Terugblik op het nieuws van september 2021

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14112
Geregistreerd: 20-04-16

Terugblik op het nieuws van september 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 13:26

*Bokt.nl
Algemeen


Afbeelding
JKK, foto: Jeanette Essink

September:

Fietsend, wandelend, vissend, hardlopend, mountainbikend of te paard. Iedereen geniet op z’n eigen manier van de natuur. Om elkaar de ruimte te geven en de natuur te beschermen, is er de Buitencode. Als iedereen de code respecteert, kunnen we allemaal blijven genieten van de natuur. Ruimte voor elkaar, sportief gebaar. Deze Buitencode is een gezamenlijk initiatief van Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, LandschappenNL, Atletiekunie, KNHS, KWBN, Wandelnet, Sportvisserij Nederland en wielersportbond NTFU.

We plaatsten artikel over Jacobskruiskruid. Deze plant is erg giftig voor paarden, en daarom niet populair bij paardenliefhebbers. Er zijn echter ook dieren die afhankelijk zijn van Jacobskruiskruid. Uit het onderzoek van Tess van de Voorde in 2011 bleek dat de bodem waar Jakobskruiskruid groeit, vanzelf ongeschikt wordt voor de plant en juist geschikter voor tal van andere plantensoorten. Als de bodem dus met rust gelaten wordt, verdwijnt Jakobskruiskruid vanzelf. Demissionair minister Carola Schouten, van Landbouw, zei in de beantwoording van Kamervragen die over de plant werden gesteld door de VVD, dat er geen landelijk beleid in de aanpak van Jacobskruiskruid komt.

Een Groningse manege heeft te kennen gegeven een gewichtseis voor ruiters te gaan hanteren. De manege verwijst in Dagblad van het Noorden naar een richtlijn van de KNHS, waarin staat dat een ruiter 15 tot 20 procent mag wegen van het gewicht van het paard.

In augustus plaatsten we het verschrikkelijke nieuws dat Clooney zijn bovenarm had gebroken na een glijpartij in de wei. In september konden we positief nieuws over zijn herstel plaatsen.

Afbeelding
Combinatie aan de start van de Fraeylema Koetsentocht.
Foto: H. Groenendaal.

Het EK voor Haflingers vond plaats in Stadl-Paura, Oostenrijk. Japke Nugter is vanuit het NHPSmeegegaan als bondscoach. Samen met Bokt blikt zij terug op het afgelopen EK, en ze blikt vooruit naar het EK van 2024.

De Duitse vijfkampatlete Annika Schleu werd vrijgesproken van dierenmishandeling, na haar deelname aan de Olympische Spelen van Tokio, maar haar trainster Kim Raisner werd wel schuldig bevonden. De commissie achtte Raisner schuldig aan het zelf slaan van het paard en aan het aanmoedigen van de atlete om dat ook te doen.

In september vond de 25e editie Fraeylema Koetsentocht plaats onder veel belangstelling. 23 aanspanningen reden een route van 23 kilometer, door de gemeente Midden-Groningen van Schildwolde naar Siddeburen en via Noordbroek weer naar Slochteren.

Ah, pony's. Bedrieglijk schattig en waarschijnlijk door en door slecht, zijn zij degenen waarop de meeste kinderen leerden rijden, onze kleine benen nutteloos zwaaiend en lichamen hobbelend in een uit het ritme gerukte poging om hun korte passen te evenaren. Met hen leerden we de grondbeginselen van stoppen, gaan en sturen, vaak uit pure noodzaak. Er zijn misschien een paar pony's met een hart van goud, maar wat veel vaker voorkomt - althans in mijn ervaring - zijn pony's die hun kleine ruitertjes door alle beproevingen heen loodsen, terwijl hun instructeurs aanmoedigingen roepen als: "Het is een goede oefening!" en "Wow, je leert zoveel vandaag!" Er zijn 6 soorten pony's die elke ruiter wel eens tegenkomt in zijn carrière.

De Nederlandse voltigeurs waren heel succesvol in de Nations Cup CHIO Aachen, ze wisten er namelijk brons te winnen. Met een puntentotaal van 22,463 wisten zij een de derde plaats op het podium te bemachtigen; een unieke prestatie op het CHIO Aachen.

Pararuiter Frank Hosnar "verhuisde" met zijn stal van Haarle naar "Hosnarville". “Een poosje terug had ik de burgemeester aan de telefoon. Ze zei dat ze een cadeau voor me aan het maken waren en of ze deze langs kon komen brengen”, vertelde Frank Hosmar enthousiast. De plaatsnaamborden van Haarle waren veranderd in "Hosnarville". Dit bleek echter niet het cadeau van de gemeente te zijn, maar van een paar mannen uit het dorp.

De paardenmarkt is op hol geslagen. Het vinden van een geschikt recreatiepaard wordt steeds moeilijker.

Afbeelding
Petra Sallaerts en Nacho in een Trail proef.

Feline de Jonge, ook wel bekend onder de naam felinehoi, maakte op haar Instagram bekend dat ze een nieuw paardenprogramma voor SBS 6 mag gaan presenteren. Ze schreef op Instagram: “Ik mag het eindelijk vertellen. De reden waarom ik afgelopen maanden zo geheimzinnig moest doen en waarom ik heel september én oktober vrij moest houden… Er komt een nieuw super tof paardenprogramma op SBS6 en ik mag dit gaan presenteren! Ze hebben mij gevraagd of ik het gezicht wilde worden van dit nieuwe programma en uiteraard zei ik volmondig ja. Wat een mega gave kans is dit en het voelt fantastisch om hieraan mee te werken. Hoe het programma gaat heten, wanneer het op tv komt en wie er nog meer in voorkomen, dat moet ik nog even geheimhouden. Ik hou jullie op de hoogte!”

Pararuiters zijn er niet alleen in de dressuur en bij het mennen, maar ook in de western. Petra Sallaerts met haar Appaloosa NC Frubsy (Nacho voor intimi). Onlangs zijn zij bij het European Championship Appaloosa Horse zelfs Europees Kampioen geworden in de Ranch Trail Open en Ranch Riding Non-Pro en Reserve Champion in de Horsemanship Novice Non-Pro. Een hele prestatie op zich, maar voor Petra en Nacho is dit net even anders. Petra is namelijk een para-ruiter en voor Bokt heeft haar geïnterviewd, zodat zij kan vertellen over haar ervaringen.

Regenschurft, een vervelende en hardnekkige huidaandoening. Deze komt vooral voor in het najaar. Die heeft niets te maken met ‘schurft’ of schurftmijten, maar wordt veroorzaakt door een bacterie, die goed gedijt op een vochtige huid. In september plaatste wij een artikel hierover.

In september zijn er in Duitsland 3 paarden ziek geworden door het West-Nijl virus. Twee van hen zijn helaas overleden. Maar wat moet je nou doen als je vermoedt dat een van jouw paarden het heeft? En is er iets om je paard te beschermen tegen West-Nijl? In dit artikel op VN kan je er meer over lezen.