Citaat:
Welke werking heeft arsenicum in het lichaam? 

Arsenicum is een halfmetaal, dat in hoge mate giftig kan zijn. Toch is het mineraal belangrijk voor het lichaam en wordt het sinds de oudheid voor geneesmiddelen gebruikt. In het menselijk lichaam komt arsenicum als sporenelement tot ongeveer 7 milligram voor en bevindt het zich in bijna alle organen, met name in de lever maar ook in botten en spieren. Arsenicum verricht zijn werk in het lichaam hoofdzakelijk doordat het element verbindingen aangaat met lichaamseigen enzymen. Op die manier draagt het bij aan de vorming van rode bloedcellen en daardoor aan het zuurstoftransport.

Arsenicum bezit stimulerende werking

Bovendien werkt het mineraal stimulerend. In de oudheid werden kleine hoeveelheden van het halfmetaal dan ook geregeld ingezet om de prestaties te verhogen. Dit was gebaseerd op een tijdelijke verwijding van de haarvaten die door de toxische werking van arsenicum wordt teweeggebracht.  Verder wordt aangenomen dat het sporenelement een rol speelt bij de koolhydraat-stofwisseling tijdens de groei. De exacte functies van het semi-metaal in ons menselijk lichaam moeten echter verder wetenschappelijk worden onderzocht.

https://www.sites.google.com/site/kruid ... /arsenicum

Je schrijft het zelf al. Rode bloedcellen en zuurstoftransport. Dan krijgt een paard meer zuurstof in zijn cel = betere prestaties.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:06

Ibbel schreef:
Kuggur schreef:

Da's niet helemaal waar, er zijn ook homeopathische verdunning van 1 op 10, 1 op 100 en 1 op 1000, enz. Maar de gangbare 'theorie' (ha!) is wel dat hoe verder verdund hoe 'potenter' en de neiging om D30 (1000 x meer verdund dan het getal van Avogadro) als de ultieme homeopathische verdunning te zien maakt wel duidelijk dat er een hoop onzin wordt verkocht.

On topic: wat arsenicum, in welke verdunning dan ook, in hemelsnaam voor werking op de luchtwegen zou hebben is me een raadsel.

http://www.homeo-natura.nl/Luchtwegen_1.html
http://www.chamook.nl/prestashop/produc ... product=71
https://www.stalapotheek.nl/puur-laryngo.html

Een paar sites met middelen waar het in zit die voor luchtwegproblemen gebruikt worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:27

Ja, dat snap ik maar ik bedoel meer te zeggen dat ik alleen die site vind die het meld en ik er verder geen onderzoek over kan vinden. Was benieuwd of er meer wetenschappelijk onderlegde bokkers waren met info :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 00:26

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:46

Onwijs bedankt!