EP behandelt voorstel beheer wolvenpopulatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

EP behandelt voorstel beheer wolvenpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 11:35

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Arne von Brill/Flickr.

Wolven genieten nu de hoogste EU-bescherming, zonder dat duidelijk geregeld is bij welke populatie die bescherming vermindert. De opmars van het roofdier is een succesje voor het Europese natuurbeleid maar zorgt bij veehouders voor schrijnende situaties. De landbouwcommissie stelt daarom de beschermde status van het roofdier ter discussie.

De ontwerpresolutie van de Duitse landbouwcommissievoorzitter Norbert Lins (EVP) moet lidstaten meer mogelijkheden bieden bij het beheersen van de groeiende wolvenpopulatie. Een van de voorstellen is het toestaan van afschot van probleemdieren die zich voeden met dieren uit de veehouderij.

CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik droeg bij aan de resolutie van haar fractiegenoot Lins. "De wolf is in veel regio’s niet langer bedreigd in zijn voortbestaan. Sterker nog, sommige wolvenpopulaties in Europa veroorzaken grensoverschrijdende problemen op het gebied van weidegang van landbouwhuisdieren en zelfs natuurbeheer door graasdieren. De wolvenpopulatie bedreigt zelf andere beschermde habitats, planten en dieren."

Ontheffing afschot
In het Duitse Nedersaksen zijn sinds 2008 - met ontheffing - acht wolven afgeschoten omdat ze een gevaar opleverde voor vee. Volgens Schreijer-Pierik nemen andere lidstaten uit vrees voor juridische procedures een afwachtende houding aan. "Brussel moet stimuleren dat de flexibiliteit van de habitatrichtlijn op het vlak van ontheffingen optimaal gebruikt wordt. Ook de strikt beschermde status moet in bepaalde regio's grensoverschrijdend geëvalueerd worden en zo nodig worden aangepast aan de huidige situatie."

Ook Europarlementariër Bert-Jan Ruissen (SGP) steunt de resolutie van Lins. "De populatie aan wolven moet beheerd kunnen worden. Vooral waar deze roofdieren veel schapen en andere dieren doden. Daarvoor is het nodig de huidige hoge beschermingsstatus van de wolf, te herzien."

In Nederland wil de politiek niet overgaan tot afschot van wolven. Demissionair minister Carola Schouten (LNV) liet vorige maand nog weten dat haar prioriteit ligt bij preventieve maatregelen voor de bescherming van vee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:40

Dat zou tijd worden.
Dit bericht van de dierenarts en deze foto's zou echt iedereen eens moeten zien!!

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 9113650004

DuoPenotti schreef:
Tot zover de wolf dood via de keel.
Dat wisten we al maar toch maar ter verduidelijking.
En dat mag allemaal maar ;(

Van de Facebook pagina van
Herkauwers vetarinair centrum Someren.

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 9113650004
Citaat:
Gisteravond in de dienst weer bij een ware lynchpartij van onze grote vriend de wolf uitgekomen in Someren-Eind. Al zijn derde aanval op nog geen 4dg tijd. Zwaargewonde hoogzwangere nog rondlopende schapen die via hun zijkant ademen, of waar je via een gat in de buik de ongeboren lammeren nog ziet liggen spartelen. Uiteraard besloten tot euthanasie, maar is dit ècht waar wij in Nederland naartoe willen met onze "natuur"? Deze schapen liepen nog geen 100m van woonhuizen en stallen af! Is het leven van een wolf zoveel meer waard dan dat val talloze schapen?

Tijd voor actie, wie neemt zijn verantwoordelijkheid?

SjonnieZ

Re: EP behandelt voorstel beheer wolvenpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:19

Tja als er een voorstel komt waarbij een wolf afgeschoten mag worden als hij binnen x straal van het bewoonde gebied komt en problemen geeft dan blijft er in Nederland geen wolf over en dat standpunt /statement zal de Nederlandse politiek zeker niet aandurven. Die wachten liever de eerste dode af.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:40

Ze moeten weg. Omdat dit niet kan. Ik heb het niet over afschieten want die zijn ook niet bewust van wat ze doen. Maar verdoven,vangen en dan loslaten in de Russische Oeral of zoiets.Maar wel hier weg.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:43

De veestapel moet weg. We kunnen niet maar land en dieren blijven opeisen en verwoesten omdat wij per se zélf dieren willen martelen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:44

SjonnieZ schreef:
Tja als er een voorstel komt waarbij een wolf afgeschoten mag worden als hij binnen x straal van het bewoonde gebied komt en problemen geeft dan blijft er in Nederland geen wolf over en dat standpunt /statement zal de Nederlandse politiek zeker niet aandurven. Die wachten liever de eerste dode af.

Eerste dode wat?

Ik volg inmiddels al bijna 3 jaar de sporen van een wolvin die zich in mijn buurt gevestigd heeft. Ook zit er een kleine roedel op minder dan 4 km van mijn huis. Ik ben er niet bang voor, er is meer dan genoeg wild voor ze om van te leven. Zodra die aantallen verminderen ga ik me iets meer zorgen maken, maar dat is op te lossen door de omheining aan te passen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:11

anjali schreef:
Ze moeten weg. Omdat dit niet kan. Ik heb het niet over afschieten want die zijn ook niet bewust van wat ze doen. Maar verdoven,vangen en dan loslaten in de Russische Oeral of zoiets.Maar wel hier weg.

Rusland heeft een heel grote wolvenpopulatie, wat daar ten koste gaat van zowel grote grazers als vee, honden en mensen. Die willen er echt niet meer bij. In de stukken zonder mensen is de populatie grazers dusdanig gedicimeerd dat er veel snel brandbaar materiaal overblijft, wat weer grote delen van de natuur daar in de fik zet (die siberische branden waar amper geblust wordt, want wonen geen mensen). Wolf reguleert zichzelf niet is de ervaring daar, pas als er echt niks meer te eten te vinden is (incl. vee, hond en mens) en het veroorzaakt ook nog eens een forse stijging van rabies gevallen. Naast de gezonde wolven die daar de dorpen binnen komen op zoek naar eten. Weinig vuurwapens in Rusland nl bij de burgers, dus mens geen gevaar voor de wolf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:22

BaileyMix schreef:
De veestapel moet weg. We kunnen niet maar land en dieren blijven opeisen en verwoesten omdat wij per se zélf dieren willen martelen.

Wat bedoel je? Wolven zijn roofdieren\vleeseters. Dus als de veestapel weg is zullen die wolven ook wel weggaan. Of ze beginnen aan mensenvlees.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:24

anjali schreef:
BaileyMix schreef:

Wat bedoel je? Wolven zijn roofdieren\vleeseters. Dus als de veestapel weg is zullen die wolven ook wel weggaan. Of ze beginnen aan mensenvlees.

Nee zij is een veganist haar stokpaardje is dit als argument?
Ja niet te volgen hoor, maar mensen eten vlees en dat mag dan ook niet.
Ja je moet maar ergens je mening overal in kunnen gooien :D

Het enige wat een wolf heir houden is dat de weide dieren ook opgehokt gaan worden...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:27

tamary schreef:
anjali schreef:

Rusland heeft een heel grote wolvenpopulatie, wat daar ten koste gaat van zowel grote grazers als vee, honden en mensen. Die willen er echt niet meer bij. In de stukken zonder mensen is de populatie grazers dusdanig gedicimeerd dat er veel snel brandbaar materiaal overblijft, wat weer grote delen van de natuur daar in de fik zet (die siberische branden waar amper geblust wordt, want wonen geen mensen). Wolf reguleert zichzelf niet is de ervaring daar, pas als er echt niks meer te eten te vinden is (incl. vee, hond en mens) en het veroorzaakt ook nog eens een forse stijging van rabies gevallen. Naast de gezonde wolven die daar de dorpen binnen komen op zoek naar eten. Weinig vuurwapens in Rusland nl bij de burgers, dus mens geen gevaar voor de wolf.

Er zijn dus,zeker in Rusland,nog meer dan genoeg wolven. Ik wist dat niet. Maar dan is de wolf dus ook geen zeldzame bedreigde diersoort en waarom moet hij hier dan een beschermde status krijgen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:36

anjali schreef:
Er zijn dus,zeker in Rusland,nog meer dan genoeg wolven. Ik wist dat niet. Maar dan is de wolf dus ook geen zeldzame bedreigde diersoort en waarom moet hij hier dan een beschermde status krijgen?

Hele goede vraag.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:30

Mevrouw Schouten moet iedere dag dan maar even hier komen dan Regio Wapse Vledder. Iedere dag dode schapen vrijdag ook 5 dood in een weiland met hoge zgn wolfwerend hek en een bewakingshond. Er lag zelfs een half vervreten schaap op de weg. Dit kan zo echt niet langer.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:56

Oh ja sorry, morgen hebben we een nieuwe minister.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:28

DuoPenotti schreef:
anjali schreef:

Nee zij is een veganist haar stokpaardje is dit als argument?
Ja niet te volgen hoor, maar mensen eten vlees en dat mag dan ook niet.
Ja je moet maar ergens je mening overal in kunnen gooien :D

Het enige wat een wolf heir houden is dat de weide dieren ook opgehokt gaan worden...

Veganisten hoef je niet op te reageren. Die praten nog grotere onzin dan Glenn Lelieveld en jan loos ooit bij elkaar kunnen praten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:30

Die mening deel ik dan weer niet.
Maar het kan wel idd :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:00

Loretta schreef:
Veganisten hoef je niet op te reageren. Die praten nog grotere onzin dan Glenn Lelieveld en jan loos ooit bij elkaar kunnen praten.

Vind je dit een fijne inhoudelijke en doortimmerde reactie?

Hoe kun je kwaad zijn op iemand met een kleine carbon fotoprint, een vreedzame houding ten aanzien van alles dat leeft, en een gezond lijf?
Ik zou ze eerder bedanken dan afblaffen....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:30

Ninx schreef:
Loretta schreef:

Vind je dit een fijne inhoudelijke en doortimmerde reactie?

Hoe kun je kwaad zijn op iemand met een kleine carbon fotoprint, een vreedzame houding ten aanzien van alles dat leeft, en een gezond lijf?
Ik zou ze eerder bedanken dan afblaffen....

Waar moet ik ze dan voor bedanken? Dat ze alle activiteiten met dieren inclusief paardrijden in een kwaad daglicht proberen te stellen? Dat ze hun ideologie als een soort religie proberen te verspreiden? Misschien omdat ze leugens en halve waarheden over boeren verspreiden? Of omdat ze een dubbele moraal er op na houden. Medelijden met alle dieren, maar voor de slachtoffers van de wolf 0,0 compassie.

Dan de stelling dat ze allemaal een gezond lijf hebben ben ik het ook niet mee eens. Veel veganisten hebben structueel last van tekorten. En een kleine carbon footprint? Dan vergeet je onze frequent flyer Marianne Thieme even voor het gemak.Toen ze nog partijleider van de PVDD was had ze naam gemaakt als kamerlid met de meeste vliegreisjes Net als andere Vooraanstaande vegans die kind aan huis zijn op de luchthaven.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:46

Een wolf is net een mens. Vermeerderd zich in rap tempo, gaat volledig voor zichzelf en heeft geen natuurlijke vijanden. De mensheid is een plaag en zo zal het met die wolf ook worden. Als dat het al niet is.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:05

Ohhh, dat faceboekbericht.

Echt, waarom is het leven van 1 wolf meer waard dan dat van honderden andere dieren (die jaarlijks sneuvelen door toedoen van die ene wolf)

Die dierenarts uit het FB bericht is duidelijk ook helemaal klaar met de wolf.

En dan, beste wolvenliefhebbers:
als we geen vee meer hebben of vee dat 24/7 opgesloten zit in een bunker,
als de wildstand er niet meer is omdat de wolf alles al verwoest heeft,
mag de wolf dan uitsterven wegens geen voedsel meer
of mag de wolf dan aan onze honden, katten en kinderen beginnen?

Honderd jaar geleden was er al geen plek meer voor in ons land,
op onze kunstmatige postzegeltjes natuur in een dichtbevolkt land nu al helemaal niet meer.

Ja ik vind het mooie dieren.
Alleen niet in ons dichtbevolkte land.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:25

Loretta schreef:
Waar moet ik ze dan voor bedanken? Dat ze alle activiteiten met dieren inclusief paardrijden in een kwaad daglicht proberen te stellen? Dat ze hun ideologie als een soort religie proberen te verspreiden? Misschien omdat ze leugens en halve waarheden over boeren verspreiden? Of omdat ze een dubbele moraal er op na houden. Medelijden met alle dieren, maar voor de slachtoffers van de wolf 0,0 compassie.

Dan de stelling dat ze allemaal een gezond lijf hebben ben ik het ook niet mee eens. Veel veganisten hebben structueel last van tekorten. En een kleine carbon footprint? Dan vergeet je onze frequent flyer Marianne Thieme even voor het gemak.Toen ze nog partijleider van de PVDD was had ze naam gemaakt als kamerlid met de meeste vliegreisjes Net als andere Vooraanstaande vegans die kind aan huis zijn op de luchthaven.

Wauw zeg.....

Ben je als kind mishandelt door iemand die alleen groenten consumeert? :+

Alle vegans zijn hetzelfde... zijn dan ook alle boeren hetzelfde, alle ruiters hetzelfde, alle paarden hetzelfde? Maakt het leven wel overzichtelijk.

Sorry, ik weet even niet hoe ik moet reageren op zoveel dommigheid als paardrijdende veganist van boeren afkomst...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:36

Sterkte er dan mee. Je krijgt vast veel kritiek van veel mede vegans. Paardrijden is namelijk niet vegan.

Ik neem aan dat jij jouw paarden ook het liefst buiten houdt en het vast ook niet fijn vindt als een wolf er een hapje uit neemt. Wolven zijn namelijk geboren carnisten en vullen hun maag met dierenlijkjes.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:03

Loretta schreef:
Wolven zijn namelijk geboren carnisten en vullen hun maag met dierenlijkjes.

Rectificatie: vullen hun maag met nog levende dieren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:27

hoefnageltje schreef:
Loretta schreef:
Wolven zijn namelijk geboren carnisten en vullen hun maag met dierenlijkjes.

Rectificatie: vullen hun maag met nog levende dieren.

Je hebt nog gelijk ook. Een en al dierenleed.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:29

Of slopen dieren half zonder hun maag te vullen.
Zoals duidelijk is in Someren met de levende schapen met een gat in de zij waar de lammetjes te zien zijn.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:04

DuoPenotti schreef:
Of slopen dieren half zonder hun maag te vullen.
Zoals duidelijk is in Someren met de levende schapen met een gat in de zij waar de lammetjes te zien zijn.

Precies dat!
Als ze 1 schaap zouden doden en volledig zouden opeten, dan denk ik dat de wolf veel meer sympathie zou hebben. Maar met de moordpartijen die nu voorkomen, van vooral veel dieren doodbijten, maar die dan vervolgens niet opeten, veroorzaken enkel een hoop leed.