Uitspraken waar ruiters een hekel aan hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Uitspraken waar ruiters een hekel aan hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 11:10

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bellatrix.

We hebben allemaal wel eens dezelfde citaten gehoord, die alle niet-paardenmensen graag tegen ons zeggen. Ook al bedoelen ze het niet gemeen, toch rollen we meestal met onze ogen na elk van deze uitspraken.

"Je hebt paarden, dus je moet wel heel rijk zijn"
Dat zouden we willen! Paarden zijn de reden dat we ons geld tot de laatste cent uitgeven. Als we moesten kiezen tussen iets nieuws kopen voor ons paard of voor onszelf, zouden we waarschijnlijk kiezen voor een mooi nieuw zadeldekje voor ons paard.

"Paardrijden is geen sport"
Over deze heb je waarschijnlijk gelijk. Paardrijden is geen sport, het is een levensstijl. Maar ik nodig je graag uit om met een enorm beest rond een ring te rijden en 12 hindernissen te springen. Om eerlijk te zijn, we proberen allemaal gewoon op te blijven.

"Je hoeft niets te doen; de paarden doen alles voor je"
Je hebt gelijk, ze doen veel voor ons! Maar als we ze niet de juiste aanwijzingen geven, komen ze waarschijnlijk twee steden van huis terecht, terwijl ze onderweg je tuin en je mooie groene gras hebben gesloopt.

"Kun je niet een andere keer gaan rijden?"
Als we plannen maken met niet-paardenvrienden of familie, moeten we ons trainingsschema altijd om onze andere plannen heen passen. Dat is niet altijd gemakkelijk. We kunnen ze niet zomaar een dag negeren. Ze moeten gevoederd en verzorgd worden, de stallen moeten uitgemest worden en ze hebben beweging nodig. Het is een beetje zoals wij, wij moeten ook gevoederd, verzorgd en geoefend worden!

"Als je van paarden houdt, waarom gebruik je dan een zweep en sporen"
Als we een zweep en sporen gebruiken, doen we dat niet om onze paarden te straffen. We gebruiken het op een veilige en verantwoorde manier om onze paarden op de best mogelijke manier te begeleiden. De paarden moeten begrijpen wat we van ze vragen en soms hebben we daar een beetje extra hulp bij nodig.

"Mijn kinderen zijn gek op paarden! Mogen ze mee naar de stal om op jouw paard te springen?"
Als het zo makkelijk zou zijn, zou iedereen paardrijden. De meest verantwoorde manier om je kind te laten beginnen met paardrijden is waarschijnlijk om een manege te vinden waar ze rijles geven op het niveau van je kinderen. En misschien als ze het dressuurgedeelte goed aankunnen, kunnen ze beginnen met het maken van wat kleine sprongetjes!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:16

Nieuwsredactie schreef:
Equnews
Algemeen

"Als je van paarden houdt, waarom gebruik je dan een zweep en sporen"
Als we een zweep en sporen gebruiken, doen we dat niet om onze paarden te straffen. We gebruiken het op een veilige en verantwoorde manier om onze paarden op de best mogelijke manier te begeleiden. De paarden moeten begrijpen wat we van ze vragen en soms hebben we daar een beetje extra hulp bij nodig.

Ehm... In de meeste gevallen worden sporen en zweep wel degelijk als strafmiddel gebruikt. En in vrijwel al die gevallen is het gebruik onterecht.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:22

O,je bent er ook zo'n 1.

Gini

Re: Uitspraken waar ruiters een hekel aan hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:30

Op zich als je de financiële middelen hebt om een paard degelijk te houden en te verzorgen, behoor je zonder twijfel tot het rijkere deel van de wereldbevolking.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:34

Britta31 schreef:
O,je bent er ook zo'n 1.

Huh??

Slaat dit op de OP of op mijn opmerking?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:39

Nee,dat zei iemand tegen mij.Ze bedoelde "daar heb je weer een paarden gek".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:40

Britta31 schreef:
Ik dacht ook al, haha. :))

Maar de vraag van zwepen en sporen kan ik me idd heel goed voorstellen. Die vraag stel ik mezelf ook regelmatig als ik zie hoe sommigen omgaan met zweep en sporen. :=

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:43

Maak dit lijstje eens van wat ruiters onder elkaar zeggen en vinden..men is alweer begonnen ij dit topic :')

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:45

Britta31 schreef:

Oh!! Haha!! Ja, dat is ook geen vreemde kreet... :=

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:45

Gini schreef:
Op zich als je de financiële middelen hebt om een paard degelijk te houden en te verzorgen, behoor je zonder twijfel tot het rijkere deel van de wereldbevolking.

Echt hoor. Een paard is luxe. Heel luxe. Er zijn mensen die proberen om elke maand rond te komen van een hongerloontje.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:46

Britta31 schreef:
O,je bent er ook zo'n 1.

Oh die heb ik heel wat keren mogen horen :')

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:49

Dit is toch geen pony, maar een paard!(Wanneer je een d of e pony hebt)
Voor niet-paardenmensen is een shetlander vaak een pony tot een C of b pony. De rest zijn paarden :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:50

Shae schreef:
Gini schreef:

Echt hoor. Een paard is luxe. Heel luxe. Er zijn mensen die proberen om elke maand rond te komen van een hongerloontje.

Mijn kinderen kosten meer per maand dan mijn paarden :+

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:56

Shae schreef:
Gini schreef:

Dan is alles wat meer is dan brood en een dak boven je hoofd toch luxe?

1 of 2x per jaar op vakantie is ook luxe, uiteten is luxe, 1 of soms 2 auto’s is luxe en zo kan ik nog wel even doorgaan.
En het kunnen onderhouden van kinderen is ook luxe, ze kosten een godsvermogen.

Wat mij vaak opvalt is dat mensen die roepen dat paardenmensen rijk zijn, zelf ook een paard zouden kunnen hebben en onderhouden als ze andere keuzes zouden maken.

Ik moet bepaalde dingen ‘laten’ (en dat is een hele bewuste keuze) om mijn paarden te onderhouden. Ben ik rijk? Nee. Voel ik me rijk? Ja, absoluut

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:03

Ja,als ik in de stal sta en luister naar de tevreden kauw geluiden (en scheten)van mijn ruinen voel ik mij rijk.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:16

Dat is wel een grote hond!
Als je met je paard loopt in plaats van dat je er op zit.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:30

"Als we moesten kiezen tussen iets nieuws kopen voor ons paard of voor onszelf, zouden we waarschijnlijk kiezen voor een mooi nieuw zadeldekje voor ons paard." Ik zie dit toch echt als een uitgave voor jezelf hoor, je paard wordt er geen spat gelukkiger van als 'ie een rood of een geel dekje heeft :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:33

Ik vond de meest vervelende vragen: zullen we een weekendje weg? Of zelfs: Blijf je vanavond eten en slapen?
Als ik nu terugkijk heeft het houden van paarden best een enorme wissel op mijn jeugd getrokken.

Schrompeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:39

roxiie schreef:
Shae schreef:

1 of 2x per jaar op vakantie is ook luxe, uiteten is luxe, 1 of soms 2 auto’s is luxe en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat mij vaak opvalt is dat mensen die roepen dat paardenmensen rijk zijn, zelf ook een paard zouden kunnen hebben en onderhouden als ze andere keuzes zouden maken.

Ik moet bepaalde dingen ‘laten’ (en dat is een hele bewuste keuze) om mijn paarden te onderhouden. Ben ik rijk? Nee. Voel ik me rijk? Ja, absoluut

Ik zie al die dingen inderdaad als luxe, ik ben zelf al blij als ik 1x per 2 jaar op vakantie kan. Rijbewijs halen heb ik ook maar opgegeven omdat ik toch nooit een auto kan betalen.

Mensen vergeten echt te vaak wat voor een gat er zit tussen arm en rijk, zeker paardenmensen lijken zich daar echt niet bewust van.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:53

Schrompeltje schreef:
roxiie schreef:

Ik zie al die dingen inderdaad als luxe, ik ben zelf al blij als ik 1x per 2 jaar op vakantie kan. Rijbewijs halen heb ik ook maar opgegeven omdat ik toch nooit een auto kan betalen.

Mensen vergeten echt te vaak wat voor een gat er zit tussen arm en rijk, zeker paardenmensen lijken zich daar echt niet bewust van.

Een boel paardenmensen geven hun geld aan hun dier uit ipv idd uitjes/ vakanties/ kleding.

Het is maar net hoe je met je geld omgaat en waar je het aan uitgeeft.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:13

Ik heb vooral een hekel aan de opmerkingen van de zg. “Paardenliefhebbers”.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:17

Suzanne F. schreef:
Ik vond de meest vervelende vragen: zullen we een weekendje weg? Of zelfs: Blijf je vanavond eten en slapen?
Als ik nu terugkijk heeft het houden van paarden best een enorme wissel op mijn jeugd getrokken.

Deze is heel herkenbaar. Nu nog. Ik heb een pup , een kat en 10 paarden thuis.. alsof ik dan weg kan :+

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:05

Suzanne F. schreef:

"Hoezo? Dan sla je toch een dagje over?"

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:26

Appeltje_1 schreef:
Britta31 schreef:
O,je bent er ook zo'n 1.

Oh die heb ik heel wat keren mogen horen :')

Toen ik nog op Tinder zat (inmiddels alweer 4 jaar geleden) zag ik ook geregeld mensen met 'Paardenmeiden hoeven niet te reageren' of 'Geen paardenmeisjes' in hun profiel.
Ok dan. Blijkbaar hebben paardenmeisjes een reputatie :+.
(Hoewel ze het waarschijnlijk gewoon niet kunnen hebben dat ze altijd op de tweede plaats staan.)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:28

Ik vind het ook vervelend als iemand vraagt of ik het niet vind stinken :')
Ja ontzettend.... ga met een wasknijper op mijn neus naar stal.