Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:07

Morganlefay schreef:
Hetzelfde verhaal geldt voor de kamelen he die vreten ook de boel kaal( en de schapen ook).


En konijnen...

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:21

fransje23 schreef:
Morganlefay schreef:
Hetzelfde verhaal geldt voor de kamelen he die vreten ook de boel kaal( en de schapen ook).


En konijnen...

Nee want die gaan dood aan myxomathose..........

Maar Brumby's horen er niet thuis helaas.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:25

Konijnen daar zijn inmiddels vrijwel immuun voor myx.

Elisa2

Berichten: 37647
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:36

anjali schreef:
Ik zou toch verwachten dat voor bokkers paarden een speciale plek in hun hart zouden innemen waardoor die het zomaar vermoorden van onze edele vrienden zouden afkeuren.Ik vind het dieptreurig dat zelfs mensen die zelf paarden hebben niet voor hen opkomen (uitzonderingen daargelaten).


Ik zie ook liever andere oplossingen...maar besef wel dat men dit al helemaal uit de hand heeft laten lopen. Mijn gevoel zegt er helemaal niets aan te doen maar ik besef wel dat dan wellicht de levens van mensen in gevaar komen.

Dan nog zie ik ze liever gewoon gevangen worden en naar fijne eigenaren gaan...alleen 10.000 is heel erg veel...

Elisa2

Berichten: 37647
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:36

Even dit topic omhoog schoppen hoor.

Toevallig staat er nu een documentaire op netflix over wilde paarden over de gehele wereld en de problemen die daarbij horen. De Mustangs in Amerika, De Koniks in Polen, de Marismeno in Spanje en het is heel interessant om deze te bekijken.

Overal hebben ze dus problemen met de populatie en het beheer, in Amerika worden ze gevangen en staan ze soms jaren in grote kralen en als ze geluk hebben worden ze geadopteerd door paardenliefhebbers. Bij de Koniks worden ze bijeen gedreven en gaan er veel veulens naar de slacht. En de Marismeno's worden een keer per jaar bijeen gedreven en dan worden voornamelijk de veulens verkocht. Maar hier willen ze juist de populatie wat groter krijgen omdat dit "ras" met uitsterven is bedreigd.

Wat mij eigenlijk opvalt is en het grote paarden overschot, maar ook hoe er eigenlijk om wordt gegaan met ongewenste paarden. Dat is allemaal niet zo lief en geeft ook een beeld van wat er met het paard zou gebeuren in deze wereld als bijvoorbeeld paardrijden verboden zou worden.

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:04

Dat grote overschot komt door het ontbreken van natuurlijke vijanden(gevaarlijk onderwerp).
Dat niet meer mogen rijden gaat er gegarandeerd komen, de halve wereld mag al niets meer omdat er een grote groep bezig is alles te vertrutten. Niet meer mogen rijden komt ook nog wel aan de beurt.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:05

In Namibië is het ook drama. De dieren moeten hun eigen mest eten om te overleven.
Volgens mij horen deze paarden niet in de natuur en al zeker niet in die aantallen. Dat ze al 200 jaar iedere tak kaalvreten ten koste van alle andere plant en diersoorten is al 200 jaar te veel. Ik hou oprecht van paarden, maar nog meer van een gevarieerd natuurgebied waar inheemse soorten in balans staan. Paarden zijn een aanslag op de natuur. Toont ook wel aan hoe het in zowel amerika als Australië met de roofdieren is gesteld. Die lijken bijna afwezig.

Elisa2

Berichten: 37647
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:10

Ik denk dat de paarden juist wel in de natuur horen, maar dat hun leefgebieden te klein zijn geworden doordat de mens van de wereld een grote stad heeft gemaakt ipv groene steppes. De dieren kunnen niet meer trekken en er is te weinig ruimte waardoor er teveel kaal gevreten wordt en dat in combinatie inderdaad met het ontbreken van de natuurlijke vijanden.

De mens verstoord in mijn ogen het ecosysteem het meeste.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:00

Elisa2 schreef:
Ik denk dat de paarden juist wel in de natuur horen, maar dat hun leefgebieden te klein zijn geworden doordat de mens van de wereld een grote stad heeft gemaakt ipv groene steppes. De dieren kunnen niet meer trekken en er is te weinig ruimte waardoor er teveel kaal gevreten wordt en dat in combinatie inderdaad met het ontbreken van de natuurlijke vijanden.

De mens verstoord in mijn ogen het ecosysteem het meeste.

De moderne mens met vuurwapens, gif en grote mobiliteit wel. Maar de mens heeft al veel langer invloed uitgeoefend op zijn leefomgeving ook juist door populatiebeheer. En hoewel dat zeker uit eigen belang was, heeft het begin ik sterk te vermoeden een flink positief effect gehad op de biodiversiteit van dat leefgebied. Pas meer recent (200-300 jaar) met meer mogelijkheden en populatie-explosie loopt het mis.