Community

Foto: Deel van de serie Jill schijfster Ruby Ferguson
Ik moet een jaar of 10 geweest zijn toen ik van mijn neef zes boekjes kreeg. Zes paardenboekjes want als 10 jarige was ook ik een bijzonder verliefd paardenmeisje.
Het waren 6 boekjes van de schrijfster Ruby Ferguson, ze gingen over Jill, een tienermeisje die de leukste avonturen beleefde met pony's. Hij kon mij niet blijer maken met deze boekjes en ik verslond ze echt! Het was helemaal in de sfeer zoals ik het toen graag zag

Na enige tijd kwam ik erachter deze zes boekjes niet de enige waren van deze serie maar negen stuks! Mijn neef vertelde dat hij ze in een boekenwinkeltje aan het einde van de straat had gekocht. Hij vond ze in een grote uitstalmand waar je allemaal verschillende pocketboekjes kon grabbelen die voor een klein prijsje van de hand gingen, 3 voor 6 gulden. Maar tegen de tijd dat ik ging kijken waren ze natuurlijk allemaal weg. Groot balen natuurlijk.

Zo stonden ze al jaren, tussen de andere series met paarden in de hoofdrol, in de boekenkast

Door mijn interesse iets dieper gedoken in de historie van de Jill serie.
Het eerste deel in Engeland was in 1949 en het negende en laatste deel is uitgebracht in 1962. Ze zijn opnieuw uitgegeven en daarin zijn wat aanpassingen gemaakt. Overgenomen uit de Wiki; “De Jill boeken zijn een serie van negen kinderromans over Jill Crewe en haar avonturen met haar twee pony's, Black Boy en Rapide. In recente uitgaven zijn kleine wijzigingen aangebracht in de achtergronddetails om de boeken toegankelijker te maken voor latere generaties; verwijzingen naar het roken van sigaretten zijn bijvoorbeeld weggelaten, en "Black Boy" werd het meer politiek correcte "Danny Boy". De serie neemt de hoofdpersoon mee van de leeftijd van twaalf tot vijftien jaar, van een beginnende pony tot een prijswinnende ruiter.”
The Jill series
- Jill's Gymkhana—sometimes sold with A Stable for Jill. (1949)
- A Stable for Jill (1951)
- Jill has Two Ponies (1952)
- Jill Enjoys her Ponies (1954) (later republished as Jill and the Runaway)
- Jill's Riding Club (1956)
- Rosettes for Jill (1957)
- Jill and the Perfect Pony (1959)
- Pony Jobs for Jill (1960) (later republished as Challenges for Jill)
- Jill's Pony Trek (1962)

Die drie missende delen lieten mij niet los. Ik keek er altijd naar uit, omdat ze een roze rug hebben vielen ze heel prima op. Wanneer ik in een kringloop was en langs al die boekkasten liep altijd even opzoek naar roze ruggen Boekenmarkten of later op het internet zoeken naar de boekjes van Ruby Ferguson. De Engelse versie zag ik wel eens voorbij komen, de hele oude maar ook de nieuwe versies. Maar in Nederland lukte dat minder. Af en toe zag ik er wel eens eentje maar dat was dan een deel die ik zelf ook had

TOT afgelopen maandag! Afgelopen maandag deed ik op Marktplaats weer eens een zoekertje naar de boekjes en deze keer was het wel raak! Gewoon de hele serie van Jill! Gelijk op gereageerd natuurlijk en binnen 2 uur had ik een reactie en was deal gesloten. De boekjes waren van mij!

Ben intussen wel al belegen en past het niet meer zo in mijn tijdsbeleving maar ik ga ze allemaal weer lezen Ik ben ongeveer 40 jaar zoekende geweest naar deze drie laatste boekjes en hoe leuk is zet dat ik ze na al die jaren eindelijk heb

Hebben jullie ook nog series van vroeger, welke en welke is daarvan je favoriet? Maar misschien ook in het bezit van de volledige Jill serie? Ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie verhaal