Szlachta over blinde Dutch: ‘Niet verwacht dat het Z zou lukken'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Szlachta over blinde Dutch: ‘Niet verwacht dat het Z zou lukken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 09:13

Phryso
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Zeventien jaar geleden kocht Rachel Szlachta de destijds 2,5-jarige Equine services Dutch (v. Jillis 301). Een paar maanden na de aankoop kreeg de combinatie een klap te verduren nadat de ruin getrapt was door een andere paard en hier een versplinterd bot aan overhield. Vervolgens kreeg de combinatie de smaak weer te pakken en sloeg het noodlot opnieuw toe, waardoor Dutch te maken kreeg met een bacterie aan zijn oog en hierdoor blind werd. ‘Het is geen weg geweest met hobbels, maar met bergen’, steekt de amazone lachend van wal.

Blind
‘Ik kocht Dutch toen hij 2,5 jaar oud was. Toen hij drie jaar oud was kreeg hij een trap van een ander paard, waarna hij een operatie moest ondergaan aan zijn been omdat zijn bot versplinterd was. Vervolgens kreeg hij in 2015 een bacterie aan zijn oog, waardoor zijn ogen aangetast werden en hij volledig blind werd aan één oog. Ondanks zijn blessures en dat hij al twintig jaar is, is het geen paard dat ik zomaar op rust kan zetten. Hij is nog heel erg fit en doet allemaal dingen die ik nooit van hem verwacht had.’

Niet gezond
Tegen alle verwachtingen in, maakte de combinatie tijdens de coronaperiode hun Z-debuut. ‘We hebben dit wel even eigen moeten maken. Ik merk dat hij de lange baan moeilijk vindt omdat hij die niet kan zien, dus we hebben echt even wat meters moeten maken. Zelf ben ik ook niet gezond, ik heb een beschadiging aan mijn kleine hersenen, wat het rijden voor mij heel zwaar kan maken. De weg naar het Z is dan ook niet zonder slag of stoot gegaan. Het ene moment ging het heel fijn en het andere moment wilde ik eigenlijk stoppen, totdat Dutch mij weer wist te verbazen. Het gevoel dat hij mij geeft heeft mij altijd gemotiveerd om door te gaan, door hem weet ik dat we het samen kunnen.’

Na alle tegenslagen had de amazone niet verwacht zo ver te komen. ‘De eerste periode nadat hij blind werd liep hij helemaal niet fijn meer, maar hij is helemaal weer hersteld. Nog steeds laat hij elke keer vorderingen zien en doet hij er een schepje bovenop, ondanks dat ik soms denk dat we aan onze max zitten.’

Vorderingen
Ook nu er geen wedstrijden zijn, zitten paard en amazone niet stil. Onlangs stuurden ze een online Z-proef in die gewaardeerd werd met 209 punten. ‘Dit was echt superfijn. Ik heb ons ook weer ingeschreven voor de reguliere wedstrijden. Eigenlijk wilde ik het bij online houden, maar nog steeds laat hij zoveel vorderingen zien dat we gaan kijken waar het schip strandt. Als ik terugkijk had ik niet verwacht dat zit zou lukken en had ik me er ook al bij neergelegd dat we moesten stoppen met wedstrijd rijden. Uiteindelijk werd ons doel M1, wat al opgeschoven is naar het Z1. Eigenlijk hopen we nu het Z2 nog te bereiken, misschien gaat dat ook nog lukken’, sluit Szlachta gedreven af.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.