Algemeen

Beauville Z en Maikel van der Vleuten. Foto: © FEI/Christophe Taniére.
Een nieuwe maand, een nieuw jaar, maar we kunnen pas vooruit kijken als we gevierd hebben wat geweest is. We profileren Maikel van der Vleutens olympische held, Beauville Z.
Beauville Z is het perfecte voorbeeld van alles wat geweldig was in 2021. Onder het zadel van de Nederlands topruiter Maikel van der Vleuten, heeft deze ruin zich kunnen meten met de besten, maar hij is ook onder de radar gebleven.
Beauville Z zorgde voor een verrassing door de individuele bronzen medaille won op de Olympische Spelen in Tokyo. Hij werd aangewezen toen Maikels eerste keus Dana Blue geblesseerd raakte. De elfjarige bruine ruin maakte vervolgens deel uit van het Nederlandse team, dat in oktober de Longines FEI Nations Cup™ Finale in Barcelona won. Hij verdiende zijn plaats op beide podia volledig en hij slaagde op basis van verdienste, door geweldige foutloze rondes neer te zetten. Springfans begonnen met een frisse blik naar deze ruin te kijken.
Beauville Z is een Zangersheide Belgisch warmbloedpaard. Hij werd gefokt door Pascal en Monique Habets. Monique werkte vroeger op Stoeterij Zangersheide. Hoewel het echtpaar zichzelf omschrijft als hobbyfokkers, wisten ze bij de juiste mensen advies te vragen.
Op advies van hun vriend en beroepsfokker, Gert Jan Van Olst, werd de hengst Bustique gebruikt op de merrie Wrinton van de Habets en het resultaat was Beauville Z.
Van Olst was duidelijk erg blij met het resultaat: Hij kocht Beauville Z als jaarling.
In zijn jonge jaren was Beauville Z een betrouwbare springer, die zijn taak goed uitvoerde. Hij was geen dure aankoop, goed, maar niet uitzonderlijk. Als hij een mens was, hij zou worden omschreven als 'een heel aardige vent, maar hij doet geen hoofden draaien'.
Hij was acht jaar, toen Maikel voor het eerst op hem zat. Zoals velen voor hem, beviel het Maikel wat hij zag en hoe hij voelde. Het partnerschap werd verzekerd toen hij werd gekocht door Maikels sponsor, Marta Ortega Perez en haar familie.
Maikel nam de tijd om Beauville Z te leren kennen. Ze hebben een vertrouwensband opgebouwd en de basis verstevigd, voordat ze opklommen naar hogere niveaus, met steeds goede resultaten.
Ze haalden de krantenkoppen over de Europese overwinning toen ze in 2019 naar de overwinning stormden in La Coruna. Bekijk de video hieronder.
Voor de Olympische Spelen zei Maikel dit over Beauville V: "Hij is heel verstandig en hij is extreem voorzichtig. Ik heb nog steeds niet het gevoel gehad dat ik te veel van hem heb gevraagd. Sommige paarden, die kunnen echt over je verwachtingen heen gaan, en dit paard doet het heel goed. Tot nu toe heb ik heel veel succes met hem gehad en hopelijk kan hij zich dit jaar op de juiste manier ontwikkelen. Ik luister echt naar hem en wat hij kan en nu denk ik dat we langzaam aan naar elkaar toe groeien en dat onze communicatie elke keer beter wordt."

Beauville Z en Maikel van der Vleuten. Foto: © FEI/Manuel Queimadelos.
Maikel wist iets dat niemand anders wist. Terwijl de pre-olympische gesprekken gingen over de grote jongens in het circuit, maakte Beauville zich klaar om zich van zijn beste kant te laten zien, wanneer het er het meest toe deed.
Het 2021 van Beauville Z trok de aandacht van de mensen. Sam Watson, directeur van EquiRatings, het bedrijf dat de prestaties van paarden analyseert, had het volgende over het paard te zeggen: "Hippische prestaties gaan niet alleen over je plaatsering, maar vaak ook over wie je verslaat. Dit is de reden waarom we ratings maken, in plaats van statistieken, om een echte maatstaf voor prestaties te maken. Om goed te presteren op de EquiRatings Elo-rating, moeten paarden goede tegenstanders verslaan met een regelmatige consistentie. Beauville Z is een goed voorbeeld van deze eigenschappen en hij laat een onophoudelijke consistentie zien tegen tegenstanders van wereldklasse."
Op 1 december 2021 stond Beauville Z (842) op de 2e plaats in de wereld op de EquiRatings Elo. De toppositie werd ingenomen door King Edward (859), met in de rest van de top vijf Explosion W (834), H&M All In (820) en Catch Me Not S (800).
Sam zei: "Het voelt soms onmogelijk om de supersterren in de sport te vergelijken. Het grootste deel van de wereld is waarschijnlijk aan het debatteren of de toppositie toebehoort aan de olympische kampioen Explosion W, of de recente winnende machine, King Edward. Degene ze misschien niet opmerken, is de meedogenloze consistente performer die zich het hele seizoen met hand en tand tegen hen heeft verzet."