Sport
Ingezonden door Nicolanca

Afbeelding ter illustratie. Dit zijn niet Paulin Blot en Frascati Lagarde.
Foto: Tsutomu Takasu/Flickr.
Paulin Blot heeft maandag 10 januari een uitzonderlijke prestatie geleverd in Pau, door als tweede te eindigen in de Prix Jean Granel voor Anglo-Arabieren. Het bijzondere aan deze prestatie is dat hij bijna vier kilometer zonder zadel op de rug van Frascati Lagarde is blijven zitten.
Hij vertelt over dit uitzonderlijke moment. "We begonnen achter de paarden in de beginfase van de race en Frascati Lagarde was zeer ijverig. Toen we bij de bank kwamen, remde het paard waar Felix de Giles op reed, Gris Minois (Fragrant Mix), een beetje af. Aangezien mijn paard nergens bang voor is, hebben we uiteindelijk een tijdje op Gris Minois gereden. Frascati Lagarde wist hem te ontwijken, maar ik ging de verkeerde kant op. Toen ik me probeerde te herstellen, was het zadel gedraaid."
Stoppen met de race was geen optie voor Blot. "Zaterdag, op dit parcours, viel ik stomtoevallig op dezelfde plaats. Ik wilde niet dat dat iedere keer zou gebeuren. Daarom wilde ik het paard niet stoppen. Het was belangrijk voor mij om de race af te maken."
Paulin zegt zijn rijvaardigheden te danken te hebben aan Philippe Cottin."Hij leerde springen zonder stijgbeugels. Ik herinner me dat ik over hindernissen sprong die je niet op trainingscentra ziet."