Frankrijk introduceert 'paardenhouderbewijs'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Frankrijk introduceert 'paardenhouderbewijs'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 19:37

Bokt
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De Franse regering heeft een aantal wetten gepubliceerd om het welzijn van paarden te bevorderen door middel van publicatie in haar officiële tijdschrift. Niet-professionele paardeneigenaren zijn nu verplicht om een ​​paardenlicentie te halen.

Een nationaal goedkeuringssysteem voor paardeneigenaren is in 2019 geïntroduceerd door de Fédération Française d'Equitation (FFE) in Frankrijk. Daarin moeten leden aantonen dat ze over voldoende kennis beschikken om het welzijn van hun paarden te waarborgen .

Dit vergunningensysteem is nu aangescherpt waardoor elke niet-professionele paardeneigenaar een kenniscertificaat moet halen. Zij kunnen deze certificering behalen door een training, een soort rijbewijs om paarden te houden. Dit "certificaat van de eigenaar van het paard" wordt dit jaar geïntroduceerd.

Neurorectomie (zenuwsnede)
Uit het paspoort van het paard moet ook blijken of het een neurectomie heeft ondergaan. Dit wordt in Frankrijk als een behandeling beschouwd. Het paard kan deze behandeling pijnvrij ondergaan maar mag niet meer voor wedstrijden gebruikt worden. De dierenarts die deze behandeling uitvoert is verplicht dit in het paspoort aan te geven.

Officiële aankondiging
De Franse regering helpt de professionele hippische wereld door een protocol in te voeren tegen paardeneigenaren die geen trainingskosten of pensiongeld betalen. Als de eigenaar niet betaalt en na ingebrekestelling binnen 3 maanden zijn kosten niet heeft betaald kan het bedrijf een rechtszaak aanspannen. De keurmeester heeft dan de bevoegdheid om het paard te veilen zodat de kosten nog kunnen worden betaald.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 09-01-22 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

tengeltje11

Re: Frankrijk introduceert 'paardenhouderbewijs'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:07

Ik vraag me af uit wat die ‘training’ dan bestaat…. Wat de inhoud ervan is, want zo is het moeilijk een mening te vormen. Aan de ene kant ok, aan de andere kant kan het ook puur een geld-kwestie zijn met weinig meerwaarde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:17

tengeltje11 schreef:
Ik vraag me af uit wat die ‘training’ dan bestaat…. Wat de inhoud ervan is, want zo is het moeilijk een mening te vormen. Aan de ene kant ok, aan de andere kant kan het ook puur een geld-kwestie zijn met weinig meerwaarde.

Ik ben ook benieuwd of je zo'n training moet volgen als je paard ergens volpension staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:19

In Zwitserland is dat voor honden het geval (verplichte gedrags of puppy cursus bij eerste hond) en eerlijk is eerlijk, ik vind de gemiddelde hond hier erg goed luisteren.
Het klinkt voor mij zinvol om dat ook voor paarden te doen mits het goed opgezet wordt en geen domme opsomming van verouderde textboek feitjes.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:22

De KNHS had zo'n cursus, van paarden houden of zo iets.
Ging over stalling, verzorging, stukje ehbo, de behoeftes van een paard en nog wat dingetjes.
Misschien dat het in Frankrijk ook uit zoiets bestaat.
Vind zon licentie nog helemaal geen gek idee vooral omdat je dus er zo voor kan zorgen dat mensen i.i.g een basiskennis hebben.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:28

Maar stel je zakt voor je examen voor je licentie en je hebt al jaren een paard... komen ze dan je paard af pakken? :=
Of dat men gewoon niet wil betalen voor zo'n licentie, maar ze hebben al een (of meerdere) paard(en)? Komen ze dan ook je paard in beslag nemen?

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:30

Het klinkt wel als een goed idee, mits het daadwerkelijk gaat om (wetenschappelijk onderbouwde) kennis en niet om geldklopperij, en dat valt af te wachten.

Ik vind overigens neurectomie beschrijven als zenuwschade klinken alsof het per ongeluk is ontstaan, zou zenuwsnede niet het betere woord zijn? Ik zou het heel goed vinden als een paard dat dit heeft ondergaan niet meer gestart mag worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:33

NikkiDeKerf schreef:
Ik vind overigens neurectomie beschrijven als zenuwschade klinken alsof het per ongeluk is ontstaan, zou zenuwsnede niet het betere woord zijn?

Citaat:
Een neurectomie is een soort operatie waarbij de chirurg een zenuw geheel of gedeeltelijk verwijdert.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:35

Oh dat kan er nog wel bij, moeten ook al een papiertje voor het welzijn van onze schapen sinds januari.. zal er eens naar kijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:37

palousa_boy schreef:
Oh dat kan er nog wel bij, moeten ook al een papiertje voor het welzijn van onze schapen sinds januari.. zal er eens naar kijken.

Heb je al een idee wat voor vragen er zijn voor het paardenhouden?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:42

mala26 schreef:
Ging over stalling, verzorging, stukje ehbo, de behoeftes van een paard en nog wat dingetjes.
Vind zon licentie nog helemaal geen gek idee vooral omdat je dus er zo voor kan zorgen dat mensen i.i.g een basiskennis hebben.

Zijn er nog steeds dit soort basiscursussen?
En waar zijn die te vinden?
Want dat vind ik wel interessant om te doen als ik mijn studie heb afgerond.
Nog even los van een eventueel juridisch papiertje wil ik me gewoon goed voorbereiden.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:57

mala26 schreef:

Ik heb deze destijds gevolgd. Is wel al ruim tien jaar geleden inmiddels, maar ik vond het toen erg interessant. Het boek heb ik ook erg lang op stal gehouden, kon ik altijd wel een naslaan. Volgens mij is het inmiddels in de prullenbak beland door muizenschade helaas.
Als het nog steeds bestaat, zou ik er best voor te porren zijn. Extra kennis is nooit weg natuurlijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:00

Nog meer geldklopperij...

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:03

axel_1997 schreef:
mala26 schreef:

Zijn er nog steeds dit soort basiscursussen?
En waar zijn die te vinden?
Want dat vind ik wel interessant om te doen als ik mijn studie heb afgerond.
Nog even los van een eventueel juridisch papiertje wil ik me gewoon goed voorbereiden.

Je zou even op de knhs site kunnen kijken of deze cursus nog gegeven wordt. Dat weet ik niet.
Of op aeres training centre Barneveld. Die heeft ook verschillende cursussen op gebied van gezondheid.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:20

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:24

Dankjewel voor de link, Callippo, dat ziet er interessant uit.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:27

Ik ben wel benieuwd wie bepaalt en hoe ze bepalen wat dan goed paardenhouden is.
Ik weet nog dat ik op school leerde wat de afmeting van een stal moest zijn en welk krachtvoer je kon geven. De inhoud van de voersilo berekenen en de afmetingen van de bak... Toen al was ik de 'eigenwijze' zonder stal, zonder krachtvoer, etc.
Dus gaat het er dan om wat écht goed is voor een paard, zoals sociaal contact en vrije beweging, of kom je met een baal hooi en een stal al heel ver...

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:30

Zonder inhoud wellicht lastig oordelen maar ik ben ondanks dat er een hoop misgaat in paarden land geen voorstander van dergelijke inmenging van de overheid.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:53

Brainless schreef:
NikkiDeKerf schreef:
Ik vind overigens neurectomie beschrijven als zenuwschade klinken alsof het per ongeluk is ontstaan, zou zenuwsnede niet het betere woord zijn?

Citaat:
Een neurectomie is een soort operatie waarbij de chirurg een zenuw geheel of gedeeltelijk verwijdert.

Dankjewel, maar ik was dus in de veronderstelling dat we dit dus bij paarden een zenuwsnede noemden. Zenuwschade klinkt voor mij persoonlijk echt als een soort onbedoeld opgelopen schade. Maar msschien ben ik dan in de war met wat anders qua termen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:58

Jullie hebben gelijk dat het zenuwsnede moet zijn en we hebben dat aangepast.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:16

Lekker dan. Het is nu afwachten hoe lang het duurt dat dit ook naar hier komt. Onze overheid is ook regelgeil en bovendien dol op centjes. Daarna heb je ook nog een fiets rijbewijs nodig en moet je examen doen om met het openbaar vervoer te reizen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:20

Waarom schaffen ze zoiets niet aan voor kinderen…

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:48

tita schreef:
Waarom schaffen ze zoiets niet aan voor kinderen…

Omdat die schoolplicht hebben en bvb door kind en gezin wel een vorm van controle krijgen, al bewijst de praktijk wel dat dat geen mishandeling of verwaarlozing tegenhoudt. Wel komen er door dit systeem wel veel ouders in het vizier die hun kind niet goed verzorgen. Zonder deze wetten zouden deze aantallen nog veel hoger liggen.

Ik juich dit wel toe. Het is een eerste stap en teveel paardenhouders weten nog niet eens dat hooi het basisrantsoen van een paard is. Dat mag echt wel ingeprent worden. Al ben ik er zeker van dat de typische uitbuiters, krenten en verwaarlozers hier vierkant hun kont aanvegen. Achter gesloten deuren doet ieder wat hij wil. Licentie of niet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:57

Net daarmee is zoiets weinig zinvol. Bv een louche zwart-handelaar gaat dan die licentie halen, maar doet gewoon lekker door.
Mensen die bewust een paard nemen, informeren zich eerst, die hebben geen licentie nodig. Wie niet van plan is om zich deftig te informeren, gaat ook zo’n cursus niet ten harte nemen. Ik vrees dat zoiets gewoon vooral geldklopperij is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:32

Iemand kan de cursus met goed gevolg afleggen maar het verder naast zich neerleggen en er verder niks mee doen of er moet controle op komen wat dan weer erg ver gaat. En wie bepaalt wat er in de cursus komt? Zeker in paardenland zijn veel verschillende visies.