Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: ©: Richard Juilliart /FEI.
De Deense Young Rider en teamamazone Maria Mejlgaard Jensen zag haar wedstrijdseizoen 2021 in rook opgaan na een rijongeval, dat haar het hele jaar buiten spel zette. Met intensieve fysiotherapie vocht de 20-jarige Maria zich terug in het zadel en ze is hoopvol voor het wedstrijdjaar.
Van hoogtepunten naar dieptepunten
Maria begon 2021 met een hoogtepunt. Ze was thuisgekomen van het EK voor Young Riders, waar ze Denemarken vertegenwoordigde met de 13-jarige KWPN-hengst Antango (v. Ampere x Jazz). Ze won teambrons en werd tiende in het individuele klassement. Ze werd ook vierde, net naast het podium, op het Deense Kampioenschap voor Young Riders van 2020.
Maria is een jonge professionele dressuuramazone, na de middelbare school bij Martin Husmann, haar trainer bij wie ze al elf jaar trainde, als assistent-ruiter is gaan werken. Voor 2021 was het doel de teamplaats voor het EK in Spanje terug te veroveren, maar bij de start van het voorjaarsseizoen vervloog dat doel.
Eind mei 2021 viel ze van een paard dat schrok.
"Hij rende naar de binnenbak en sprong naar binnen", vertelde Maria aan Eurodressage. "Ik verloor mijn evenwicht en viel over zijn nek. Mijn rug was het eerste dat de bakrand raakte."
Maria werd overgebracht naar het ziekenhuis, waar een gebroken rug, zes gebroken ribben en een doorboorde long werden geconstateerd.
De weg naar herstel
Haar weg naar herstel was lang en moeizaam. Ze verbleef enkele dagen op de Intensive Care, voordat een operatie aan haar rug werd uitgevoerd. Na de operatie verbleef ze nog 10 dagen in het ziekenhuis, voordat ze naar huis mocht om verder te revalideren.
"Ik kreeg te horen dat ik zeker drie maanden na de operatie nog niet mocht beginnen met revalideren", legde ze uit. "Omdat ik op dit moment semi-professioneel met paarden werk, was het erg moeilijk voor me om ze los te laten, dus elk klein wandelingetje dat ik kon maken, was naar de stal, de paarden gedag zeggen en dan weer terug in bed."
Na drie maanden begon ze weer voorzichtig met rijden, op therapeutische basis.
"Op die manier kon ik zo snel mogelijk op een verantwoorde manier weer op de paarden komen", zei ze. "Hoewel ik niet bang of zenuwachtig was om weer te paard te zitten, was mijn lichaam heel erg instabiel, omdat ik de afgelopen drie maanden alleen maar heb gelegen. Toen ik me eindelijk wat beter begon te voelen, ben ik korte ritjes gaan maken, weliswaar alleen in stap, op mijn oude paard Uno, die ik van binnen en buiten ken."
De 21-jarige KWPN=ruin Uno IV (v. Olivi x Nooitgedacht) is vijfvoudig Deens teampaard. Hij bracht Maria naar het EK voor Junioren in 2018 en 2019, en haar oudere zus Michala naar het EK voor Junioren van 2011 en 2012 en het EK voor Young Rider Euros van 2016.
Terug op Antango
Maria's nummer één op stal is Antango, die oorspronkelijk dekhengst was bij Gerd Sosath in Duitsland, voordat hij verkocht werd aan het Franse hengstenstation Haras du Feuillard, en vervolgens naar Denemarken.
Twee maanden geleden was Maria's lichaam er weer klaar voor om weer serieuzer te gaan rijden.
"Begin december had ik de eerste rijles van mijn trainer Martin Hussmann", zei ze. "Ik ben nog steeds niet helemaal terug in vorm, maar ik probeer er alles aan te doen om een zo goed mogelijk herstel te hebben, zoals fysiotherapie, personal training, acupunctuur, Bemer-behandelingen en mentale training."
Mentale impact
Maria gaf toe dat deze tegenslag haar mentale gezondheid in gevaar heeft gebracht. Ze had de ambitie om in het team te komen en het goed te doen in de internationale dressuursport, maar ze was letterlijk verslagen door deze zware fysieke tegenslag.
"Het ongeluk heeft een zware wissel getrokken op mijn geestelijke gezondheid", bekent ze. "Ik ben gewend om altijd een druk schema te hebben en ik gedij het beste door altijd veel dingen te doen te hebben, dus drie maanden lang de hele tijd in een bed liggen was helemaal niet mijn ding. Gelukkig ben ik er echt achter gekomen dat ik zoveel geweldige mensen achter me heb staan, die aan mijn zijde staan en me steunen, ook als het niet goed met me gaat. Ik had familie en vrienden, waaronder mijn trainer, de Deense teamcoach, de jonge renners en vrienden die ver weg wonen, die naar het ziekenhuis kwamen om me te bezoeken, en ik kreeg een onwerkelijke hoeveelheid chocolade, bloemen en groetjes. Ik denk dat dit voor een groot deel van de reden was waarom ik door ben blijven gaan, en dat is het nog steeds."
Gesterkt
Maria voelt zich gesterkt door alle steun en zal haar doelen voor de toekomst niet laten beïnvloeden door deze tegenslag.
"Ik heb veel dromen voor 2022, maar voor nu is mijn plan om me terug te werken uit de wedstrijdring en mezelf te laten zien dat ik zelfs met een grote tegenslag als deze weer in topvorm kan komen," besloot ze. "Waar dat me brengt, zal alleen de tijd leren, maar alles is mogelijk."
De Deense hippische federatie en teamtrainer Dennis Fisker hebben hun vertrouwen in Maria uitgesproken door haar voor te dragen voor het YR-team voor 2022.
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.