Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Richard Juilliart /FEI/ Flickr
De Britse teamamazone bij de pony’s, Ruby Hughes, is nog maar veertien jaar oud en heeft haarzelf al bewezen als een goede jongleur. Zij combineert de discipline dressuur met de voltige, terwijl ze ook verschillende paarden en pony’s rijdt en dit alles naast haar school.
In de lente van haar leven deed Hughes al mee met de Europese kampioenschappen voltige in 2019, zij was toen elf jaar. In 2021 reed ze op haar dertiende bij de Europese kampioenschappen voor pony’s. Haar ouders zijn de dressuurprofessionals Gareth en Rebecca Hughes en ze heeft een overvloed aan paarden en pony’s om te rijden. Ze zit in een bevoorrechte positie, maar ze werkt ook hard hiervoor.
In augustus 2021 reed ze haar eerste Europese kampioenschappen voor pony’s op haar pony Hilkens Showgirl. En twee maanden later reed zij over de middellijn in Keysoe, voor haar eerste internationale wedstrijd met haar nieuwe paard Extra Time P.
Extra Time P
Extra Time P is een twaalfjarige, bij het AES geregistreerde, ruin van Goodtimes x Indorado. Hij werd gefokt door Pat Ruck in het Verenigd Koninkrijk en is in eigendom van Lucy Amy.
Amy maakte haar debuut met Extra Time P in februari 2018 in de CDI-arena in Le Mans bij de Young Riders. Ze nam hem in dat jaar mee naar Keysoe en Hickstead. Twee jaar later, in april 2020, kwam ze terug in de internationale ring op U25 niveau in Keysoe. Hier behaalde ze drie keer de derde plaats. Haar laatste CDI met hem was in oktober 2020, ook in Keysoe. Ze werd hier derde in de kür op muziek.
Hughes begon Extra Time te rijden in maart 2021.
“Hij werd eigenlijk naar ons gestuurd omdat eigenaresse Lucy Amy hem wilde verkopen, maar ze zei dat als ik in de tussentijd met hem een paar wedstrijden wilde rijden, dat ik dat mocht,” vertelt Ruby aan Eurodressage. “Dus ik reed met drie keer en dat weekend nam ik hem mee naar Myerscough Premier League om de juniorenproef te rijden, en deze won ik! Lucy zei toen dat ik hem voor een jaar kon lenen, dat was ongelooflijk.”
De combinatie maakte zijn internationaal debuut tijdens het CDI Keysoe 2021, afgelopen oktober en scoorde tussen de 66% en 68% in haar eerste drie CDI-J proeven.
“Het plan is nog steeds om hem te verkopen aan het einde van seizoen 2022, maar ik ben zo gelukkig dat ik deze mogelijkheid heb,” voegt Ruby toe. “Hij is het coolste paard ooit. Ik reed mijn eerste junior CDI met hem in Keysoe in oktober. Ik reed hem op PSG-niveau naar een score boven de 70%, ik kan hem rijden zonder zadel en met alleen een halster, ik kan hem wissels om de pas laten doen in de sneeuw en galopperen en springen door de velden!!!”
Goochelen met disciplines
Ruby begon haar internationale carrière als een jonge paardensportprofessional in de voltige in 2018, ze was toen tien. Ze reed haar eerste CVI 2* in Saumur, gevolgd door Moorsele en Rugby. In 2019 kwalificeerde ze zich voor het Britse team voor de Europese kampioenschappen Voltige in Ermelo, waar ze tiende werden.
Haar internationale dressuurdebuut was in 2021 met haar pony Hilkens Showgirl (Dreidimensional x Champion de Lue) en haar children-paard Bee Gee (San Remo x Rhodiamant) tijdens het CDI Wellington Heckfield. Ze nam Showgirl mee naar de Europese ponykampioenschappen 2021 in Strzegom, waar ze 19e werden in de individuele proef. Ze miste hier net de finale met de kür op muziek.
“We zijn op een geweldige reis geweest samen, we waren beiden erg onervaren toen ik haar begon te rijden in 2020. Maar ze liet mijn dromen uitkomen toen we deelnamen aan de Europese ponykampioenschappen dat jaar,” zegt Ruby.
Een maand na Strzegom kwam Ruby terug om haar gymnastische kunsten op het paard te tonen bij de CVIO wereldbekerkwalificatie in Aken, waar het team vierde werd. Weer een maand later maakte ze haar debuut met Extra Time bij het CDI Keysoe en heroverde de titel tijdens de Britse kampioenschappen voor children 2021 met Bee Gee.
Als Eurodressage haar vraagt of het lastig is om te schakelen tussen paarden en pony’s antwoordde Ruby: “ik vind het niet moeilijk om mij aan te passen aan het rijden op paarden, in de voltige hebben we paarden van 1.80m hoog, dus ik ben gewend aan die hoogte. Ik train nog steeds hard in de voltige. We trainen drie keer per week en doe training met gewichten daarbovenop. Lichamelijk helpt het met de balans, soepelheid en kracht om grotere paarden te rijden.”
Terwijl de meeste junioren dromen van de Europese Kampioenschappen junioren 2022 op hun thuisgrond in Hartpury als doel van dit seizoen, jaagt Ruby een grotere droom na: de wereldkampioenschappen voltige 2022 in Herning.
“Het doel is de World Equestrian Games 2022,” zegt Ruby. “De voltige heeft mij een heleboel ervaring laten opdoen, ook internationaal in de ring. Het wordt echt een gekkenhuis in 2022 om alles in het schema te laten passen. Ik ben erg opgewonden om te zien wat 2022 allemaal gaat brengen.”
Organisatie-expert
Hughes is een expert in tijdsmanagement, het combineren van al deze paarden, pony’s en disciplines bovenop haar school. Gelukkig gaat ze naar een school die het haar toestaat om af en toe een dag afwezig te zijn vanwege competities.
“De school is erg begripvol. Het is maar drie kilometer van mijn huis, dus het is eenvoudig om te rijden op de middagen, na school, als de paarden thuis zijn,” zegt ze. “Ik rij of train voltige gebruikelijk zeven dagen per week. Op zaterdag train ik bijna zeven uur voor de voltige. Op een zondagmorgen rij ik Hilkens Showgirl, Extra Tim en Bee Gee. Ik hoop hem ook uit te kunnen brengen bij de junioren dit jaar. Mijn moeder laat me soms Rubini Royale (GP leermeester) rijden. Na school of rijd ik een aantal paarden of train ik voltige. We hebben het geluk dat een lokale organisatie door de week in de avonden wedstrijden organiseert, dus regelmatig ga ik recht uit school naar de wedstrijden. Het vraagt wel wat organisatie! Het is hard werken, maar het is het waard! Ik heb het meest ongelooflijke jaar ooit gehad.”
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.