Documentaire op TV Drenthe: Anna's Tocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Documentaire op TV Drenthe: Anna's Tocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 15:17

RTV Drenthe
Algemeen
Ingestuurd door Swartbeessie.

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een trektocht van een kleine week door West-Drenthe en een stukje Friesland; een grote uitdaging voor de blinde Anna Kruithof (27) uit Ruinen, maar die gaat ze aan. In de documentaire Anna's Tocht zijn de voorbereidingen en de uiteindelijke trektocht te zien. TV Drenthe zendt hem vanavond uit.

Juni was de maand van de waarheid voor de Ruinense. Na zich maandenlang te hebben voorbereid, komt de amazone tijdens de tocht met haar haflinger Larousch zichzelf en haar beperkingen tegen. Anna vertrouwt vooral op haar navigatie en intuïtie, maar blijkt ondanks haar ambities toch soms afhankelijk te zijn van anderen.

De documentaire van Mirakel Film laat zien hoe ze tijdens de 150 kilometer lange tocht ontzettend kan genieten als ze de wind hoort of vers gemaaid gras ruikt, maar ook hoe ze tegenslagen te verwerken krijgt. Toch blijft Anna denken in mogelijkheden in plaats van in beperkingen.

De documentaire is om 17.28 uur de eerste keer te zien en wordt later op de avond meerdere keren herhaald. Bekijk een korte introductie hier.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:12

Ik heb de docu gezien, en vind het knap wat Anna allemaal doet, en veel voor elkaar krijgt.
Persoonlijk vind ik wel dat in je uppie een buitenrit maken, terwijl je bijna blind bent , niet verantwoordelijk is ten opzichte van je paard en ten opzichte van mede weggebruikers.
Als ze samen rijdt met iemand die ook voor een stukje veiligheid kan zorgen, vind ik dat bewonderswaardiger.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:19

sterregoud schreef:
Ik heb de docu gezien, en vind het knap wat Anna allemaal doet, en veel voor elkaar krijgt.
Persoonlijk vind ik wel dat in je uppie een buitenrit maken, terwijl je bijna blind bent , niet verantwoordelijk is ten opzichte van je paard en ten opzichte van mede weggebruikers.
Als ze samen rijdt met iemand die ook voor een stukje veiligheid kan zorgen, vind ik dat bewonderswaardiger.

Er is sowieso een cameraman/vrouw bij, anders kan er weinig gefilmd worden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:25

Ik heb de docu ook gezien, echt leuk!
Mooi weergegeven hoe het mooi was en ook hoe frustrerend soms.
Opmerkelijk hoe de mensen onderweg zo snel niet kunnen schakelen naar iemand die blind is. Ze wijzen letterlijk de weg, en zeggen dat ze dan even later de uitkijktoren ziet oid. Maar ze ziet niet.
Ze redt zich wel heel goed. Het paard heeft ogen, dat is het fijne. Die denkt dus mee en snapt welk pad het moet zijn waarheen ze via navigatie heenstuurt.

Er reed ook een vrouw op een IJslander mee, zij had ook iets, maar ik kon zo gauw niet horen wat dat was.

Gave en bekende omgeving daar, leuk gemaakte docu en leuk team zijn jullie Anna en paard!

Nynkex01

Re: Documentaire op TV Drenthe: Anna's Tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 22:59

Haha wat leuk! Hier ook een blinde, maar dressuurmuts dus kom niet veel buiten de bak. Vroeger wel gedaan met mijn pony onder begeleiding van iemand op de fiets, maar woon nu aan een hele drukke weg... mis als het paard dat ik er nu bij wil gaan kopen een beetje braaf is, dat ik wel weer eens een poging waag en met iemand en de trailer naar het bos ga of zo. Dat mensen gaan wijzen is wel herkenbaar haha, ook zonder paard trouwens gewoon op straat, soms echt hilarisch! Of een instructrice waar ik echt al jaaaren les van had die tijdens de les nog zat te wijzen van nee die kant op :')

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 00:06

Wat leuk, ik heb ooit een paard van Anna bijgereden toen ze nog op een stal in Vogelenzang stond. En zij nog in Heemstede woonde. Ook via een advertentie op Bokt. Toen reed ik buitenritten omdat zij het met dat paard toen onverantwoord vond. Toen had ze nog een heethoofd kwpner ipv haflinger.

Ponymiep0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 08:23

Lijkt mij een interessant documentaire. Weet iemand of je deze ergens terug kan kijken?

Vriendelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 09:56

Er is gelukkig een rtv drenthe gemist, als je daar op zoekt kan je nu Anna's Tocht kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:49

Ja, ik heb hem ook net teruggekeken. Man, wat een verhaal van die proefdag! Daar sta je dan. Erg stoer dat ze toch heeft doorgezet.

Mooi ook hoe haar pony op Anna reageert. Braaf bij haar komen in de wei, duidelijk aangeven dat ze niet door een geblokkeerd pad kon, maar tegelijkertijd ook geen gemiep op stal op een onbekend terrein. Ze hebben het toch maar mooi geflikt!

Vriendelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:14

Zeg dat wel zeg, wat een ontzettende bikkel die Anna.
Van mij mag er een deel twee komen.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:26

Echt super knap.
Toen ze nog in beinsdorp stond vond ik het al knap hoe ze haar paard alleen de baan doorstuurde.
Volgens mij heeft ze Urona nog steeds hoor fohadie.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:27

Echt super knap.
Toen ze nog in beinsdorp stond vond ik het al knap hoe ze haar paard alleen de baan doorstuurde.
Volgens mij heeft ze Urona nog steeds hoor fohadie.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 17:48

Dat zou kunnen hoor, dat ze Urona nog heeft. Ik heb geen contact meer met haar.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:17

Ponymiep0 schreef:
Lijkt mij een interessant documentaire. Weet iemand of je deze ergens terug kan kijken?

Via de website van RTV Drenthe is het terug te kijken.