Opnieuw sterfgeval door vuurwerk: paard krijgt hartstilstand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Opnieuw sterfgeval door vuurwerk: paard krijgt hartstilstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 16:24

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: FEI.

In Kampenhout is tijdens nieuwjaarsnacht nog een paard bezweken aan een hartstilstand als gevolg van het afsteken van vuurwerk. Nochtans was dat verboden in Kampenhout. De eigenaar is dan ook erg onder de indruk door het overlijden van zijn paard. Jammer genoeg is dit al de zoveelste melding van een paard dat het leven laat door het afsteken van vuurwerk.

In de Voortstraat in Kampenhout is tijdens de overgang van oud op nieuw een paard overleden aan de gevolgen van vuurwerk. "Het dier was enorm geschrokken door het vuurwerk", vertelt Niki Peeters, de kleindochter van de eigenaar, aan VRT. "Het afsteken van vuurwerk was nochtans verboden. Op het ogenblik dat de knallen begonnen, zijn de paarden op hol geslagen", zegt Niki nog.

"Toen één van de paarden dan terugkwam, heeft ze iets aan haar hart gekregen van de schrik en is ze door haar benen gezakt. Sommige mensen zeggen, je moet ze binnen zetten, maar dan was ze waarschijnlijk uitgebroken en misschien meteen bezweken. Het is niet fijn om het jaar zo te moeten beginnen, om iets af te geven wat je zo graag ziet", zegt een duidelijk geëmotioneerde Niki. "Het paard is hier geboren, samen met haar zusje en de zus blijft nu alleen achter. Het is moeilijk", zegt Niki nog.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:28

Dit is bij mij in de buurt.
Zo verdrietig ;(

Vuurwerk is hier inderdaad verboden. Ook in alle buurgemeenten. Maar er werd inderdaad heel veel afgestoken. Schandalig :x

Monique1963

Re: Opnieuw sterfgeval door vuurwerk: paard krijgt hartstilstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:20

Je snapt niet dat de politie dan niet meer optreedt. Zo moeilijk is het niet denk ik om de afstekers te bekeuren. Afschuwelijk voor de eigenaren. Sterkte.

Vriendelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:39

Maar dat is waarschijnlijk juist wél moeilijk te handhaven, mogelijk hebben de politie te weinig personeel om een dergelijk verbod te handhaven. Zeer triest verhaal.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:50

Monique1963 schreef:
Je snapt niet dat de politie dan niet meer optreedt. Zo moeilijk is het niet denk ik om de afstekers te bekeuren. Afschuwelijk voor de eigenaren. Sterkte.

Ze kunnen niet overal tegelijkertijd zijn. En vaak loopt dat tuig ook nog gewoon rond, van de ene plek naar de andere en maken zich snel uit de voeten als ze vernemen dat er politie op komst is.
Ik heb 2x gebeld. Mijn achterbuur ook. Ze hadden bij de centrale al 40 meldingen vanuit ons dorp alleen gekregen. :7
En er zijn er genoeg die met plezier die 350euro neertellen om de boete te betalen. Net zoals met de coronafeestjes.

Ik kwam ook nog dit tegen van de brandweer. Blijkt dat er steeds meer zware explosieven in Vlaanderen tot ontploffing gebracht worden. :x
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220103_95440993

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:32

Daarom moet de boete meteen iets van 5000 euro zijn. Zodat het gelijk niet grappig meer is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 08:50

Zag op fb ook een berichtje voorbij komen van een mini pony die haar veulen 3 maanden te vroeg geworpen had oudejaars nacht door stress van de knallen.
Dit was in Polen...
Het is dus overal kommer en kwel met dat rottige vuurwerk

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:02

De wereld is echt naar de verdoemenis hoor :x

Hele hoge boetes en gevangenisstraf van een jaar of 10. Dan zullen de meesten hopelijk 2 keer nadenken.
Alleen niet haalbaar natuurlijk want de gevangenissen zitten al overvol :+