Voedselbossen voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Voedselbossen voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 16:26

*Vilt.be
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bellatrix.

Laten we de 70.000 hectare paardenweiden die Vlaanderen rijk is omvormen tot natuurgebieden, in plaats van de groene paardenwoestijn die ze vandaag zijn. Dat opmerkelijk voorstel doet eco-ondernemer en landschapsarchitect Louis De Jaeger op de website van MO om de biodiversiteits- en klimaatcrisis in Vlaanderen aan te pakken.

Om die crisis aan te pakken, hebben we grond nodig in Vlaanderen. Maar die is er niet, zo stelt De Jaeger vast. “Minister Demir doet haar best om aan 2.000 hectare grond te komen voor extra bos, maar minister Crevits heeft liever niet dat daarvoor geraakt wordt aan landbouwgrond. Niet geheel onterecht natuurlijk”, luidt zijn analyse in MO*.

Tegelijk stelt hij vast dat 70.000 hectare van het Vlaamse grondgebied bestaat uit “groene paardenwoestijn”: steriele groene kaalgevreten grasvelden met grazende viervoeters. “Paarden zijn nochtans van nature prairiedieren, geen gazondieren. Paarden moeten naast gras, kruiden, struiken en bomen eten. En dat is veel beter dan de extreem dure zakken paardenvoeding met duizend-en-één supplementen”, klinkt het.

De Jaegher noemt weiden waar niets anders staat dan gras, een pure marteling voor paarden. “Een paard moet uitgedaagd worden om zijn hoofd te strekken in alle mogelijke richtingen: gras in de laagte, bomen in de hoogte, struiken in de verte. Paarden die op een groene kaalvlakte zitten, worden ook mentaal doodgemaakt.” Hij maakt daarbij de vergelijking tussen een gezellig ingerichte kamer en een kale isolatiecel. “Wat heb jij liever?”, vraagt De Jaeger.

Net als veel mensen was de eco-ondernemer tot voor kort ook kwaad op de verpaarding in Vlaanderen. "Nochtans hou ik van paarden en sla ik een uitnodiging tot paardrijden zelden af. Maar ik was vooral misnoegd over het feit dat we 70.000 hectare grond in Vlaanderen alleen al ‘verspilden’ aan deze dieren", legt hij uit. Nu hij kennis heeft gemaakt met ‘paddock paradise’, de natuurlijke paardenbiotoop of het nabootsen van hoe een paard duizenden jaren geleden leefde, is dat veranderd.

Een paardenweide moet een plek worden met versmallingen, water, obstakels, een heuveltje, struiken, bomen, geneeskrachtige kruiden, enz. “Zo wordt het een voedselbos voor paarden als het ware”, meent De Jaeger. “Met de nodige richtlijnen kunnen we deze weides omtoveren tot heuse natuurgebieden.”

Hij wijst erop dat het paard centraal blijft staan, maar dat de opslag van CO2 en het in stand houden van bloei en habitat een belangrijke rol krijgen. “Zo kunnen we de verpaarding van ons landschap zien als een zegen. Het zorgt niet alleen voor een gelukkiger paard, maar ook voor mooiere weilanden die in waarde stijgen. Waar wachten we nog op”, klinkt zijn uitnodiging.

Louis De Jaeger is landschapsarchitect, lid van landbouwdenktanks en auteur van “We eten ons dood” en “Ontwerp je eigen voedselbos”.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 05-01-22 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:49

Kom maar door met die zakken geld meneer de Jaeger.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:29

Interessant artikel en gaaf dat ze dit zo groot gaan proberen uit te voeren! Ik ga dit project zeker proberen te volgen.
Zelf probeer ik dit concept in het klein toe te passen en ik hoop dat het combineren van paddock paradise met enrichment, biodiversiteit en voedsel/recreatie steeds meer een concept gaat worden!
Goed uitgevoerd kan het hopelijk bijdragen aan beter dierwelzijn maar ook aan eventuele voedselproductie (wanneer men niet alleen eetbare planten voor paarden neerzet maar combinaties maakt met voedselbossen voor humane consumptie.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:33

Ik mis het punt een beetje geloof ik. Je kan de hectares wel anders inrichten, maar het blijven 70.000 hectares, dus wat is je winst?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:34

Nikass schreef:
Ik mis het punt een beetje geloof ik. Je kan de hectares wel anders inrichten, maar het blijven 70.000 hectares, dus wat is je winst?

Dubbelgebruik van de grond, agrarisch (paarden) plus bos (biodiversiteit vergroten). Waarbij voorbij wordt gegaan aan het feit dat je extensief moet begrazen, dus je zult het aantal paarden minimaal moeten halveren.

Mer1980

Re: Voedselbossen voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:54

Ik woon dan niet in Vlaanderen maar wil de hectare die ik heb best op kosten van de staat omtoveren tot een prachtig paddock Paradise. Kom inderdaad maar door met die zak geld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:11

Ibbel schreef:
Nikass schreef:

Dubbelgebruik van de grond, agrarisch (paarden) plus bos (biodiversiteit vergroten). Waarbij voorbij wordt gegaan aan het feit dat je extensief moet begrazen, dus je zult het aantal paarden minimaal moeten halveren.

Ja lijkt me dat je daar dan minder paarden op kunt houden.
En waarom heeft hij juist problemen met de paarden? Hebben ze daar geen koeien ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:52

Ik vind het de grootste onzin die er is. Paddock Paradise zorgt vaak voor minder voedsel. Ja, het wordt diverser, maar je moet meer gaan bijvoeren om aan voldoende buikvulling te voldoen. Tot slot van rekening zijn die kruiden, bomen en al de rest geen volwaardige vervanging, enkel aanvulling. Ze zijn mooi voor erbij maar vervangen gras en hooi niet op 1/1. Dus er gaat juist meer grasland moeten komen want de noodzaak aan hooi wordt groter.
Ik heb het idee dat ze vast lopen op de vergroening bij de overheid en het nu maar bij de particulier gaan zoeken.

Hun ideeën zijn mooi, met boomgroepen etc. Maar ga dat maar eens gaan volbrengen in een paddockparadise in postzegelweilanden. Velen zijn blij met een half hectare weiland dat ze met veel pijn en moeite waardevol genoeg krijgen om 2 tot 3 paarden een hele zomer op te laten grazen. Maak daar een paddock Paradise van met boomgroepen, paden, poelen etc. Kostelijk en veel minder efficiënt. Ik betwijfel ook of elk paard daar wel zo mee gebaad is.

En nee, ik ben niet tegen het idee. Ik pas het zelf al toe in mijn weiland. Maar het kost klauwen vol geld en niet overal toepasbaar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:01

Nieuwsredactie schreef:
“Met de nodige richtlijnen kunnen we deze weides omtoveren tot heuse natuurgebieden.”

[/i]

Laat me niet lachen. Wat voor definitie van "heuse natuur" hanteert deze expert...?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:05

:') :')
echte natuur

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:06

Kuggur schreef:
Nieuwsredactie schreef:
“Met de nodige richtlijnen kunnen we deze weides omtoveren tot heuse natuurgebieden.”

[/i]

Laat me niet lachen. Wat voor definitie van "heuse natuur" hanteert deze expert...?

Precies ook mijn gedacht.
Die vent had gezopen toen hij dit schreef denk ik :')

Eerst decennia lang alles volbouwen en vol beton gieten. Want in Vlaanderen kan alles : heel veel huizen, heel veel wegen en heel veel industrie.
En nu is er grond en natuur te weinig ? Serieus dude :))

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:24

Alsof je in vlaanderen zomaar bomen kan zetten op landbouwgrond :')

Citaat:
Via bestemmingsplannen is Vlaanderen opgedeeld in o.a. bosgebied, bouwgrond, landbouw- of recreatiegebied. Die bepalen wat je met de grond mag doen en of je er bos op kan planten. Heb je bijvoorbeeld een grond die in landbouwgebruik is, dan moet je bij de gemeente een bebossingsvergunning aanvragen, wat al snel drie maanden kan duren, en je moet goedkeuring krijgen van het departement Landbouw en Visserij. Bomenrijen planten moet voor hoogstambomen op minstens 2 meter van de perceelsgrens, een bos aanplanten langs landbouwterrein op minstens 6 meter en bomen langs autosnelwegen kan zelfs pas na een vrije strook van 30 meter.

Bomen planten kan dus niet zomaar. Er zijn afstandsregels, waterlopen, perceelsgrenzen, hoogspanningskabels etc. die in acht moeten worden genomen. Je moet rekening houden met het veldwetboek, de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, het Natuurdecreet, het Bosdecreet en het Onroerenderfgoeddecreet. Een hele boterham. En dan zit er nog geen boom in de grond.

bron: https://www.landwijzer.be/bomen-planten ... onmogelijk

als je per definitie grasland hebt en plots vol zet met bomen, dan lachen ze niet.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:37

Ik woon in België en houdt mijn paarden al redelijk natuur. 100% met het soort paarden wat we gefokt hebben. Die nooit geleerd hebben wat goed en fout eten is van de mama. Daarbij nog een grootdeel van de sportpaarden al helemaal niet gewend zijn zoveel buiten te blijven zomer en winter. Waar in de zomer de insecten zo rottig zijn de paarden liever nacht buiten zijn en de winters soms zo nat dat de weides ondanks aankleding modderpoel worden. Is het hier niet zo makkelijk zonder zeer dure oplossingen en de daarbij extra aan te passen terreinen met natuurlijke aanplant hagen langs de rand de rekening voor een gemiddelde hobby ruiter niet te betalen is. En er zijn subsidies maar die helpen maar in paar maten. En met veel eisen dat het bijna je eigen grond niet meer is erna. Dus dan maar liever betaalbaar met wat ik wel kan dan subsidie en hulp overheid en toch wat zaken die in ons land bij een paddock Paradise net iets anders werken als in andere landen waar de paarden en rassen al semi wild zijn. Zoals mijn Camargue uit Frankrijk. Daar heb je kilometers land en is mijn 2,7 hectare deels bruikbaar paard en zeer groen van zichzelf. Nog te klein om winter paard goed gevoed te houden zonder problemen. Er moet dan toch hooiland blijven. Wij rijden onze paarden tenslotte dus ook daar aanpassingen gevraagd. Bepaalde rassen zijn ook beter bestand tegen leven natuur dan de bliedpaarden die we veel al fokken en nauwelijks kennis maken al generaties lang met echte natuurlijke. Dat gaat niet van zelf on ze dan gezond te houden.

Het idee is leuk en ik zie het zo alle kleine beetjes die ik kan doen om het groen te houden naast gras doe ik al. Maar stuur bij waar nodig. En dan is het de mensen die je huurt voor het uitvoeren van je werken ook nog vaak lastig uit te leggen dat je anders denkt dan alleen gras. Is hier nog die eigenwijze eigenaresse met rare ideeën.

Kosten koop maar voor 2,7 hectare een haag rond je weide of als splitsingen. Ik was er mee begonnen. Kost veel tijd en geld. Daarnaast kwam dan fenomeen wolf waardoor mijn natuurlijke hek toch niet helemaal kon want ik moet toch mijn paarden beschermen tegen de wolf en uitbreken naar het dorp. Weer een kapitaal extra geld en tijd. Maar ik doe ook nog graag mijn hobby rijden. Niet alleen het werk om mijn paard.

Ik heb nu semi balans en mijn weides zijn zeker niet gras er staan bomen struiken in en probeer nog bloemen. Bijna alles streek eigen anders werkt het toch niet. Voor veel ziet het er rommelig uit voor mij is het natuur. En werk aan beter maar komt niet af door gebrek geld en maar met 2 mens en wei IG machines alles te doen.

Leuk idee uitrollen gaat niet van zelf. Vraag me af hoe de man dat ziet. Ik verdien niets aan paarden ze kosten me alleen. Het paradijs wat hij bezocht heeft is een pensionstalling zakelijke dus en waarschijnlijk gestart met dikke lening.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:09

Typisch politiek idee.
Ze hebben grond tekort voor natuur en dus proberen ze natuur te maken op iemand anders zijn grond.
Dat het praktisch niet werkt, zoals moestuin uitlegt, daarvan zwijgen ze.
Bah!

Ondertussen is de overheid + aanverwanten de grootste netto ontbosser!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:13

Ik hoop van harte dat de bodem dat kan.

In Drenthe hebben we zand. Met wat toeters en bellen kunnen daar bomen groeien maar je moet wel je best doen.

Maar 'weg met de raaigras woestijnen' is alleen maar prima.

En niets doen aan/tegen de klimaatcrisis is geen optie.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-01-22 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:17

Raaigraswoestijnen ??
Hier in Vlaanderen is behoorlijk weinig weiland voor paarden ingezaaid met raaigras.
Misschien is het in holland anders, dat kan :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:21

Zowel de Randstad als de rest van Nederland : heel veel paarden staan op Engels raaigras, zodat de kôbiste veel melk geven.
(De logica ontgaat mij.)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:22

Maar het artikel en de vent in kwestie hebben het over Vlaanderen.. Niet over NL. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:28

Desalniettemin hebben wij in het Noorden vergelijkbare 'groene woestijnen' en uiteraard een klimaatcrisis.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:41

Top idee, als de overheid de zakken geld en hooi komt brengen :+ Maar dat er iets gedaan moet worden aan die afschuwelijke monocultuurwoestijnen lijkt me als een paal boven water staan. Veel effectiever is natuurlijk het ernstig terugdringen van de veestapel.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:48

Hier een student in het vakgebied. :D
Het is geen complete onzin. Landschapsontwerpers praten alleen vaak wat ambitieuzer en korter door de bocht dan ze daadwerkelijk zijn en bedoelen. (En daar zijn ze niet de enigen in.) Dat is vaak hoe het spel gespeeld wordt. Je mikt op 100% en met wat geluk krijg je 10%. Als je op 20% mikt komt het niet eens op tafel. En in een artikeltje van 1 pagina kan je nu eenmaal niet alle mitsen en maren afgaan.

Natuurlijk gaan ze niet daadwerkelijk alle 70.000 hectare in een keer naar bos omvormen. Zo'n blinde one size fits all aanpak zou ook niet werken. Als landschapsarchitect/ontwerper begin je met het idee: paardenweide omvormen naar bos. (Dat is waar dit artikel zit. De ideeënfase.) Dan ga je dat idee in uitwerken tot iets uitvoerbaars. Uit die uitwerking komen technische randvoorwaarden. Zoals: het aantal paarden, de oppervlakken voor ruwvoerproductie, de effectiviteit in verschillende situaties, de geschiktheid voor verschillende grondsoorten, enz. Dan blijkt het voor ongeveer de helft van het areaal paardenweides gewoon niet haalbaar te zijn. Dan ga je het idee met allerlei andere ideeën opnemen in een masterplan dat als advies en inspiratie dient voor een provincie of gemeente. In dat masterplan komen nog meer randvoorwaarden naar voren. Dus blijft er ongeveer 30% over. Als ze er oren naar hebben gaan ze met stakeholders en bewoners praten, maken ze er beleid van en trekken er een mooi bedrag voor uit. Want INDERDAAD landschappelijke beplanting in landbouwgebied komt vrijwel altijd uit subsidie. Dan houd je nog zo'n 20% over. Dan ga je met de paardenhouders in gesprek en kan je een gedeelte enthousiast maken. Daarna ga je voor elk bedrijf maatwerk leveren. En twintig jaar na het eerste idee heb je ongeveer 10% omgevormd met aanpassingen die variëren van één boom tot een heel bos.

Dus je hoeft je echt niet druk te maken dat er morgen een ambtenaar op de stoep staat die eist dat je op eigen kosten bomen gaat planten. Dit artikel is er slechts om de grijze cellen op gang te brengen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:18

axel_1997 schreef:
Het is geen complete onzin. Landschapsontwerpers praten alleen vaak wat ambitieuzer en korter door de bocht dan ze daadwerkelijk zijn en bedoelen. (.

"Jaaah, we zeggen A, maar natúúúrlijk bedoelen we B"
Aan de reacties in dit topic kun je zien hoe geweldig zulke wancommunicatie werkt. Als jouw analyse al klopt.

Ik ga er persoonlijk wél van uit dat deze man gewoon bedoelt wat hij zegt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:23

Leuk als je 10-20 hectare afwisselend terrein hebt en daar met slechts enkele dieren dit op wil realiseren. Laten we het gewoon een natuurgebied noemen met enkele paarden voor de beweiding.

In de praktijk hebben de meeste paardenhouders grond te kort en gras te weinig en dus is dit hele plan/idee niet uit te voeren. Er blijft geen blaadje aan je struiken zitten en geen boompje zal het halen. De kruiden zullen niet gaan groeien omdat ze al opgegeten zijn…

Plan niet haalbaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:05

Plan niet haalbaar = plan bijstellen.

Niets doen is geen optie.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:18

Janneke2 schreef:
Plan niet haalbaar = plan bijstellen.

Niets doen is geen optie.

Mee eens. En is het niet een soort teken dat er gewoon teveel paarden (of in het algemeen landbouwdieren) zijn? Heel gevaarlijk om op een paardenforum te zetten natuurlijk, maar het is maar een gedachten. := Weilanden vol met enkel raaigras zijn echt van nauwelijks waarde van het ecosysteem, daar leeft bijna niks. Om inderdaad nog maar te zwijgen van de vele kaalgevreten weilandjes.