Voorwaarts, neerwaarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Voorwaarts, neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 06:47

FEI
Algemeen

Afbeelding
Dinja van Liere met Lowlands. Foto: Aniek1985

Je paard voorwaarts en neerwaarts rijden met contact is een van die vaardigheden waar vaak gesproken wordt. En voor een goede reden. Goed voorwaarts, neerwaarts rijden met contact is een waardevol hulpmiddel voor paarden van alle niveaus en disciplines.

Het is niet alleen een goede manier om je paard op te warmen en af te koelen, maar het is ook vaak vereist in de dressuurring, zelfs op lagere niveaus - de vrije stap, bijvoorbeeld.
Naarmate je vordert, vormt het ook de basis van een goed contact en verbinding.

Als het paard eenmaal het concept van strekken in het contact en het zoeken naar de verbinding heeft begrepen, wordt het rijden in een meer bergopwaarts frame makkelijker.

Maar hoe rijd je eigenlijk het voorwaarts, neerwaartse strekken, laat staan dat je het een paard aanleert?

Het basisconcept
De kern van het voorwaarts, neerwaarts is de souplesse van het paard. Het doel van voorwaarts, neerwaarts is tweeledig; het verbetert de souplesse van je paard en fungeert ook als een test van grondigheid en gehoorzaamheid.

Als het paard in een opwaartse en verzamelde houding het contact naar beneden en vloeiend volgt in het halsstrekken, is hij goed verzameld en ontspannen, en is hij in zelf-houding. Voorwaarts, neerwaarts is een sleutelelement van souplesse/ontspanning en verbinding op de schalen van training, dus moet worden vastgesteld voordat je verder kunt gaan naar meer gevorderd werk.

Het is belangrijk dat voorwaarts, neerwaarts niet alleen de hals korter maakt en de neus van het paard achter de loodlijn duwt. Ongeacht hoe laag het strekken is, de neus van het paard moet op of iets voor de loodlijn staan, met een open kaakverbinding.

Het paard moet zijn hele bovenlijn strekken, en moet van achter naar voren gereden worden, hem aanmoedigend om naar voren te stappen in het contact.

Begin in stap
Zoals met alles wat nieuw is, loont het om het eerst in het gemakkelijkste tempo te doen. Als je paard nog niet weet hoe hij goed moet strekken in stap, is het onwaarschijnlijk dat hij de balans of kracht heeft om het in draf en galop te doen. De toegevoegde snelheid en beweging van de draf en galop zal het ook moeilijker maken voor een beginnende ruiter om het halsstrekken te perfectioneren.

Zodra je meer gevoel hebt ontwikkeld en je paard de hulpen begrijpt, kun je voorwaarts, neerwaarts gaan gebruiken in alle gangen om de manier van gaan van je paard te verbeteren.

Een van de grootste redenen waarom paarden terughoudend zijn in het neerwaarts strekken is een slechte hand van de ruiter. Het is belangrijk dat je paard het contact vertrouwt en er actief naar op zoek gaat om het echte, ontspannen strekken te krijgen. En om echte zelfhouding en verzameling te krijgen, zoals het gebeurt! Als hij er niet zeker van is of je een zacht en elastisch contact zal geven, zal hij aarzelen om naar voren te reiken.

Begin in een ontspannen maar actieve stap op een volte van 20m.

Je paard goed voor je been zijn en doorstappen, maar mag niet gespannen of overhaast zijn. Als je meer bedreven raakt kun je het strekken gebruiken om een gespannen of heet paard te helpen ontspannen en tot rust te komen. Voor nu wil je jezelf echter voorbereiden op succes door te beginnen met een paard dat al rustig is.

Laat de binnen teugel lichtjes los
Houdt contact met de buitenteugel terwijl je je binnenhand lichtjes naar voren en naar beneden brengt. Merk op dat dit geen grote beweging is. Je gooit de teugel niet los, je creëert alleen wat ruimte voor het paard om zich te laten zakken. Je moet ook lang in je lichaam blijven, zodat je niet naar voren kantelt en het paard uit balans brengt als hij zich uitstrekt.

Je paard moet binnen een paar passen reageren op deze extra ruimte in het contact door zijn neus naar voren en naar beneden te strekken om het bit te volgen. Als je geen reactie krijgt na een halve cirkel of zo, pak dan langzaam en soepel je binnenteugel op en probeer de buitenteugel iets los te laten om te zien of hij zich gewilliger uitstrekt.

Als u nog steeds geen reactie krijgt, moet u de cirkel misschien kleiner maken. Nogmaals, doe dit door te vragen om meer buiging rond uw binnenbeen in plaats van door aan de binnenteugel te trekken.

Hou je handen stil
Zorg ervoor dat je het hoofd van het paard niet kantelt of hem een ruk in de mond geeft als hij begint te strekken. Let er ook op dat je niet vraagt om tes trekken door te zagen of het hoofd van je paard naar beneden te trekken. Je kunt hem niet vasthouden in het halsstrekken.
In plaats daarvan moet je hem zover krijgen dat hij het contact opzoekt, zodat je altijd voorwaarts denkende handen hebt.

Beloon het strekken
Wanneer je ook maar de geringste reactie krijgt, beloon je je paard met je stem en een kriebeltje op de schoft. Naarmate je paard het idee begint te begrijpen, kun je meer teugel geven en het strekken verder ontwikkelen. Het kan in het begin helpen om dit aan het einde van de sessie te doen, wanneer het paard het meest waarschijnlijk op een natuurlijke manier het strekken wil aanbieden.

Wanneer is het goed?
Je weet wanneer je een goede, correcte stretch hebt in alle gangen wanneer je paard zijn ritme en activiteit behoudt en lichtjes voor de loodlijn blijft. Hij moet zijn frame soepel en gewillig veranderen, terwijl hij altijd de energie vanuit de achterhand behoudt.

Als je de impuls van achteren verliest zal hij zich onevenwichtig, opgejaagd en op de voorhand voelen - vergelijkbaar met hoe je je voelt als je te snel een steile heuvel afloopt.

Naarmate de kracht en souplesse van je paard verbeteren, zul je uiteindelijk een stadium bereiken waarin je hem gemakkelijk kunt vragen om zich rechtuit te strekken, zelfs in een galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 08:09

helemaal me eens zien we ook terug in haar wijze rijden
mooi te zien ook bij de jonge hengst McLaren

echter een kanttekening (denk ik): het paard moet wel vanaf het begin zo gereden zijn, dan zijn en blijven alle spieren los en soepel - m,n, tussen de schouders - en kunnen ze werken zoals Dinja hierboven omschrijft

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 09:00

Ik vind het een raar geschreven artikel waarin voorwaarts/ neerwaarts rijden en halsstrekken door elkaar gehaald lijken te worden.

VW/NW is echt niet zo moeilijk maar aanraden om het in stap te gaan proberen zou ik niet doen. Gewoon paard lekker van achteren naar voren rijden, actief aan het been en de hand voor je houden. Als het nageeflijk wordt zakt het vanzelf aan de voorkant, enige wat je dan nog als ruiter hoeft te doen is te zorgen voor een fijne elastisch contact. En als het neusje er iets meer uit moet komen is het een kwestie van aanvullen met been en hand openen.

Op de foto zie je ook halsstrekken en geen voorwaarts/ neerwaarts rijden.

Dit geeft een beter beeld:
https://www.bitmagazine.nl/wp-content/u ... ABFweb.jpg

Ninx

Re: Voorwaarts, neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 09:06

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:59

Elisa2 schreef:
Ik vind het een raar geschreven artikel waarin voorwaarts/ neerwaarts rijden en halsstrekken door elkaar gehaald lijken te worden.

Volgens de FEI zijn ze hetzelfde:

Stretching on a long rein. This exercise gives a clear impression of the "throughness" of the
Horse and proves its balance, suppleness, obedience and relaxation. In order to execute the
exercise "stretching on a long rein" correctly, the Athlete must lengthen the reins as the Horse
stretches gradually forward and downward. As the neck stretches forwards and downwards,
the mouth should reach more or less to the horizontal line corresponding with the point of the
shoulder. An elastic and consistent contact with the Athlete's hands must be maintained. The
pace must maintain its rhythm, and the Horse should remain light in the shoulders with the
hindlegs well engaged. During the retake of the reins the Horse must accept the contact without
resistance in the mouth or poll.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 07:24

ieder paard heeft zijn eigen manier van ontspannen in elke graad van africhting kan dat anders zijn
geeft alleen maar weer of het paard kan/wil/mag ontspannen en voorwaarts blijft bij het opnemen van de teugel
daaraan kun je imo zien of de basis goed voor elkaar is

is heel lastig omdat vanaf een plaatje te beoordelen voor mij en op welk moment is die foto gemaakt, in de proef of na het af groeten

mag u blijven discussiëren of het LRD,VW of halsstrekken is, voor mij is wat er vooraf gaat even zo belangrijk en dat haal ik niet uit de foto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 08:30

Het lijkt me voor een atleet ook erg moeilijk om van uiterste inspanning direct naar uiterste ontspanning te komen, ook dat kost tijd en lijkt me - bij sommige paarden - stukje bij beetje te moeten na een zware inspanning,
spieren lijken dat ook niet te kunnen, maar dat is mijn persoonlijke ervaring als humane sporter

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 09:33

Het verschil wordt mooi uitgelegd in de link van Ninx en ook het verschil om het te kunnen zien waarbij de scheidslijn inderdaad lastig is zeker vanaf een foto wat een momentopname is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:03

Er is geen verschil. Daarom plaatste ik de FEI definitie. Ik denk daar zij dat wel weten ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:40

Tja..