Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:53

Ik heb geen moeite met het doden van dieren die een goed leven hebben gehad, wel met de manier waarop. Met geweren uit een bewegende helicopter is het echt totaal onmogelijk om ze direct zo goed mogelijk dodelijk te raken. Dat lijkt meer op bloemen schieten op de kermis, elke keer een stukje eraf tot ze vallen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:54

Dat eeuwige gezeur om kolonialisme en overheersing omdat mensen dit keer liever niet 10.000 paarden geschoten zien..verzin eens iets anders dan dat. :roll:

Dit gaat al jaren zo in australie. Soort oostvaarderplassen xxl en dan als het echt niet anders kan worden ze afgeschoten. Die 3000 worden er ook vanzelf weer meer. Laten ze eens zoeken naar een blijvende oplossing.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 10.000 wilde paarden afgeschoten in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:01

Paard in Australie is een invasieve exoot. Heeft elk continent er meerdere van en geheel uitroeien lukt eigenlijk nergens. Dus ook een structurele oplossing zal volgehouden moeten worden.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:19

Ik vraag me af hoe moeilijk het kan zijn om een goed beleid er op te maken. Dat doen ze echter nog steeds niet terwijl ze weten dat het probleem steeds terug komt. Ik heb niks tegen de jacht (zelfs voor) of wildbeheer maar wel op de manier hoe het er daar straks weer aan toe gaat.

fransje23

Berichten: 15422
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:42

Zou het niet waarschijnlijk zijn dat als er een eenvoudige betere oplossing was dit werd toegepast?

Paarden, konijnen, kamelen, padden zijn alle invasieve exoten die de unieke natuur van Australië grote schade aanbrengen. Heeft het ene dier meer rechten dan het dier, of plant, wat van origine voorkomt?

Daarbij gaat het om een groot berggebied. Dat gebied is ook eren skigebied en het hoogste punt van Australië iet zoiets overzichtelijk als de OVP.

kally
Berichten: 5254
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 02:16

Vreselijk..jaren geleden lokale regelmatig aan de orde geweest..snap dat er wat aangedaan moet worden maar de manier vanuit helikopters is verschrikkelijk….
Ook weleens gelezen hoe ze daar eens een teveel aan schapen hebben weggewerkt…groot gat uitgegraven ..kuddes erin ..afschieten en weer dicht..opgeruimd staat netjes..telkens wat bv koala’s teveel..koala’s dreigen uit te sterven..gaat maar door, goede plannen om het beheersbaar te maken komen ze niet mee en telkens zijn dieren de dupe!

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:10

Ik vind het verschrikkelijk, natuurlijk zal jeugdsentiment van de Zilverhengst meespelen. Maar ik snap net zoals in Nederland niet dat ze het eerst allemaal uit de hand laten lopen en dat ze wederom niet open staan voor andere opties zoals de paarden vangen, beleren, verkopen, geboortebeperking etc.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:27

cultureel erfgoed...lachwekkend dit. Nee die paarden zijn geen erfgoed maar is een exoot die door de Britten destijds zijn achtergelaten ( net als met de Mustang in de VS door oa de Spanjaarden, Portugezen en de Britten).
Die paarden maken de boel kapot voor de inheemse soorten die zo verdwijnen. En dat op een continent die diersoorten heeft die nergens anders ter wereld voor komen. Heel lullig, maar die inheemse soorten hebben prioriteit over die wilde paarden, die daar eigenlijk helemaal niet thuis horen.

De manier waarop, vanuit een helicopter, is dan niet zo mijn ding, maar gezien de omvang van het gebied in combinatie met het klimaat, zullen er helaas weinig andere opties zijn.

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:05

En wie hebben het als eerste zo uit de hand laten lopen?

Opties genoeg..als de wil er maar is..

fransje23

Berichten: 15422
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:44

Elisa2 schreef:
En wie hebben het als eerste zo uit de hand laten lopen?

Opties genoeg..als de wil er maar is..

De Brumbies worden al vanaf eind 19e eeuw afgeschoten. Dat is niet iets nieuws. Schijnbaar is het klimaat goed voor paarden om zich voort te planten.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:00

Ik vind het gewoon moord en dierenmishandeling.Invasieve exoten?????ja ja sommigen mensen zijn invasieve exoten en die hebben de geheel onschuldige paarden meegebracht. het valt me zwaar tegen van ene aboriginal die vindt dat ze afgeschoten moeten worden. Ik had hen heel hoog als natuurvolk maar dat is nu direct over. Overigens zijn er hier in Nederland paarden te kort en moet je voor een simpel diertje meer dan 10.000 euro betalen.Import zal wel onpraktisch zijn.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:19

Sorry, maar als een natuurvolk aangeeft dat de gehele flora en fauna van een gebied aan het uitsterven is door de komst van 1 nieuwe soort zijn ze niet natuurlijk meer? Deze mensen geven aan wat er aan schade is ontstaan door komst van Europeanen en niet enkel aan de mensen die er al woonden, maar ook aan alles wat zij aan soorten kenden.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:22

anjali schreef:
Ik vind het gewoon moord en dierenmishandeling.Invasieve exoten?????ja ja sommigen mensen zijn invasieve exoten en die hebben de geheel onschuldige paarden meegebracht. het valt me zwaar tegen van ene aboriginal die vindt dat ze afgeschoten moeten worden. Ik had hen heel hoog als natuurvolk maar dat is nu direct over. Overigens zijn er hier in Nederland paarden te kort en moet je voor een simpel diertje meer dan 10.000 euro betalen.Import zal wel onpraktisch zijn.


ze laten lopen en ondertussen alle inheemse soorten teniet doen is ook geen optie toch?
Puur biologisch gezien gaat het idd om invasieve exoten. Dat is een vastgelegde wetenschappelijke definitie, geen scheldwoord.

Dat paardentekort hier in nederland/belgie is ook niet echt het geval. Eerder een gevolg van de huidige commerciële foktrends.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:54

tamary schreef:
Sorry, maar als een natuurvolk aangeeft dat de gehele flora en fauna van een gebied aan het uitsterven is door de komst van 1 nieuwe soort zijn ze niet natuurlijk meer? Deze mensen geven aan wat er aan schade is ontstaan door komst van Europeanen en niet enkel aan de mensen die er al woonden, maar ook aan alles wat zij aan soorten kenden.

Australie is enorm groot. de allermeeste schade aan flora en fauna komt daar voornamelijk dor de vreselijke natuurbranden die alles vernietigen. En ja daar geven sommigen de paarden ook nog de schuld van.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:41

Australie is voor 80% een woestijn. Of gort droog of overstromingen. Als er dan regen valt wil je niet dat dat snelheid maakt, alles meeneemt en in zee spoelt ipv in de grond wegzakt en je grondwater aanvult. Bodem bedekt houden is dan belangrijk en daar helpen paarden niet bepaald mee (boeren hier hebben om dezelfde reden vaak liever geen paarden op de weides).
Inderdaad helpt het niet gecontroleerd wegbranden van de eucalyptus bladeren niet om grote branden te voorkomen, niet voor niets deden de aboriginals dat al millennia. Maar dan de stukken waar wat meer groeit laten overbegrazen en kapot lopen omdat de bosbranden ook zoveel stuk maken?

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:32

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
En wie hebben het als eerste zo uit de hand laten lopen?

Opties genoeg..als de wil er maar is..

De Brumbies worden al vanaf eind 19e eeuw afgeschoten. Dat is niet iets nieuws. Schijnbaar is het klimaat goed voor paarden om zich voort te planten.


Nou:

"Wilde brumbies zwerven al bijna tweehonderd jaar door de Australische Alpen. Ze horen bij de cultuur en de folklore van dit gebied”, zegt oud-vicepremier John Barilaro van de deelstaat New South Wales. Met zijn zogeheten ‘brumbie-wet’ is het doodschieten van de paarden lang tegengehouden".

En:

"Daardoor is het aantal wilde paarden geëxplodeerd. „Afschieten is de enige realistische oplossing”, zegt professor James Pittock van de Australian National University in Canberra. Hij ziet geen heil in alternatieve voorstellen van tegenstanders van het afschieten, zoals vangen of steriliseren. „De paarden vermenigvuldigen zich ieder jaar met 20 procent. Het zijn er gewoon te veel.”


Wat ik dus niet snap...waarom zijn deze paarden niet eerder gevangen en gesteriliseerd/ gecastreerd? Dan was het ook niet zo uit de hand gelopen, het is net als met de oostvaardersplassen..lange termijn visie ontbreekt volledig en de paarden zijn er de dupe van. Daar kan ik niet achter staan.

Nu ook, ik zou zeggen..vang de paarden in grote vangkralen..maak dan een selectie en doe de oudere dieren bijv. naar de slacht of alleen alle hengsten/ merries. Castreer alle hengsten die overblijven en beheer op zo'n manier de populatie. Verkoop eventueel de jongere dieren.

fransje23

Berichten: 15422
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:12

Wat ik vooral niet snap is dat de bedenkers van die wet de populatie niet hebben geprobeerd binnen de perken te houden. Voorheen werden de paarden wel doodgeschoten.

Zo een wet is net zo zinloos als het verbod op het slachten van paarden in de Usa. Als er geen alternatief is om de populatie onder controle te houden.


Paardenvlees is not done in Australië(net als in de Usa en de Ik) . Er zijn dus ook vrijwel geen slachthuizen die paarden slachten en het vlees is sowieso voor de export.
Slacht is dus niet zomaar een oplossing

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:24

anjali schreef:
Ik vind het gewoon moord en dierenmishandeling.Invasieve exoten?????ja ja sommigen mensen zijn invasieve exoten en die hebben de geheel onschuldige paarden meegebracht. het valt me zwaar tegen van ene aboriginal die vindt dat ze afgeschoten moeten worden. Ik had hen heel hoog als natuurvolk maar dat is nu direct over. Overigens zijn er hier in Nederland paarden te kort en moet je voor een simpel diertje meer dan 10.000 euro betalen.Import zal wel onpraktisch zijn.


Heel bijzonder dat je het wel goed vindt dat invasieve exoten de lokale natuur mogen vernielen.

Over paarden tekort in NL kan je ook discussiëren trouwens. Ik vind dat er meer dan genoeg vlakke, groene paddocks zijn in ons landschap.

fransje23

Berichten: 15422
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:28


Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:56

Aha, het zijn dus niet alleen de paarden die voor de verwoesting van de natuur zorgen ook ook de inheemse beetle die de snowgums sloopt.

Mee eens hoor fransje, ook goed bedoeld kunnen sommige zaken totaal uit de hand lopen.

Staan knappe dieren genoeg tussen..dat vind ik dan weer erg zonde.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:08

Ik zou toch verwachten dat voor bokkers paarden een speciale plek in hun hart zouden innemen waardoor die het zomaar vermoorden van onze edele vrienden zouden afkeuren.Ik vind het dieptreurig dat zelfs mensen die zelf paarden hebben niet voor hen opkomen (uitzonderingen daargelaten).

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:29

anjali schreef:
Ik zou toch verwachten dat voor bokkers paarden een speciale plek in hun hart zouden innemen waardoor die het zomaar vermoorden van onze edele vrienden zouden afkeuren.Ik vind het dieptreurig dat zelfs mensen die zelf paarden hebben niet voor hen opkomen (uitzonderingen daargelaten).
Ik vind het ergens wel logisch. Ik bedoel, volgens veel mensen is de wolf in NL ook niet meer inheems en moet dus dood.

fransje23

Berichten: 15422
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:00

anjali schreef:
Ik zou toch verwachten dat voor bokkers paarden een speciale plek in hun hart zouden innemen waardoor die het zomaar vermoorden van onze edele vrienden zouden afkeuren.Ik vind het dieptreurig dat zelfs mensen die zelf paarden hebben niet voor hen opkomen (uitzonderingen daargelaten).


Waarom zouden paarden boven andere wezens in een ecosysteem moeten staan?
Moeten plant- en diersoorten uitsterven om paarden in leven te laten?

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:00

anjali schreef:
Ik zou toch verwachten dat voor bokkers paarden een speciale plek in hun hart zouden innemen waardoor die het zomaar vermoorden van onze edele vrienden zouden afkeuren.Ik vind het dieptreurig dat zelfs mensen die zelf paarden hebben niet voor hen opkomen (uitzonderingen daargelaten).


Sorry, maar bij deze opmerking zie ik een jong Pennymeisje voor me. Dat we paarden leuk vinden, wil niet zeggen dat we er ecosystemen voor moeten opgeven of dat ze opeens belangrijker zijn dan dieren en planten die daar van nature voorkomen.

Zou lekker zijn, stelletje kolonisten komen wat paarden dumpen en als ze een plaag worden mag je er niks aan doen want ze zijn zo leuk/mooi en Truus uit Nederland vindt het zielig als ze dood moeten. :')

Het is niet zomaar voor de leuk afschieten hè. Het is omdat het exoten zijn die slecht zijn voor het ecosysteem zijn.

Morganlefay

Berichten: 8708
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:04

Hetzelfde verhaal geldt voor de kamelen he die vreten ook de boel kaal( en de schapen ook).