Palomino hengst Bosco in training bij Febe van Zwambagt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Palomino hengst Bosco in training bij Febe van Zwambagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 20:20

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Bosco. Foto: HV Photography.

De Nederlandse U25-amazone Febe van Zwambagt zit niet zonder paarden, na haar recente besluit om ontslag te nemen als assistent-ruiter bij Alex en Diederik van Silfhout en de daaropvolgende verkoop van haar twee Grand Prix-paarden Fyeo en Edson.

Een maand geleden kreeg Van Zwambagt een nieuw paard in training, de negen jaar oude Oldenburg gefokte Bosco, met Benicio als vader en Harfe (Quaterback x Garut Humbursky) als moeder.

De Duitse hengst heeft in zijn leven verschillende namen gehad: Baysan MD, Altmarkshof's Be Happy, en Bosco. Hij is gefokt door Dr. Marlies Dobberthien op stoeterij Altmarkhof en verkocht als Be Happy, als veulen op de Oldenburg Elite Foal Auction van 2013.

De Nederlandse handelaar Rom Vermunt vertelde CAP in 2020 dat hij het veulen heeft ontdekt op de veiling. Hij heeft gedeeld eigendom van de hengst met Bruver BV.

Hij verhuisde naar de stallen van Titan Wilaras, destijds eigenaar van Platinum Stable in Nederland, waar Kirsten en Annemarie Brouwer het paard als jong paard verzorgden. Amazone Esmee van Gijtenbeek begon de hengst in oktober 2019 te rijden en bracht Bosco van M-niveau naar Prix St. Georges, in training voor de Grand Prix.

De hengst is tot nu toe slechts een paar keer uitgebracht op enkele regionale concoursen in Nederland. Van Zwambagt is echter van plan om daar verandering in te brengen en het paard eerst enkele oefenwedstrijden op PSG-niveau te laten rijden en te streven naar Under 25.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Banjer op 06-01-22 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto aangepast.

Getup

Re: Palomino hengst Bosco in training bij Febe van Zwambagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:54

Lijkt me een heel fijn , hard meewerkend paard. Maar niet te vergelijken met haar inmiddels verkochte paarden.
Ben wel heel benieuwd, hoe hij het gaat doen.

Zou ze Ferguson ook mogen rijden?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:00

Aangezien Esmee aan heeft gegeven dat het fokken en rijden samen lastig bleek te gaan ben ik wel heel benieuwd hoe dat in dezen gaat, zeker aangezien ze aangeeft veel meer wedstrijden te willen starten dan Esmee heeft gedaan met hem. Hoop dat het paardenwelzijn voorop (blijft) staat/n.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:01

Iemand enig idee wat voor nakomelingen Bosco heeft? Ben wel eens benieuwd naar zijn nakomelingen. Ben helemaal zot van deze hengst, altijd gezegd dat ik hem wel zou willen voor mijn merrie, maar is helaas wat te klein. (Ik heb ook niet meteen fokambities :+ )

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 08:20

Er liep of loopt een bosco topic op bokt. Wellicht vind je daar nakomelingen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:37

ElSea schreef:
Aangezien Esmee aan heeft gegeven dat het fokken en rijden samen lastig bleek te gaan ben ik wel heel benieuwd hoe dat in dezen gaat, zeker aangezien ze aangeeft veel meer wedstrijden te willen starten dan Esmee heeft gedaan met hem. Hoop dat het paardenwelzijn voorop (blijft) staat/n.

In het artikel staat, dat hij alleen beschikbaar zal zijn via diepvries.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:42

Esmee heeft aangegeven dat succes binnen de sport/fokkerij nooit ten koste mag gaan van het geluk/blijheid voor een paard en dat dat geen haalbaar streven was. Dappere beslissing en hoop dat deze amazone welzijn ook hoog in het vaandel heeft