Nieuws

Een röntgenfoto van een paard met Kissing Spines en botwoekering.
Foto: Ireentjuh/ Bokt Wiki
Februari was een veelzijdige maand, wat nieuws betreft. Zo plaatsten we een artikel over een onderzoek naar Kissing Spines, de verhuizing van Tsjalle 454 naar Amerika, het Grand Prix-debuut van GLOCK's Toto Jr., de verkoop van Hippisch Centrum Deurne en Rixt van der Horst, die goede scores behaalde in Doha.
Februari
Een onderzoek onder leiding van Beau Witheker van het Brazos Valley Equine Hospital in Texas en Samantha Brook van de University of Florida toont aan Kissing Spines een erfelijke aandoening is. Als je hier meer over wilt lezen, dan staat hier een linkje naar het volledige artikel op Horses.nl.
Begin februari plaatsten we een artikel over de identificatie- en registratieplicht, de I&R. Deze plicht is afgelopen 21 april ingegaan, maar wat houdt het nu precies in? Dat kan je hier lezen.
In februari liet de KNHS weten de intentie te hebben om in 2021 te gaan samenwerken met sportfonds Parapaard, met als doel de paardensport voor mensen met een handicap toegankelijker te maken, zodat voor iedereen die wil paardrijden er dichtbij huis een passend aanbod is. Ze hebben als doel dat paardensport in 2030 voor iedereen toegankelijk is.
KNHS directeur Theo Fledderus vertelt: “Aangepast sporten is binnen de paardensport zeer goed geïntegreerd, maar we zoeken naar de verbetermogelijkheden. We denken daarbij aan het realiseren van meer bekendheid, betere toegankelijkheid en spreiding van voorzieningen over het land. We willen daar graag samen met Parapaard aan werken.”

Tsjalle 454. Foto: Sanet
Phryso liet in februari weten dat de jongste Preferente stamboekhengst van het KFPS, Tsjalle 454, naar Amerika zal verhuizen, om zijn carrière voort te zetten bij Black Pearl Friesians in Illinois.
Wat zijn de kwaliteiten van een toppaard? De Duitse springruiter Daniel Deusser geeft antwoord op deze vraag. Hij zegt dat alle goede paarden een beetje crazy zijn. Nu we dit weten: hebben jullie ook allemaal toppaarden, net als Daniel?
In februari maakte GLOCK's Total US zijn GP-debuut onder Edward Gal. Hij behaalde hierbij een geweldige score, van meer dan 80%, wat goed was voor de eerste plaats. Met GLOCK's Toto Jr. N.O.P. werd Edward tweede. Hij zei zelf over deze paarden: "GLOCK’s Toto Jr N.O.P is iets meer een krachtpatser Total US iets eleganter, maar het is geweldig om twee van zulke paarden te hebben op weg naar Tokio, want dat is het doel.”
Paul Schockemöhle stapte in februari naar de rechter, om te verhinderen dat Visser diepvriessperma van Totilas verkoopt, dat naar zijn eigen zeggen aan hem toebehoort.
De eerste manche van de Global Champions Tour vond plaats in Doha, en in februari begonnen de eerste paarden al aan hun reis daar naartoe. Maar hoe ziet dat transport er precies uit? We plaatsten hier een artikel over, waarin we hier uitleg over gaven.
In Engeland kwam een manege in financiële moeilijkheden en moest daardoor op donaties rekenen. De negenjarige Indie Whyman-Naveh kon het niet laten gebeuren, dat 17 van de 20 paarden daardoor zouden moeten worden ingeslapen. Geïnspireerd door de op 2 februari overleden Captain Sir Tom Moore, begon het meisje een inzamelingsactie, waarbij ze 30 dagen achter elkaar 30 minuten zou paardrijden. Haar streefbedrag van £500 heeft ze ruimschoots overschreden.
Het is niemand ontgaan, dat Hippisch Centrum Deurne verkocht was, nadat het twee jaar te koop stond. Het Deurnese centrum gaat zich richten op een ander segment wedstrijdruiters dan de Peelbergen, vertelt Van den Eijnden: “We willen elkaar juist aanvullen. De stallen zullen onder andere gevuld worden door paarden die langer verblijven omdat hun ruiters overal in de omgeving aan wedstrijden gaan deelnemen. Die mogelijkheden van ‘longstay’ heeft de Peelbergen bijvoorbeeld niet.” Daarnaast is de familie in gesprek met twee opleidingen en op termijn is het de bedoeling dat er mensen kunnen overnachten. Vergunningen voor een aantal hotelkamers werden eerder al afgegeven door de gemeente. Ook wordt er gekeken naar de opening van het terrein richting het Zandbos. Er lopen gesprekken om ons te richten op streekproducten en beschermde werkplekken.
Hierboven noemden we al het artikel over het paardentransport naar Doha, maar dit was niet het enige nieuws. Rixt van der Horst wist er namelijk alles te winnen. “Ik was al super tevreden over mijn goede scores in de verplichte proeven op donderdag en vrijdag. Voor mijn Kür op Muziek kreeg ik 80.678%. Het ging elke dag een stukje beter. Het NK vorig jaar was onze laatste wedstrijd en de wedstrijd in Doha vorig jaar was de laatste internationale wedstrijd die ik reed. Het afgelopen jaar heb ik thuis goed doorgetraind en daar ging het al heel goed. Ik had in Grade III alleen concurrentie van Maud de Reu, die ook goed gereden heeft, maar het gaat dan toch om mijn eigen scores en daar was ik heel tevreden over. Het is fijn om weer proeven te kunnen rijden en mooi om weer wedstrijdritme op toen doen richting Tokio.”