Oud en nieuw in weiland om op paarden te letten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Oud en nieuw in weiland om op paarden te letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 09:42

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: ronca-art/Flickr.

Ondanks het landelijke verbod werd er nieuwjaarsnacht flink geknald. De ene na de andere pijl werd afgestoken. Dat honden die knallen slecht kunnen verdragen weet iedereen, maar ook paarden hebben er last van. Om een oogje in het zeil te houden, brachten Charlotte Steenbeeke en haar gezin de jaarwisseling door in het weiland. Maar met een muziekje, fles champagne en een paar klapstoeltjes is ook dat best gezellig.
"Er is zoveel vuurwerk en carbid", zegt Steenbeeke. "Deze paarden zijn nog heel jong en er is eigenlijk weinig toezicht als de paarden door het draad zouden gaan."

Juist omdat de paarden nog zo jong zijn, weet Steenbeeke niet hoe ze zullen reageren op de knallen. Daarom blijven zij en haar familie een paar uur lang bij hun geliefde dieren zitten.

"Je wilt gewoon geen ongelukken. Je wilt niet dat de paarden op de grote weg terechtkomen. Maar gelukkig zijn ze best wel rustig."

Dat dit niet een standaard activiteit is tijdens de jaarwisseling, realiseert Steenbeeke zich. "Heel apart, maar gelukkig regent het niet", lacht ze. Daarom maken ze er maar het beste van. Vier stoeltjes, dekentjes, een speaker en zelfs aan een flesje bubbels is gedacht. "Proost! Op een goed 2022!

KimD

Re: Oud en nieuw door in weiland om op paarden te letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 09:49

Toen ik nog paarden had die 24/7 buiten liepen was dit standaard mijn jaarwisseling, nooit het nieuws mee gehaald overigens. Dronk er dan ook geen champagne of een muziekje, misschien was dat het. :')

Qimm

Re: Oud en nieuw door in weiland om op paarden te letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 09:56

Ik heb om 00.00 ook in mijn weiland gestaan. Even onrust omdat er aan de overkant een vrij heftig siervuurwerk de lucht in ging en daarna weer relatieve rust (high alert maar geen angst en geen geren meer) en toen zijn we het nieuwjaar met mensen gaan vieren :D

Art_Ificious

Re: Oud en nieuw in weiland om op paarden te letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:04

Ik heb 3u lang in de wei gestaan.
Mijn oudjes blijven normaal relatief rustig. Maar mijn jongste schrok meermaals van de knallen en begon te rennen. De 2 anderen renden met hem mee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:11

Ik kijk altijd mijn pa lief aan of hij rond 12 uur naar de pony's wil gaan als hij gewoon in het dorp is (anders blijf ik thuis). Ik vind zelf vuurwerk eng en maak mijn pony's juist onrustiger. Maar er wordt hier al weken geknald, dus ze zijn er al redelijk aan gewend. Ze kijken wel, lopen een keer onrustig op en neer en gaan verder met eten. Maar ze staan ook al hun hele leven buiten, dus ze hebben het vaker gezien

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:15

Ik heb van half 12 tot 1 bij m’n paarden en die van klanten gestaan. Er was er eentje met paniek die een andere meetrok. De rest was gelukkig rustig. Het had niet dichterbij afgestoken moeten worden, dan was het denk ik wel drama geworden. Ik twijfel erover of ik ze volgend jaar ergens laat logeren. We hebben geen stallen zelf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:22

Eigenlijk het enige wat je kan doen is kijken hoe het mis gaat. Een paard in paniek door vuurwerk laat zich niet kalmeren door iemand die hooooo maar roept. Dus je staat daar wel met je glaasje champagne maar eigenlijk heeft het geen nut. Ja, je kan het in de gaten houden en snel ingrijpen als ze ergens doorheen vliegen, maar het echte leed houd je niet tegen.

Ik had ze altijd binnen staan met de radio aan. En zelfs dan waren ze nog flink onrustig.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:34

Suzanne F. schreef:
Eigenlijk het enige wat je kan doen is kijken hoe het mis gaat. Een paard in paniek door vuurwerk laat zich niet kalmeren door iemand die hooooo maar roept. Dus je staat daar wel met je glaasje champagne maar eigenlijk heeft het geen nut. Ja, je kan het in de gaten houden en snel ingrijpen als ze ergens doorheen vliegen, maar het echte leed houd je niet tegen.

Dit dus.

Te weinig ruimte om te rennen betekent grote kans op door de draden gaan, groot stuk weiland betekent dat ze flink wat snelheid kunnen maken met ook alle risico's op letsels.

Ik zet ze mooi binnen en vlak voor 12 uur een flinke partij wortels in de voerbak en ze zijn aardig afgeleid daardoor.

Weinig problemen en stress daardoor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:35

Heel lief Maar stel het gaat mis en de paarden gaan stampede, blind door de wei.
Wat kun je dan nog doen!?

Hier ook Savonds alles binnen met licht en radio. Al jaren zo

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:37

De mijne staat vol verbazing naar de lucht te kijken en gaat daarna weer terug de schuilstal in, tukkie doen...
Ik doe niks anders dan andere avonden.
Gewoon de hooibak goed vol en dat is het.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:52

capopjekop schreef:
Ik kijk altijd mijn pa lief aan of hij rond 12 uur naar de pony's wil gaan als hij gewoon in het dorp is (anders blijf ik thuis). Ik vind zelf vuurwerk eng en maak mijn pony's juist onrustiger. Maar er wordt hier al weken geknald, dus ze zijn er al redelijk aan gewend. Ze kijken wel, lopen een keer onrustig op en neer en gaan verder met eten. Maar ze staan ook al hun hele leven buiten, dus ze hebben het vaker gezien

Hier gaat het de meeste jaren ook zo. Dit jaar ben ik zelf heen geweest (voor en later iets na 12 uur)
Had al wel overdag alles gecontroleerd en ze een een groot stuk gras bijgegeven zodat ze de hele dag lekker bezig konden zijn.
Toen ik rond kwart over 12 bij ze was stonden ze op hun gemak en kwamen ze naar me toe stappen.
Ze staan 24/7 buiten en er was nu echt wel veel vuurwerk rondom hun maar ze zijn er inmiddels aan gewend.
Rennen is sws niet zo snel hun ding dus dat scheelt :o
Ze zijn 17 en 10 jaar.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:58

Popstra schreef:
Heel lief Maar stel het gaat mis en de paarden gaan stampede, blind door de wei.
Wat kun je dan nog doen!?

Hier ook Savonds alles binnen met licht en radio. Al jaren zo

En als ze vol in paniek raken in de stal, begin je dan wel wat? Ze kunnen zichzelf daar ook goed bezeren helaas

Ik weet nog van de manege dat ze een paar paarden juist in de binnenbak loslieten omdat ze zichzelf helemaal gek maakte in de stal en tralies eruit schopte enzo.
Vind ik enger dan afentoe een rondje rennen in de paddock

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:59

Daan13 schreef:
Suzanne F. schreef:

Dit dus.

Te weinig ruimte om te rennen betekent grote kans op door de draden gaan, groot stuk weiland betekent dat ze flink wat snelheid kunnen maken met ook alle risico's op letsels.

Ik zet ze mooi binnen en vlak voor 12 uur een flinke partij wortels in de voerbak en ze zijn aardig afgeleid daardoor.

Weinig problemen en stress daardoor.

Ja, als ze binnen staan kunnen ze niet door de draad vliegen en al helemaal geen snelheid maken. Maar geen stress? Dat weet ik eigenlijk niet, ze kunnen immers ook geen kant op. Het zou interessant zijn om er eens een hartslagmeter aan te hangen tijdens oud en nieuw, dan kun je meer zeggen over het ervaren van stress.

Ik laat ze liever buiten, kunnen ze goed om zich heen kijken en daardoor zijn ze over het algemeen rustig :j ze zijn ook helemaal niet gewend aan het op stal staan, dus dat geeft juist extra stress.
Hier gaat het alleen net na 12 uur wat los met vuurwerk, ik sta dan in de paddock en de paarden komen gezellig bij me staan :j mijn aanwezigheid maakt het net wat makkelijker om de spanning te laten afvloeien. Prima toch?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:00

Staan binnen altijd gelukkig lekker hun hooi te knabbelen en van paniek is geen sprake. Heb dat tenminste nergens nog nooit mee gemaakt op stal.

Of je moet bommen en vuurpijlen in stal gaan af steken....

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:17

Wat is hier nieuws aan. Stond ook bij de paarden met oud en nieuw. Er zijn zorgt al voor rust, mijn paard bleef mooi bij mij staan. Lekker wat extra slobber als afleiding en geen probleem.

Zolang ze maar weet dat ze niet opgesloten staat en weg kan, dan blijft ze kalm en ontspannen. 2x op stal gehad met oud en nieuw en dat was pure stress bij der, dus dat nooit meer. Gewoon lekker buiten waar ze alles kan zien en horen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:21

Popstra schreef:
Staan binnen altijd gelukkig lekker hun hooi te knabbelen en van paniek is geen sprake. Heb dat tenminste nergens nog nooit mee gemaakt op stal.

https://www.youtube.com/watch?v=Q1y31ZbHXRg
En nee, hier ze steken hier in de buurt van mijn stal geen vuurwerk af want dan gaan ze naar het ziekenhuis.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:30

Knallen (ook carbid bij de buren) zijn hier geen probleem. Losse vuurpijl ook niet. Een salvo vuurpijlen zorgt ervoor dat ze blijven rennen tot het voorbij is. En tja, dat duurt met oud en nieuw nogal lang.

Dit is daarom de enige nacht per jaar dat ze opgesloten worden in de schuilstal. Luiken dicht, licht aan, enorme lading hooi.
Ze horen de knallen nog wel, maar zien de flitsen nauwelijks en dat scheelt een hoop.

Heeft wel enorm te maken met één van mijn merries. Die jut de rest op in haar paniek. Ze eet ook bijna niet met oud en nieuw, stond gisternacht ook weer met een flink opgetrokken buik.

Enkele jaren geleden is er vuurwerk in de wei gegooid. Toen heeft ze bijna 3 weken lang niet meer dan een enkele hap hooi genomen.

Ze gaan de schuilstal in als de schemer begint, en rond een uur of 2 laat ik ze weer naar buiten.

Moet er niet aan denken dat ze door het draad knallen of een been breken na oververmoeid anderhalf uur rond galopperen. In de wei met een glaasje bubbels zou hier echt niet genoeg zijn.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:41

Mijn stallen liggen tegen de bebouwde kom en het weiland niet, dus ik laat ze buiten. Ze zijn ook rustiger als ze kunnen bewegen ipv zich opgesloten voelen. Er was hier meer (hard) vuurwerk dan ik had verwacht en ze gingen toch rennen. Dus ik erbij in, en bij mijn paarden (arabieren) helpt dat wel. Ze waren direct rustiger, dus ik heb daar een uurtje gezeten op de grond in de paddock. :+ Was alsnog koud.. Ondanks dat het vrij goed ging ben ik altijd blij dat het weer voorbij is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:46

Mijn weiland lag tussen 3 gemeentes in waar ze heel veel vuurwerk afstaken, ik ben alle jaren met oud&nieuw daar van 11 tot het vuurwerk over was geweest. Ook in m'n eentje (stond doodsangsten uit en had een ijzeren staaf naast me staan) in the middle of nowhere.
De dieren renden 1 rondje en de pony en ezel gingen dan naar het vuurwerk staan kijken, vooral de pony vond het geweldig, hij riep nog net geen OE en AH en mijn paard ging in z'n stresshoekje staan en de berg mest achter hem groeide gestaag.
De enigen die het reuze gezellig vonden, waren de stalkatten.
Nu heb ik geen paarden, ezels of pony's meer en de enige dag in het jaar dat ik daar blij mee ben is op 31 december

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:50

Wij sluiten de paarden ook nooit op. Blijven dicht bij elkaar op de wei staan. En houden vooral alles in de gaten. Maar kijken ga ik pas wanneer het echt rustig is. Een kudde paarden in paniek houd je echt niet tegen. Die rennen overal over en doorheen. De enige manier dat je kan voorkomen dat ze de weg oprennen bij bovenstaand artikel is denk ik ze ervoor af te schieten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:54

Hier doen ze niet aan paniek, weet ik al jaren. Maar ik ben er voor m'n eigen gemoedsrust. Het is vaak 10 minuutjes zenuwachtig heen en weer draven en snurken en dan gaat het weer prima en kan ik met een gerust hart bubbeltjes drinken. Zet ik de mijne in de stal, dan denk ik dat ik wel paniek krijg, dat zijn ze niet echt gewend en ze willen graag even kunnen verschieten en 360 graden om zich heen kunnen kijken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:05

Ik zorgde altijd dat ik tussendoor voor 00:00 uur terug thuis bij de paarden en honden was. De paarden stonden dan op stal (van hout) aan de rand van een woonwijk. Zodra het vuurwerk voorbij en alles weer rustig was, stapte ik weer in de auto om terug te keren naar het feestje.

Ik vind dat niet meer dan normaal.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:10

Het vuurwerkverbod heeft er hier voor gezorgd dat iedereen zwaarder vuurwerk had gehaald uit andere landen waardoor de jaarwisseling zo veel heftiger verliep dan andere jaren. Wat een knallen, mijn huis stond ervan te trillen. De paarden vlak voor 12 uur extra voer gegeven, radio en licht aan, luiken dicht en toch waren ze gisteren allemaal helemaal moe van de nacht. Heb dat nog niet eerder zo meegemaakt, maar de hoeveelheid en de intensiteit van het vuurwerk was hier ongekend.

Edit: volgens mij is oud en nieuw vieren bij je dieren niets geks, doe dat eigenlijk al zo lang dat ik een paard heb. Hartstikke gezellig, ook met vrienden is het top. Verstoppertje spelen kan hier als de beste, haha. En soms is het een halve kinderboerderij want iedereen wil de paarden knuffelen en aaien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:14

Ayasha schreef:
Popstra schreef:

https://www.youtube.com/watch?v=Q1y31ZbHXRg
En nee, hier ze steken hier in de buurt van mijn stal geen vuurwerk af want dan gaan ze naar het ziekenhuis.

Zo stond mijn eerste paard er ook elk jaar bij. Arm dier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:16

Mijn huidige clubje paarden is heel bombproof gelukkig. Maar ik ga wel altijd bij ze kijken en zal een ze ook nooit alleen achterlaten.