Mustang Reno tilt amazone Ines Ritter naar hoger niveau

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Mustang Reno tilt amazone Ines Ritter naar hoger niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 23:18

ChronicleoftheHorse.com
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bellatrix

Ines Ritter keek hoe haar mustang Reno zijn achterbenen omhoog gooide en er vandoor ging. Ze stond op van de bodem van de rijbaan, klopte het zand van zich af en vroeg zich af waar ze in hemelsnaam in beland was.

Ritter, slechts 1.60 meter hoog, was een volleerd ruiter. Ze groeide op in Duitsland met voltige, daarna ging ze met kleinere paarden verder in de dressuur en het springen. Maar ze had geen groot budget voor haar volgende paard. Reno was getraind tot niveau twee toen ze hem tegenkwam, en ze dacht dat hij misschien wel leuk was. Kort daarna begon ze die beslissing te betwijfelen.

“De tweede keer dat ik op hem reed, probeerde hij me te vermoorden!” zegt ze. “Hij gooide mij eraf, ging er vandoor en brak zijn hoofdstel. Ik had echt zoiets van ‘Wow, dit gaat nog erg interessant worden.’ ”

Reno werd in het wild geboren, in de Bureau of Land Management’s Rock Creek Herd Management Area in Nevada. Hij werd als jaarling gevangen en leefde tot zijn vijfde in een kraal. Daarna heeft hij een aantal eigenaren gehad, totdat Ritter hem zes jaar geleden kocht.

“Mijn doel was altijd om een Duitse Rijpony te importeren, maar toen zag ik op een dag de advertentie voor Reno online,” zegt Ritter. “Ik was nooit op zoek naar een mustang om dressuur mee te rijden, maar ik zag zijn video en vond hem gelijk leuk.”

Ritter, die in Southern Pines, North Carolina, woont, en haar man stonden op het punt hun huis te verkopen. Ze had al uitgerekend dat zij het bedrag om Reno te kopen wel had. Maar op de dag dat de verkoop beklonken moest worden, ging deze niet door. Dus ze moest de ruin aan een ander laten.

Vijf maanden later belde haar trainer Koby Robson haar. Ze vertelde dat ze had gezien dat Reno opnieuw te koop stond in North Carolina en met een lagere prijs. De familie Ritter had hun huis eindelijk verkocht, dus nu kon ze het paard wel kopen.

Ritter, nu 45 jaar, weet niet zeker waarom Reno problemen had met het vertrouwen van mensen of waar hij deze had opgedaan. Maar Robson en zij namen hun tijd om met hem door de niveaus heen te komen.

“Hij is een erg interessant dier. Ik weet niet of het de mustang in hem is of niet,” zegt ze. “Hij was altijd al erg gevoelig voor veranderingen in zijn omgeving. Ik kwam voor hem altijd uit het niets, dus proberen om dingen te oefenen met betrekking tot vertrouwen was erg lastig. Ik nam hem mee op buitenritten en zorgde dat hij wist dat ik hem niet probeerde te doden. Uiteindelijk was het bij hem de angst dat er iets met hem zou gebeuren. Springen was altijd zijn uitvlucht. Mustangs zijn super trainbaar, maar Reno is een speciaal geval vanwege het vertrouwensprobleem. Ik denk dat niet veel mensen hem een kans hadden gegeven, maar ik had geen andere keuze – Dit was mijn dressuurpaard.”

Ritter, die werkt als grafisch kunstenaar, heeft eerder in hun carrière ook wel met Reno gesprongen. Maar de combinatie wist zich afgelopen jaar op te werken tot nationale lichte tour dressuur en is nu bezig met training voor de grand prix. Ze heeft de hindernissen dus even aan de kant gezet. Tijdens zijn dressuurtraining is Reno van de hoefijzers af gehaald. Ritter is de enige die de ruin van 1.52 meter rijdt, zo kan ze het vertrouwen behouden waarvoor ze zo hard heeft gewerkt.

“Op dit moment denkt hij dat ik fouten maak,” zegt ze. “Hij vindt de vliegende wissel geweldig. Dat is nu zijn uitlaatklep. Elke keer als er een probleem is, heeft hij zoiets van ‘Ik kan een vliegende wissel doen!’ Of passage, hij vindt passage geweldig.”

Wat ooit begon als een streven naar haar bronzen medaille, is nu een reis geworden naar de gouden medaille met de nu 18-jarige Reno. Ze hoopt dit seizoen met hem de ring in te kunnen op grand prix niveau.

“Hij is eigenwijs, maar op een positieve manier. Hij wordt niet behandeld als een typisch FEI paard. Hij staat 24/7 buiten, houdt het niet van om geschoren te worden. Ik wil hem zo natuurlijk houden als mogelijk is. Persoonlijk denk ik dat het ook helpt met de band tussen ons. Ik zeg altijd dat je een goede band moet hebben om deze dieren de dingen te laten doen die wij willen. Het is zeker een belangrijk deel. Als ik Reno ooit anders zou behandelen dan als een partner, dan denk ik dat we het nooit gered zouden hebben tot op dit niveau. Ik denk dat hij dan op een bepaald punt een grens had getrokken.”

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 07:40

Hij probeerde me te vermoorden? Dacht dat het een slecht geschreven pennyverhaal was...

Elisa2

Re: Mustang Reno tilt amazone Ines Ritter naar hoger niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 09:02

Wow Grand Prix met een mustang...respect! ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar beeldmateriaal, kan me heel goed voorstellen dat het een andere omgang vergt bij een paard die in het wild opgegroeid is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 09:13

Beeldmateriaal is te vinden als je op de link bovenaan klikt. Daar staat ook het originele artikel in het Engels. Ik denk dat het vooral de vertaling is die de indruk wekt van een pennyverhaal. Het is vergelijkbaar met een persoonlijk verhaal in de Bit in de trant van 'ik heb een Fjord en daar rijd ik bijna Grand Prix mee'. Gewoon de ervaringen van iemand die best een eindje is gekomen met een ras waarvan je zoiets niet zo snel verwacht.

[Edit] ...en even Google inschakelen. Er staan iig twee filmpjes van trainingssessies van deze combinatie op het wereldwijde web :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:15

Mustangs zijn niet te vergelijken met onze huisdierpaarden; het zijn wilde dieren die inderdaad zich als moordmachines kunnen ontpoppen. Het is dan ook niet bepaald een paard wat voor veel ruiters geschikt is. Zeker de paarden die uit het wild komen hebben nog nooit/ zelden een mens van dichtbij gezien en als ze het al hebben is er maar 1 reactie; "fight or flight"! Een wilde mustang trainen en rijden is een compleet ander verhaal dan het rijden van een huisdierpaard wat met mensen is opgegroeid. Grand Prix met een mustang klinkt inderdaad als een Pennyverhaal; het streven is leuk maar praktisch gezien wordt het natuurlijk niks om diverse redenen ( maat, gangen, uiterlijk, jury's die alleen grote warmbloeds lijken te kunnen beoordelen...etc.)
De Kiger is overigens een apart type hierin met bloedlijnen die terugvoeren op de Spaanse paarden die ooit in Amerika terecht zijn gekomen. De andere types zijn teveel gekruisd met verwilderde huisdierrassen en daardoor zie je ook meer verschillen in kleur en type.
Ik ken een aantal mensen die Kiger als rijpaard hebben https://en.wikipedia.org/wiki/Kiger_mustang
https://www.livescience.com/27686-mustangs.html

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:27

Elisa2 schreef:
Wow Grand Prix met een mustang...respect! ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar beeldmateriaal, kan me heel goed voorstellen dat het een andere omgang vergt bij een paard die in het wild opgegroeid is.

Op Facebook gevonden.
https://www.facebook.com/watch/live/?re ... 8903356817

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:35

NatasjavE schreef:
Elisa2 schreef:

Op Facebook gevonden.
https://www.facebook.com/watch/live/?re ... 8903356817

Knap, maar... Vind t niet in de buurt komen van GP :o.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:51

Billy schreef:
Hij probeerde me te vermoorden? Dacht dat het een slecht geschreven pennyverhaal was...

Hahaha ik dacht exáct hetzelfde :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:38

Nee qua gangen en bouw dan blijft zo'n paard natuurlijk maar beperkt, maar ik vind het toch knap en zeker ook gezien wat Elcid schrijft. Zoiets heb ik vaker gelezen.

Interessant dat stukje over bloedlijnen Elcid.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:31

Het is inderdaad knap en het rijden ziet er prima uit; ( nog) geen grand-prix niveau maar een hele prestatie met dit paardje.
Eigenlijk, als je er goed over nadenkt, is het natuurlijk te gek voor woorden dat ze in de echte grand-prix waarschijnlijk geen kans maakt i.v.m. met maat en bouw; het zou daar toch eigenlijk moeten gaan om wat een dier toont en hoe hij gereden wordt.....maar goed dat is een ander verhaal. Ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van veel "echte" Grand-prix ruiters, heb daar teveel dwang en ellende bij gezien.

Maar Mustangs, zeker de Kiger, zijn dus wel, als ze eenmaal goed zijn ingereden wel hele leuke en mooie paardjes die van alle markten thuis zijn. Iemand die meedoet met de clinics die we organiseren had 2-jaar geleden een jaarling bij zich ( kon niet alleen thuis blijven). Paardje kwam overigens wel uit een fokkerij, dus niet wild geboren. Echt een plaatje van een paardje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:09

Ik vind die Kiger types ook best mooi ogen.

Hmja het is natuurlijk zo dat als je twee even goede ruiters hebt. Degene wint met het beste paard. Die krijgt gewoon hogere punten voor de aanleg waarbij de oefeningen dan ook allemaal er net wat beter uitzien.

Ik vind het altijd knap als iemand juist presteert met een minder ideaal gebouwd paard. Dan komt er meer rijkunst bij kijken over het algemeen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:34

Op Netflix is ook een film 'aus Liebe zum Mustang' waarbij 3 ruiters gevolgd worden bij het beleren van een wilde Mustang. Is best interessant om te zien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:43

Ik vind dit ook behoorlijk knap van beide _/-\o_
Interessant ook de uitleg van ElCid !

Is die film ontstaan uit de mustangs die werden geïmporteerd, beleerd en dan in Aken een soort van finale hadden ?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:00

Ja klopt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:13

Thanks. Nu wil ik die film zien maar heb geen Netflix :+
2 jaar geprobeerd om naar Aken te gaan, maar telkens om één of andere reden niet gelukt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:16

Pandora2 schreef:
2 jaar geprobeerd om naar Aken te gaan, maar telkens om één of andere reden niet gelukt.

Voor zolang hij online is, snel kijken!
https://youtu.be/G6BKzVxoJqw

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:18

Ik heb 'm net gekeken. Wow... sprakeloos. <3
Tranentrekkertje wel...het begon al bij die loting toen die vrouw het lotje trok waar ze op hoopte :')
En op het einde toen de trainers mee boden op ' hun ' paarden was het hek nog een keer van de dam :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:11

suffie schreef:
Op Netflix is ook een film 'aus Liebe zum Mustang' waarbij 3 ruiters gevolgd worden bij het beleren van een wilde Mustang. Is best interessant om te zien.

Dank voor de tip! De "Mustang Makeover" bestaat al jaren en komt oorspronkelijk uit Amerika, logisch. Er hebben al veel grote namen aan meegedaan zoals Pat Parelli; hij heeft ook een keer de Mustang gekocht waar hij mee werkte.
De "BLM" ( Bureau of Land Management) is de organisatie die de paarden opvangt en soms herplaatst maar er is nogal wat kritiek op geweest i.v.m. verwaarlozing. https://www.helpfulhorsehints.com/blm-w ... -adoption/ en https://americanwildhorsecampaign.org/m ... d-kentucky

Voor zover ik weet is de Mustang Makeover deels om te zorgen dat de paarden een goed huis kunnen krijgen omdat velen anders naar de slacht gaan of veel te lang in de holding pens blijven.

"Mustang Maddie" is bijv. ook een bekende dame die met wilde Mustangs werkt : https://www.mustangmaddy.com/

Jammer genoeg wordt de Mustang wel als een groot probleem gezien omdat ze veel ruimte nodig hebben en die ruimte verdwijnt snel, ook in Amerika.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:21

Ja klopt, dat zeiden ze in de film ook. De mustangs worden in grote kralen ( zeg je dat zo in het nederlands? ) gezet en daar wachten ze dan tot iemand ze wil. De paardjes die in Duitsland toekwamen, stond al anderhalf jaar in zo'n kraal.
Ze krijgen hooi over het hek gegooid en water maar voor de rest niks.

De paarden eten al het gras op voor het vee dat moet dienen voor de Mc Donalds en de Burger King dus zijn ze heel erg ongewenst. :x

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:46

suffie schreef:
Pandora2 schreef:

Voor zolang hij online is, snel kijken!
https://youtu.be/G6BKzVxoJqw

Heerlijke docu/film voor de zaterdag! <3

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:30

Pandora2 schreef:
De paarden eten al het gras op voor het vee dat moet dienen voor de Mc Donalds en de Burger King dus zijn ze heel erg ongewenst. :x

Ja, het is te triest voor woorden. Alles voor het grote geld/ vreten en niets voor een normale, gezonde wereld.

Er zijn nog wel wat plekken in Amerika waar nog wat kleine groepen wild rond lopen.