Sport

Afbeelding ter illustratie.
Foto: Marlies Trap Fotografie
Op haar Facebook-pagina laat amazone Ingrid Gerritsen weten dat zij haar Grand Prix paard Diamonds are Forever heeft verkocht. De nu 10-jarige Westfaalse merrie gaat verhuizen naar Duitsland, naar juniorenamazone Olivia Hank.
Ingrid kocht de merrie, die ze liefdevol Daimi noemt, als jong paard. Ze kwam toen terecht bij Sanne Boeve, die er misschien wel een voor haar had staan. Dat was deze vosmerrie van Diamond Hit uit een Florestan I moeder. Deze bloedlijn sprak erg aan, Ingrid had al eerder een Diamond Hit gereden en dat was volgens haar een erg fijn paard. Na tien minuten rijden, was het al duidelijk: de merrie was heel erg mooi, braaf en super safe. Dit was ongeveer vijf jaar geleden en het plan van Ingrid was duidelijk: opwerken naar de Z en dan weer verkopen.
Dat liep even anders. Ze zat er elke dag met zoveel plezier op en het ging zo goed, dat ze bleven doorgaan. En met resultaat: vorig jaar, op haar negende, liep de merrie Grand Prix. Voor Gerritsen was het altijd een droom om ooit oefeningen als de wissels om de pas, passage en piaffe te kunnen rijden. Lichte tour-ervaring had ze genoeg, Grand Prix nog niet. Zo vond het erg gaaf om dat te doen met haar eigen paard, een dier dat ze uitgekozen en opgeleid heeft. Aan een grote site vertelt ze: “Ik vond het heel stoer dat we tweede werden in de Subli Cup voorselectie met bijna negentig punten. Ook mochten we van zowel de Subli Cup als de Pavo Cup de halve finale rijden. Daarnaast hebben we ook veel NK’s gereden en veel Lichte Tour-rubrieken gewonnen. Wat ik echt heel vet vond was dat we op een selectie voor het WK Jonge Dressuurpaarden mochten rijden. Dat was een hele ervaring waarvan ik dacht ‘nu rijd ik echt tussen de grote jongens’.”
Maar ze geeft wel toe, dat ze niet had verwacht ooit daar te komen. Ze had namelijk niet verwacht dat er een GP-paard in de merrie school. Haar gangen waren goed, maar zeker niet spectaculair te noemen. Maar hoe meer ze trainden, hoe beter de merrie liep. Volgens Gerritsen kan ze super passageren en springt ze haar wissels erg goed. En elke ervaring dieze opdoet, vindt ze mooi meegenomen. Voor haar was het moment om de merrie te verkopen, een hele logische. Het was niet mijn plan om haar in een van de kaders te rijden, de scores waren mooi en verbetering was daar zeker nog mogelijk. Maar het doel Grand Prix is behaald. En de ambitie om nog verder te komen, die heeft Ingrid niet. De merrie heeft een mooie leeftijd en is nog goed gezond. “Dan kan ik er beter iemand anders blij mee maken”, zegt ze.
Vervelen zal ze zich in ieder geval niet. Hier staat nog een hele goede Amazing Star, waar ik over niet al te lange tijd mee wil gaan starten in de subtop. Daarnaast heb ik een Houston die op lichte tour-niveau loopt, maar ook al klaar is voor de zware tour. Daar wil ze Grand Prix mee gaan rijden. Haar bedrijf doet het ook goed, superfijne paarden en dito eigenaren. Haar handen heeft ze dus nog behoorlijk vol, met genoeg uitdaging. Want een paard als Diamond vind je niet zo snel weer, zoals ze zelf aangeeft. Op haar Facebook geeft ze de merrie nog een mooie groet mee: Met een heel dubbel gevoel heb ik vandaag afscheid genomen van mijn beste vriendin. De afgelopen 5 jaar was zij mijn parade paardje. Wat hebben we veel meegemaakt aan mooie dingen met als kers op de taart: Grand Prix. Ze zal haar carrière vervolgen in Duitsland onder de talentvolle junior Olivia Hank.
Ik kijk terug op een fantastische tijd en zal het er nog wel even moeilijk mee hebben. Bedankt lieve Daimi ❤
Bedankt Demy Kurstjens voor de bemiddeling. Een beter huisje had ik mij voor Diamond niet kunnen wensen.
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.