Je bent een ruiter met zelfvertrouwen toch? Of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 20:03

FEI
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: eigen archief Marlies Trap

Equine Sports Coaching Expert Alison Lincoln kijkt naar de stappen die we kunnen nemen om ons zelfvertrouwen op te bouwen.

Als je je ooit gefrustreerd hebt gevoeld omdat je niet geboren bent met een geweldig zelfvertrouwen in het zadel, vrees dan niet: zelfvertrouwen is een vaardigheid als elke andere, wat betekent dat je het kunt leren.

De eerste stap is om uit te zoeken welke dingen je zelfvertrouwen ondermijnen en die te vermijden.

Klinkt logisch, nietwaar? Maar bedenk hoeveel tijd je besteedt aan het kijken naar anderen, vooral bij wedstrijden.

Het is heel gewoon om naar mede ruiters te kijken als een manier om de proef te onthouden, de baan te leren of te zien hoe het parcours wordt gereden.

Het nadeel is dat je, als je niet oppast, aan jezelf kunt gaan twijfelen, je plan voor het parcours in twijfel kunt trekken of angstig kunt worden als je een ruiter in moeilijkheden ziet komen. Interessant is dat sommige mensen vinden dat het zien van bijna-ongelukken van anderen hun vertrouwen meer aantast dan hun eigen ongelukken of ongelukken.

Als je een zeer gemotiveerde ruiter bent die er alles aan doet om zijn resultaten voortdurend te verbeteren, kan het zijn dat je slechte prestaties steeds opnieuw bekijkt om te proberen uit te vinden wat er fout ging en waarom.

Dit constant herbeleven van fouten kan je vertrouwen ernstig schaden doordat je je concentreert op wat je niet wilt dat er gebeurt.

Neem in plaats daarvan de tijd om te analyseren waarom de dingen goed gingen en hoe je dat kunt herhalen.

Als je merkt dat je nadenkt over alle dingen die mis kunnen gaan - dat is niet erg, dat heet noodplanning. Als je ze echter voor de vijftiende keer doorneemt, is dat niet nuttig.

Accepteer dat dingen niet altijd volgens plan gaan en dat wat er ook gebeurt, je het wel aankunt. Dit brengt ons bij de volgende stap in het opbouwen van je zelfvertrouwen - oefening.

Oefening
Je hoort vaak de uitdrukking oefening baart kunst, maar eigenlijk maakt oefening zelfverzekerd. Zoek uit wat je moet doen in de proef/parcours en oefen het dan::

- Oefen thuis het rijden van de hele proef
- Oefen het springen van een dubbel met een parallel aan een staander
- Oefen het galopperen in een constant ritme heuvel op en heuvel af.
- Oefen het werken in een drukke rijbaan
- Oefen thuis het werken op een hoger niveau, zodat op wedstrijd het niveau makkelijk aanvoelt
- Oefen je warming-up routine
- Oefen met publiek - leen wat vrienden om te kijken/filmen hoe je rijdt

Als je vaak last hebt van zenuwen, stel je dan voor dat je uit de rijbaan komt na een geslaagde proef. Hoe voelde het aan? Wat gebeurde er om je heen? Wat kon je horen? Wat kon je zien?

Stel je voor dat je glimlachend de ring uitloopt, je paard een aai geeft en zegt: "Ik kan niet geloven hoe goed dat was!" Neem even de tijd om dat gevoel te proeven. Glimlach, adem uit (we houden vaak onze adem in als we nerveus zijn) en ga genieten van de rit!

Vertrouwen
Dit brengt ons bij de laatste stap om zelfvertrouwen op te bouwen - positieve zelf praat. Wat je dag in dag uit tegen jezelf zegt (en denkt) is belangrijk

Niet overtuigd? Probeer eens een dag lang de woorden 'sterk en krachtig' tegen jezelf te herhalen en kijk hoe je je voelt. Herhaal de volgende dag de woorden 'zwak en moe' gedurende de hele dag (als je het kunt verdragen!). Hoe voelde dat? Ga na of wat je tegen jezelf zegt, je zelfvertrouwen opbouwt of ondermijnt. Veel voorkomende voorbeelden van zelf ondermijnende gedachten zijn:

- Ik kan niet geloven dat het regent, mijn paard haat nattigheid.
- Ik word echt nerveus van wedstrijden, Ik kan gewoon niet omgaan met de druk.
- Ik wil de mensen niet teleurstellen.
- We zullen winnen als ik gewoon foutloos kan springen.

De eenvoudigste manier om deze negatieve gedachten te overwinnen is door een techniek te gebruiken die 'stoppen met denken' heet.

Als je merkt dat een negatieve gedachte je hoofd binnenkomt, stel je dan een stopteken voor dat de weg blokkeert of gebruik het woord 'stop'.

Sommige mensen gebruiken zelfs een elastiekje om hun pols dat ze laten knappen om zichzelf letterlijk uit dat soort gedachten te halen. Zet er nu positievere gedachten voor in de plaats:

- Het is voor iedereen hetzelfde, ik kan net zo goed in de regen rijden, ik heb tenslotte genoeg geoefend!
- Ik ben niet nerveus, ik ben opgewonden!
- Als ik mijn best doe en het beste voor heb met mijn paard, heb ik het goed gedaan.
- Wat komt, komt - ik rijd elke hindernis zoals ik thuis zou doen, voorwaarts en in balans en ik zie wel wat er gebeurt.

Een interessant gegeven is dat uit onderzoek blijkt dat topruiters meer vertrouwen kregen door te erkennen dat tegenslagen de belangrijkste leermomenten voor ze waren. Zonder deze tegenslagen zouden ze niet zoveel hebben bereikt.

In feite geloofden velen dat het de moeilijke of minder getalenteerde paarden waren die hen het meest leerden en hen maakten tot de ruiter die ze vandaag waren.

Neem even de tijd om daar over na te denken. Ruiters aan de top van de sport bouwen hun zelfvertrouwen op door anders te denken over de uitdagingen van het rijden en trainen van paarden.

Ik denk dat dat iets is wat we allemaal kunnen doen.

Popstra

Re: Je bent een ruiter met zelfvertrouwen toch? Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:05

Wat een leuk stuk.
Denk dat velen hier wel wat aan hebben

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:14

Inderdaad een interessant en leerzaam stuk, gedachten kunnen zoveel invloed hebben zowel positief als negatief en inderdaad door in het hier en nu te zijn en niet mee te gaan in die gedachten kan dat een stuk ontspanning geven. Maar dat klinkt wel makkelijker dan het is..zeker als er zenuwen of iets dergelijks een rol spelen. Het omdenken vind ik dan ook een hele goede tip!

Als ruiter/ trainer leer je denk ik inderdaad het meeste van de moeilijkste paarden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:25

positief denken is echt iets wat je moet leren en oefenen. Alles optimistisch in zien ook.
Je bent zo of je bent zo niet.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:47

Elisa2 schreef:
Als ruiter/ trainer leer je denk ik inderdaad het meeste van de moeilijkste paarden.

Vooral heel goed tot 100 tellen, herhalen, rustig blijven en creatief worden.

Zeker goed en herkenbaar stuk.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:37

Cognitieve gedragstherapie hier :D

Goed en leerzaam stuk!