De lijn om de trailerstang slaan: vrouw verliest duim

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 25874
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

De lijn om de trailerstang slaan: vrouw verliest duim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-22 17:57

Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding
Ook bij dit soort problemen nooit de lijn om de trailerstang slaan! Foto: Amanda/ Bokt Wiki


De lijn aan je paard bij het trailerladen om de stang in de trailer slaan, omdat het dier steeds weer naar buiten loopt. Niet doen! Daarvoor waarschuwt Petra Vlasblom van 2moons op Facebook. Een vrouw die lessen bij haar volgt en volgens Petra weet wat je wel en niet moet doen bij trailerladen, heeft dit ook ervaren. En niet op een positieve manier helaas. De vrouw in kwestie was in haar eentje haar paard aan het laden. Het dier bleef maar achteruit lopen en toen maakte de vrouw een verkeerde inschatting.

Zij sloeg de lijn aan het paard twee keer om de voorstang heen, zo wou ze het paard tegenhouden. Dit ging helemaal verkeerd toen het paard plotseling heel hard achteruit ging. Het touw sloeg daardoor om haar duim, die er daardoor afgerukt werd. Het lichaamsdeel vond ze terug op de bodem van de trailer. De dame is naar het ziekenhuis gebracht, waar geprobeerd is de duim er weer aan te naaien. Helaas moest deze later alsnog geamputeerd worden omdat de doorbloeding niet kon worden hersteld.

De vrouw in kwestie beseft dat ze heel dom is geweest en heeft vanuit het ziekenhuis aan Petra gevraagd om haar verhaal te delen, om anderen van deze gevaren bewust te maken. Draai dus nooit de lijn om de trailerstang om je paard tegen te houden! Ook vraagt ze om anderen, die je deze techniek ziet gebruiken of waarvan je weet dat ze dit doen, te waarschuwen. Wil je paard niet blijven stilstaan bij het trailerladen, dan kun je het dier daarop trainen. Je kunt het aanleren dat ze wel blijven staan. Hier kun je ook hulp van een professional inroepen.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De lijn om de trailerstang slaan: vrouw verliest duim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:07

Er gaat zoveel fout met trailerladen....... ik ben blij dat deze dame ervan geleerd heeft iig.

Trailerladen kan heel simpel zijn, maar gaat ook heel vaak niet goed.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:13

Avalanche81 schreef:
Er gaat zoveel fout met trailerladen....... ik ben blij dat deze dame ervan geleerd heeft iig.

Trailerladen kan heel simpel zijn, maar gaat ook heel vaak niet goed.

Prijzige les...

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:14

eh, wat heeft het om de voorstang heen doen van het touw met een in het touw verstrikte duim te maken?
Die duim kan toch ook vast komen zitten als het paard er ineens vandoor gaat bijvoorbeeld?

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:20

EllyC schreef:
eh, wat heeft het om de voorstang heen doen van het touw met een in het touw verstrikte duim te maken?
Die duim kan toch ook vast komen zitten als het paard er ineens vandoor gaat bijvoorbeeld?


Dit wou ik ook zeggen, heeft niks te maken met touw om de voorstang (wie bedenkt het? Niet alsof je hem dan wel kan houden) maar gewoon net even je je touw verkeerd op het verkeerde moment. Kan gebeuren, maar is wel heel zuur :=

Ik heb precies hetzelfde een keer zien gebeuren, daar kwam geen voorstang aan te pas.

I am because you were

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: De lijn om de trailerstang slaan: vrouw verliest duim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:30

Rip duim Y;(

Ik denk idd dat de tip niks kan voorkomen, misschien gebeurt dit zelfs wel makkelijker zonder het touw eromheen te slaan. Kan ik me iig wel indenken

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:31

Ik heb het ook altijd geleerd dat je dat niet moet doen en waarschuw iedereen ook het niet te doen. Totdat iemand het ooit besloot wel te doen met mijn vorige paard. Die laadde moeilijk en iemand wilde helpen. Ik zei haar nog dat ze het touw niet om de balk moest doen.
Helaas ze probeerde het toch. Hand geplet en 2 vingers kwijt. Ik bijna van m'n houtje en heb me lang schuldig gevoeld. De ander die erbij was zei dat het absoluut niet mijn schuld was en dat ik goed gewaarschuwd had.
Het befaamde "toch proberen". Was echt gruwelijk.

Niets zo charmant als een paard in her land.

DuoPenotti

Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De lijn om de trailerstang slaan: vrouw verliest duim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:40

Zo kende ik iemand die met trailer laden de middel vinger kwijt is geraakt door haar ring.

Vraag me in deze ook af of de slag om de stang ermee te maken had.

Zelf laad ik altijd met handschoenen. Wil geen brandend touw. Maar kan me net zo goed voorstellen dat het daarmee ook mis kan.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

karrij
Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-04-21

Re: De lijn om de trailerstang slaan: vrouw verliest duim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:47

Kennis pas geleden voet verbrijzeld bij het trailerladen.
Paard loopt altijd zelf de trailer op,toen stapte hij bij het naar boven lopen naast de klep en daar stond haar voet ook. Alle botjes in haar voet gebroken

Qimm

Berichten: 15111
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: De lijn om de trailerstang slaan: vrouw verliest duim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:51

Allemaal lijkt me stug. Maar, auw!

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Froukje
Forever young

Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: De lijn om de trailerstang slaan: vrouw verliest duim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:54

Dat is hetzelfde als een halstertouw om je handen wikkelen, dat zie ik ook nog veel te vaak. :brr:

Blij dat mijn paarden gewoon braaf achter mij aan de trailer of vrachtwagen in sjokken. Die willen er alleen niet weer uit _O-

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:58

Froukje schreef:
Dat is hetzelfde als een halstertouw om je handen wikkelen, dat zie ik ook nog veel te vaak. :brr:

Blij dat mijn paarden gewoon braaf achter mij aan de trailer of vrachtwagen in sjokken. Die willen er alleen niet weer uit _O-


Idem met longeer lijnen, als ik zie hoe die soms vastgehouden worden -O-

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 19:01

Ik heb twee keer gehad dat de lijn brak en het harde deel op mijn hand terecht kwam. Gebroken vinger en zwaar gekeusde hand.

purny

Berichten: 27389
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 19:02

Of even met slippers in de zomer naar stal en paarden in de wei zetten of even losgooien. Ook zo'n stomme fout

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Ladygiroc

Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Re: De lijn om de trailerstang slaan: vrouw verliest duim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 19:10

Dus.. korte samenvatting van bovenstaande, een ongeluk zit in een klein hoekje.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

GabberGill

Berichten: 5614
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: De lijn om de trailerstang slaan: vrouw verliest duim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 19:18

Heb ooit gehad dat mijn paard wild wegrennen en ik corrigeer haar met het halstertouw dus ze komt naast me en slaat met haar hoofd. Hierdoor sloeg de lijn om mijn vinger en ze trok een sprintje

Geloof me
Ik dacht dat ik mijn hele vinger kwijt was, maar het was gelukkig maar een stukje vingertop wat los hing aan mijn vinger.

Ik denk dat het stang binden enz er niks mee te maken heeft. Je moet gewoon heel erg opletten met touwen, jezelf en je paard.

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 19:22

Ladygiroc schreef:
Dus.. korte samenvatting van bovenstaande, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Nee, een ongeluk zit in domme beslissingen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Ladygiroc

Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 19:35

Avalanche81 schreef:
Ladygiroc schreef:
Dus.. korte samenvatting van bovenstaande, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Nee, een ongeluk zit in domme beslissingen.


Ook domme beslissingen gaan vaker goed dan fout.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 19:36

Avalanche81 schreef:
Ladygiroc schreef:
Dus.. korte samenvatting van bovenstaande, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Nee, een ongeluk zit in domme beslissingen.


Mwah, vind ik te ongenuanceerd.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 19:40

Ik ken een verhaal over een vrouw die een duim is verloren, door een Belgisch trekpaard een stuk appel uit haar hand te geven, en niet haar hand plat hield.
Met paarden moet je altijd uitkijken, het zijn grote dieren.

Uppojono

Berichten: 3619
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 21:13

prugelpiet schreef:
EllyC schreef:
eh, wat heeft het om de voorstang heen doen van het touw met een in het touw verstrikte duim te maken?
Die duim kan toch ook vast komen zitten als het paard er ineens vandoor gaat bijvoorbeeld?


Dit wou ik ook zeggen, heeft niks te maken met touw om de voorstang (wie bedenkt het? Niet alsof je hem dan wel kan houden) maar gewoon net even je je touw verkeerd op het verkeerde moment. Kan gebeuren, maar is wel heel zuur :=

Ik heb precies hetzelfde een keer zien gebeuren, daar kwam geen voorstang aan te pas.


Ik heb dit in het verleden ook wel gedaan als ik alleen moest laden. Niet om te proberen het paard met kracht op de trailer te krijgen, maar om in mijn eentje de stang erachter te krijgen. En wanneer ze er niet op wilde de longeerlijn over de stang en achter haar billen te hebben, zodat ik haar aan de voor- en achterkant kon begeleiden.

Nu gelukkig niet meer nodig, maar ik zie het gevaar niet echt. Wel moet je inderdaad voorzichtig zijn en de longeerlijn niet dubbel om je hand doen.

Dit lijkt me gewoon een heel vervelend ongeluk. Sterkte voor de vrouw.

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht

SjonnieZ

Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 22:49

Natascha schreef:
Ik heb het ook altijd geleerd dat je dat niet moet doen en waarschuw iedereen ook het niet te doen. Totdat iemand het ooit besloot wel te doen met mijn vorige paard. Die laadde moeilijk en iemand wilde helpen. Ik zei haar nog dat ze het touw niet om de balk moest doen.
Helaas ze probeerde het toch. Hand geplet en 2 vingers kwijt. Ik bijna van m'n houtje en heb me lang schuldig gevoeld. De ander die erbij was zei dat het absoluut niet mijn schuld was en dat ik goed gewaarschuwd had.
Het befaamde "toch proberen". Was echt gruwelijk.



Maar wat gaat er dan mis? Je kunt het touw toch gewoon loslaten?
Ik kan me oprecht niks bij dit risico voorstellen.

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 22:52

Ik heb het meegemaakt
Ik deed niet bewust touw erom heen draaien legde alleen touw erover heen. maar pony trok door angst achteruit en het touw sloeg terug en trok mij hand ertussen. Gelukkig alles nog heel. En gelukkig geen trouwring om anders was het wel echt fout. Foto's en het verhaal op mijn Facebook te vinden.
Littekens aanwezig en vingers die niet 100% meer mee werken.

Afbeelding

Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14597
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 00:52

StalNollie schreef:
Ik heb het meegemaakt
Ik deed niet bewust touw erom heen draaien legde alleen touw erover heen. maar pony trok door angst achteruit en het touw sloeg terug en trok mij hand ertussen. Gelukkig alles nog heel. En gelukkig geen trouwring om anders was het wel echt fout. Foto's en het verhaal op mijn Facebook te vinden.
Littekens aanwezig en vingers die niet 100% meer mee werken.

[ [url=m/9gWgOF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tQOmMQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel voor de uitleg, nu snap ik hem ook beter want ik kon op een of andere manier dus ook geen beeld krijgen bij de uitleg in de OP, nu wel!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 00:54

Zo moeilijk is het toch niet voor te stellen hoe dat gaat? Als het paard achteruit rent op het moment dat je de lijn om de stang slaat en je duim zit daar tussen….

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, B_Fokker, DDD3, Duhelo, Emzel12, JPitty, LindaInez, lotte_dl, maava, ManonGrr, meniekske, Monique1963, moonsparkle, Pardoesje, Selima, shadowstar, sommodore, Tomboy0 en 22 bezoekers