Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Australië wil 10.000 wilde paarden afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 20:15

NOS
Algemeen
Ingezonden door meerdere bokkers.

Afbeelding
Afbeelding er illustratie. Foto: Peter D. Tillman op Flickr


Meer dan 10.000 wilde paarden worden de komende jaren afgeschoten in het natuurgebied Kosciuszko in het zuidoosten van Australië. Het is de conclusie van jarenlang debat over wat te doen met de wilde paarden die door sommige deskundigen als een plaag, en door anderen als cultureel erfgoed worden gezien.

"Ze hebben alles weggevreten. Ik word er diep triest van", zegt Richard Swain, een aboriginal-gids in het nationale park. Hij komt al jaren in het natuurgebied en heeft gezien hoe de paardenpopulatie exponentieel is gegroeid. Waar toeristen idyllisch ronddartelende paarden zien, valt hem de verwoesting op die de dieren achterlaten.

Bedreigde inheemse dieren
In heel Australië komen minstens 400.000 wilde paarden voor, de grootste populatie ter wereld. In Kosciuszko, een natuurgebied zo groot als een derde van Nederland, lopen ruim 14.000 wilde paarden rond.

Ze veroorzaken erosie, verspreiden onkruid en concurreren met inheemse dieren om leefruimte en voedsel. De deelstaatregering heeft daarom onlangs besloten om de komende jaren de populatie terug te brengen naar 3000. De overgebleven dieren mogen nog vrij rond blijven rennen.

Dat plan gaat volgens deskundigen niet ver genoeg. Onder wetenschappers bestaat er geen twijfel: de paarden zijn een plaag en moeten allemaal afgeschoten worden. "Paarden horen niet thuis in dit landschap. Het zijn zware beesten van gemiddeld 400 kilo. Ze vertrappen de inheemse planten en verwoesten de leefomgeving van ernstig bedreigde inheemse dieren", zegt hoogleraar James Pittock van de Australian National University in Canberra.

Ernstig bedreigde soorten in dit gebied zijn onder meer de geel-zwart-gestreepte corroboree kikker, waarvan wetenschappers denken dat er slechts tussen de vijftig en tweehonderd van over zijn. Of de mastacomys, een kleine buidelrat en een unieke hagedissoort, de Alpine she-oak skink. Ook een aantal unieke Australische bloemen en grassen wordt bedreigd.

Deze dieren zijn niet erg bekend bij de Australische gemeenschap. "Ik geloof dat ze zich zorgen maken om kikkers, maar ze kunnen toch een omheining om het moeras zetten?", zegt Victoria Patchell. Ze woont in het noorden van het land en is speciaal naar Kosciuszko gekomen om de paarden te zien. "Het zijn zulke prachtige, vredige dieren. We moeten ze met rust laten."

Verschillende lobbygroepen pleiten voor andere oplossingen, zoals het vangen en steriliseren van de paarden. Activist Lewis Benedetti heeft bijvoorbeeld andere ideeën. Hij is paardentemmer en organiseert tours te paard. "We kunnen de populatie onder controle krijgen door de paarden te temmen, er zijn genoeg mensen die ze op willen nemen."

Maar dat is volgens deskundigen geen oplossing. "De paarden vermenigvuldigen zich ieder jaar met 20 procent. Het zijn er gewoon te veel. Ieder jaar dat we niets doen, richten ze meer schade aan", zegt Pittock.

Droogte
De dieren zorgen voor vervuiling van de rivieren en vergroten de kans op bosbranden. "Inheemse planten remmen de stroming en filteren het water. Maar doordat alles is weggevreten en de paarden door de rivieren stampen, stroomt het water nu veel te snel weg en laat een kale, droge vlakte achter", legt Pittock uit.

Daarnaast is de huidige situatie ook voor de paarden zelf niet ideaal, stelt hij. "In Australië zijn regelmatig lange periodes van droogte, waardoor er niets te eten is. Ik heb beesten uitgemergeld rond zien lopen, stervend van de honger. Niemand vindt het leuk om paarden dood te schieten, maar helaas is het de enige realistische oplossing."

De gemoederen lopen hoog op bij tegenstanders van het plan om de paarden af te schieten. Deskundigen zoals Pittock en Swain worden zelfs bedreigd. Dat heeft deels te maken met de symbolische betekenis van de paarden voor sommige Australiërs. De dieren zijn ruim 200 jaar geleden geïntroduceerd door de eerste Britten die Australië hebben ingenomen.

De eerste brumbies, zoals de wilde paarden nu nog liefkozend genoemd worden, zouden van de Brit James Brumby zijn, een hoefsmid die zijn paarden vrijliet in de Australische bush. Sindsdien spreken de wilde paarden tot de verbeelding. Een beroemde film uit de jaren 80, The Man from Snowy River, heeft bijgedragen aan het romantische beeld van de edele dieren.

In zijn boek The Brumby Wars schrijft journalist Anthony Sharwood dat het inmiddels een 'cultuuroorlog' is die verdergaat dan de liefde voor de paarden, en een strijd is om de 'ziel van Australië'.

Pittock beaamt dat. "Sommige mensen willen niet toegeven dat Australië is ingenomen door de Britten en dat de inheemse bevolking is uitgeroeid. Ze zien het paard als rechtvaardiging van hun bestaan in Australië."

Kolonialisme
Voor aboriginal-man Richard Swain is het verzet tegen de aanpak van de plaag een teken van kolonialisme en overheersing. "Het is walgelijk dat we deze dieren zoveel schade laten aanrichten. Het geeft aan hoe weinig respect Australiërs hebben voor hun eigen land."

Het plan van de regering om de aantallen terug te dringen is een goede eerste stap, maar gaat volgens Swain nog niet ver genoeg. "Als je paarden wilt zien, kan dat waar ook ter wereld. Hier in Australië is het onze verantwoordelijkheid om voor de kwetsbare, inheemse dieren en planten te zorgen."
Laatst bijgewerkt door JPitty op 05-01-22 00:49, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Verwarrende titel aangepast

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 10.000 wilde paarden afgeschoten in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:22

Verdrietig noodzakelijk.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Re: 10.000 wilde paarden afgeschoten in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:24

Mooi dat er wat aan gedaan wordt! Zonder roofdieren is het natuurlijk onhoudbaar, en het is gewoon een door mensen veroorzaakt probleem dat ook door mensen opgelost moet worden. Paarden zijn aaibaar en schattig, maar hebben van nature geen plaats in het landschap daar. Afschieten en 'voor de mooi' een paar laten lopen lijkt me een mooie tussenoplossing.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:25

Zie mijn onderschrift

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:26

julius_juut schreef:
Mooi dat er wat aan gedaan wordt! Zonder roofdieren is het natuurlijk onhoudbaar, en het is gewoon een door mensen veroorzaakt probleem dat ook door mensen opgelost moet worden. Paarden zijn aaibaar en schattig, maar hebben van nature geen plaats in het landschap daar. Afschieten en 'voor de mooi' een paar laten lopen lijkt me een mooie tussenoplossing.


Mee eens! Het is natuurlijk altijd triest dat dit soort dingen nodig zijn, maar de inheemse natuur gaat vind ik toch voor. Zeker wanneer deze al zo kwetsbaar is.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:30

julius_juut schreef:
Mooi dat er wat aan gedaan wordt! Zonder roofdieren is het natuurlijk onhoudbaar, en het is gewoon een door mensen veroorzaakt probleem dat ook door mensen opgelost moet worden. Paarden zijn aaibaar en schattig, maar hebben van nature geen plaats in het landschap daar. Afschieten en 'voor de mooi' een paar laten lopen lijkt me een mooie tussenoplossing.


En hier schreeuwt men het uit over het enige (van nature inheemse) roofdier wat hier herten, reeën en zwijnen aanpakt (soms helaas ook landbouwdieren). De jagers mogen dat ook niet opknappen want dat is zielig....De inheemse natuur (ook flora) daar spreken we hier dan maar niet over. Wel zo lang het in een ander land is.

De Dingo wordt in Australië ook met uitsterven bedreigd....
Hoe maken ze de paarden af daar? Vanuit de helikopter geschoten. Ze liggen vaak dagen lang te creperen met soms nog een veulen aan de voet. Decennia geleden was dit nl ook aan de orde in Australië.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 04-01-22 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:32

Bravura schreef:
Zie mijn onderschrift

Interessant hoe die petitie dus volledig voorbij lijkt te gaan aan de relatie tussen natuur en Aboriginals. Die “traditionele” band tussen Australiër en brumby lijkt mij er meer een tussen “Australiër van Europese komaf” en brumby, niet die van de mensen die er al duizenden jaren (zonder paarden) leven.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:36

Ik snap niet dat ze dan niet veel eerder zijn begonnen met vangen/temmen en castreren.

Eerst wachten tot het uit de hand loopt en dan schieten we gewoon alles dood _-:( Vanuit de lucht, ook nog inderdaad, dieronvriendelijker kan niet.

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:41

Hoe hebben ze het zo uit de hand kunnen laten lopen, vraag ik me af 8)7 Australië heeft zo'n unieke biodiversiteit, maar helaas horen paarden daar niet bij. Goed voorbeeld van de verregaande schade die exoten kunnen aanrichten :oo

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:47

Laatst bijgewerkt door Essie73 op 04-01-22 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Waarschuwing toegevoegd

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:49

8nnemiek schreef:
Ik snap niet dat ze dan niet veel eerder zijn begonnen met vangen/temmen en castreren.

Eerst wachten tot het uit de hand loopt en dan schieten we gewoon alles dood _-:( Vanuit de lucht, ook nog inderdaad, dieronvriendelijker kan niet.

1/3 van NL is zo'n 13.500km2 Ja te lang gewacht, nee dat doe je niet even zo als hier waar veel meer infrastructuur ligt en er veel meer mogelijkheden zijn om vanaf de grond te jagen. Vee opdrijven gebeurt daar ook met kleine heli's aangezien een cattlestation zo een miljoen acre (acre = 4.000m2) groot is.
Lijst van de grootste :
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_t ... _Australia
Is dus wel iets anders qua oppervlak dan de 40-200 ha die hier groot heet.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 10.000 wilde paarden afgeschoten in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:56

Ze wachten gewoon tot er weer teveel zijn en dan lekker afknallen met vaak trieste gevolgen. En dit is niet de eerste keer. Alle andere mogelijk en worden opzij geschoven onder wil niet kan niet en te duur.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:57

bigone schreef:
Ze wachten gewoon tot er weer teveel zijn en dan lekker afknallen met vaak trieste gevolgen. En dit is niet de eerste keer. Alle andere mogelijk en worden opzij geschoven onder wil niet kan niet en te duur.

Want de publieke opinie is daar wel meewerkend? Hier is afschot van wild ook reden tot protest en rechtszaken die jaren duren.

heidy_wilco

Berichten: 4478
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:59

Bravura schreef:


Als je een discussie wilt starten en ons over wilt halen, raad ik je aan een goed onderbouwde bericht te plaatsen in plaats van een filmpje en een link delen wat vrij weinig tot niets zegt.

Verder: Het is jammer, maar helaas is het afmaken van dieren welke van oorsprong niet thuishoren in een land en inheemse flora en fauna bedreigen nou eenmaal nodig. Sommige mensen zij daar zo emotioneel over, dat ze niet verder kunnen kijken dan het dier waar het om gaat. Uiteindelijk is het voor de kudde's zelf ook beter.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:06

8nnemiek schreef:
Ik snap niet dat ze dan niet veel eerder zijn begonnen met vangen/temmen en castreren.

Eerst wachten tot het uit de hand loopt en dan schieten we gewoon alles dood _-:( Vanuit de lucht, ook nog inderdaad, dieronvriendelijker kan niet.

Ik snap dat dus ook niet. Er zijn best goede voorbeelden van gebieden waar dat prima werkt. Op Assateague Island doen ze ‘darten’ (steriliseren dmv de prikpil) bij de merries. Eens in de zoveel jaar mogen ze een veulen krijgen, daarna gaan ze voor de rest van hun leven aan de prikpil.
Op de andere helft van het eiland, Chincoteague, hebben ze round-ups (pony swim) en dan veiling.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:07

tamary schreef:
bigone schreef:
Ze wachten gewoon tot er weer teveel zijn en dan lekker afknallen met vaak trieste gevolgen. En dit is niet de eerste keer. Alle andere mogelijk en worden opzij geschoven onder wil niet kan niet en te duur.

Want de publieke opinie is daar wel meewerkend? Hier is afschot van wild ook reden tot protest en rechtszaken die jaren duren.

Ik vind zeker dat natuur bescherming geniet, alleen zijn er andere manieren dan de groep om de vier a vijf jaar afknallen. Ik heb ook geen moeite met de dieren in de Oostvaardersplassen zsm en zo pijnloos mogelijk af te maken.
Maar net als hier laten ze het daar ook eerst totaal uit de hand lopen, en dan maar knallen want andere oplossingen zijn te duur. Vang de dieren, vooral nadat ze net allemaal geveulend hebben, castreer alle hengsten, geef merries een prikpil. Geef de jonge hengstveulens een duidelijk oormerk en pak die een half jaar later. Haal oudere en zwakkere dieren eruit en laat die hemelen. Maar niet vanuit een helikopter proberen dood te schieten.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:08

heidy_wilco schreef:
Bravura schreef:


Als je een discussie wilt starten en ons over wilt halen, raad ik je aan een goed onderbouwde bericht te plaatsen in plaats van een filmpje en een link delen wat vrij weinig tot niets zegt.

Verder: Het is jammer, maar helaas is het afmaken van dieren welke van oorsprong niet thuishoren in een land en inheemse flora en fauna bedreigen nou eenmaal nodig. Sommige mensen zij daar zo emotioneel over, dat ze niet verder kunnen kijken dan het dier waar het om gaat. Uiteindelijk is het voor de kudde's zelf ook beter.


Ik wil totaal geen discussie starten. Dit is de realiteit door de jaren heen daar. Lijdende dieren die voor dood achtergelaten worden. Sterven van de honger is daar ook al aan de orde geweest in dat gebied. Echter zijn er ook andere manieren om kuddes te vangen en af te voeren ipv ze met automatische wapens vanuit schommelende heli's neer te knallen omdat ze het daar weer uit de klauwen hebben laten lopen. Filmpje en artikel misschien te confronterend voor je? Ik hoef en wil niemand overhalen hoor. Denk overigens dat de link en het filmpje genoeg zeggen.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:25

Het 'Eens in de zoveel jaar wéér hetzelfde liedje' is toch vooral dankzij de mensen die het zo zielig/jammer vinden en dus zorgen dat er een kudde blijft lopen die zich dan weer voortplant? Doe het in één keer goed en schiet alles dood, dan heb je niet meer dat er elke paar jaar weer duizenden dieren gedood moeten worden.

'Waarom niet vangen of anticonceptie gebruiken?' Tja, wie wil tienduizend paarden hebben? Wie gaat de kosten van het vangen betalen? Of van de anticonceptie? Wie gaat ze voeren tot ze verkocht zijn of tot er dankzij de anticonceptie zo weinig over zijn dat het gebied het aantal weer kan dragen? Dan spreek je over 20+jaren. Dat zijn veeeeeeel pakjes hooi en liters water in een land waar beide niet per sé altijd voor het oprapen liggen.

Heel cru gezegd is het gewoon ongedierte, net als ratten of kakkerlakken.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:40

Hoe onbeschaafd beschaving kan zijn!

Ik weet dat velen nu in hun ziel geraakt zullen zijn, maar ik ga even tegen de stroom in roeien.

Moest men er nu eens gewoon de kuddes controleren, gepast aantal dieren zo verantwoord mogelijk slachten en paardenvlees eten.
- minder heftig dan nu
- minder schommelingen in de begrazing, ze moeten de zaak niet eerst laten verrotten voor ze mogen ingrijpen.
- minder verspilling van het op aarde beschikbare voedsel
- er moeten minder varkens, kippen en runderen in gesloten stallen gekweekt worden, dus aan die kant minder dierenleed
- op die manier ook goed voor milieu en uitstoot.

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:45

koend schreef:
Hoe onbeschaafd beschaving kan zijn!

Ik weet dat velen nu in hun ziel geraakt zullen zijn, maar ik ga even tegen de stroom in roeien.

Moest men er nu eens gewoon de kuddes controleren, gepast aantal dieren zo verantwoord mogelijk slachten en paardenvlees eten.
- minder heftig dan nu
- minder schommelingen in de begrazing, ze moeten de zaak niet eerst laten verrotten voor ze mogen ingrijpen.
- minder verspilling van het op aarde beschikbare voedsel
- er moeten minder varkens, kippen en runderen in gesloten stallen gekweekt worden, dus aan die kant minder dierenleed
- op die manier ook goed voor milieu en uitstoot.


Ja, alleen dat gaan mensen helaas niet doen. Want "dat is zielig".
Ik heb ook een collega die niet snapt dat wij de lammetjes en koeien die we op stal hebben zelf opeten. Dat vind ze ook heel zielig, maar het stuk kip of varken uit de supermarkt niet.
De mentaliteit van mensen tegenover vlees is echt triest en vervreemd tegenwoordig.

Lindsey_99
Berichten: 2498
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:47

en moeten we het dan maar normaal vinden dat ze afgeknald worden? De kangeroes worden ook al op een asociale manier verminkt en na kreperen verwerkt tot burgers.
Overigens zijn we hier geen haar beter, alleen worden ze in ons land geslacht, maar gevaarlijke hengsten worden ook rucksichtlos afgeschoten.
Er zijn wel alternatieven, alleen is afmaken het simpelste.
Wij mensen zinken steeds dieper dat we dit soort praktijken al normaal vinden, of de vergelijking maken met ratten en kakkerlakken.

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:49

Ik denk dat je een rat qua emotionele en cognitieve intelligentie best bij de paarden kan scharen in deze vergelijking hoor.
Kakkerlakken dan weer niet.

Lindsey_99
Berichten: 2498
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:49

marley93 schreef:
Ja, alleen dat gaan mensen helaas niet doen. Want "dat is zielig".
Ik heb ook een collega die niet snapt dat wij de lammetjes en koeien die we op stal hebben zelf opeten. Dat vind ze ook heel zielig, maar het stuk kip of varken uit de supermarkt niet.
De mentaliteit van mensen tegenover vlees is echt triest en vervreemd tegenwoordig.


Zielig? Vind ik niet. Je weet dan wat voor leven een dier gehad heeft.
Andere keuze is vegetarier worden.

Lindsey_99
Berichten: 2498
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:51

marley93 schreef:
Ik denk dat je een rat qua emotionele en cognitieve intelligentie best bij de paarden kan scharen in deze vergelijking hoor.
Kakkerlakken dan weer niet.


Ratten zijn intelligenter dan paarden, maar in de vergelijking wordt het als scheldwoord gebruikt. ;)

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:52

Lindsey_99 schreef:
marley93 schreef:
Ja, alleen dat gaan mensen helaas niet doen. Want "dat is zielig".
Ik heb ook een collega die niet snapt dat wij de lammetjes en koeien die we op stal hebben zelf opeten. Dat vind ze ook heel zielig, maar het stuk kip of varken uit de supermarkt niet.
De mentaliteit van mensen tegenover vlees is echt triest en vervreemd tegenwoordig.


Zielig? Vind ik niet. Je weet dan wat voor leven een dier gehad heeft.
Andere keuze is vegetarier worden.


Ja, eens. Maar dat doet ze dan ook weer niet. :') Die discussie heb ik wel eens met haar gehad, maar ik bedoel meer te zeggen dat heel veel mensen zo denken. En dat is gewoon heel krom. Maar misschien wordt dat ook een discussie die teveel van dit topic afgaat.