Vuurwerk werd Genji fataal: Mensen snappen niet wat ze doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vuurwerk werd Genji fataal: Mensen snappen niet wat ze doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 09:55

Omroep Gelderland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: prugelpiet.

Wij hebben reeds eerder een artikel over deze vreselijke gebeurtenis geplaatst. Het artikel hieronder is het verhaal, verteld door de eigenaresse van Genji.

Een drama in het buitengebied van Ede. Na een vuurwerkknal raakte pony Genji zo in paniek, dat hij klem kwam te zitten en zijn been brak. Hij moest uiteindelijk uit zijn lijden worden verlost. "Er was geen optie meer tot opereren", zegt eigenaar Laura Rolleman.

Ze kan het nog steeds niet geloven. Het ging vorige week woensdag helemaal mis. "Er was de hele dag al veel vuurwerk en woensdagavond rond 18:00 uur begonnen alle paarden te rennen en is Genji op het hek geklapt."

Complexe breuk
Het leek aanvankelijk nog mee te vallen. "Het waren heel veel wonden en hij wilde niet meer op het been staan. We dachten dat het misschien een zenuw was. De dierenarts kwam de volgende ochtend en het bleek toch gebroken. We zijn naar de Universiteitskliniek in Utrecht gegaan en het bleek een veel complexere breuk. Opereren was eigenlijk geen optie meer. Wat we ook zouden doen, hij zou zijn hele leven ontzettend veel pijn hebben. Geen paardwaardig bestaan meer. Dus er bleef geen andere optie meer over dan hem laten inslapen."

"Ik weet niet wat we ertegen hadden kunnen doen. Het is op 22 december gebeurd. Kijk, als het oudjaarsdag is, kan ik ze de hele dag op stal zetten. Maar dat kan niet de hele maand. Ze moeten toch hun beweging hebben en buiten komen. Dan is het vreselijk als ze al zo vroeg in de maand zo erg van slag zijn door vuurwerk."

Niet boos, maar gefrustreerd
Laura begrijpt niet waarom het is gebeurd. "Ik ben niet eens zo heel boos. Meer gefrustreerd dat mensen niet snappen wat ze doen, wat voor effect dit heeft op dieren. Ik weiger te geloven dat mensen dit met opzet doen. Als dat zo zou zijn, zou ik het niet kunnen verwerken."

"Ik vind ook niet dat er een vuurwerkverbod moet komen. Ik vind het niet erg als het op oudjaarsdag mag, maar zo ver van tevoren, daar kun je geen rekening mee houden. Zo lang kun je je dieren niet opsluiten."

Bange paarden
De andere paarden zijn ook nog steeds van slag. "Het is echt heel zielig om te zien. Elk geluidje zorgt ervoor dat ze in paniek wegrennen. Ze durven alleen maar in een hoekje te blijven. Al onze paarden zijn normaal gesproken ontzettend makkelijk en niet zomaar ergens bang voor."

Op de site van Omroep Gelderland is het interview met eigenaresse Laura in een video te zien.

Eatshay

Re: Vuurwerk werd Genji fataal: Mensen snappen niet wat ze doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 09:59

Bewonderenswaardig zoals ze er in staat, respect. Het zal je toch gebeuren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:27

Ik snap de kortzichtigheid van mensen die vuurwerk afsteken in nabijheid van dieren ook niet.
Ik heb hier thuis 7 paarden staan. We wonen in rustig buiten gebied en hebben sinds kort nieuwe buren. Zij steken af en toe knalvuurwerk af. Hele harde klappen. Paarden staan er 50m vandaan. Gewoon volwassen mensen. Wat bezielt men toch!?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:40

Niet-dieren mensen hebben gewoon het besef niet geloof ik.
Daarentegen is het hier oudjaarsdag weer carbidschieten naast de wei van onze paarden, dat doen we zelf, en het kan onze paarden letterlijk geen klap schelen. Siervuurwerk vinden ze wel heel eng, dus dat doen we ergens anders als we het hebben.
Maar ik zou echt nooit vuurwerk afsteken nabij dieren die ik niet ken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:52

er zijn helaas genoeg mensen die gewoon het besef niet hebben. Ik vind het voor alle wilde dieren ook verschrikkelijk. Wat mij betreft hoost het oudjaarsdag, en hard ook.
Qimm, hier idem, carbid knallen geen enkel probleem, maar die rare geluiden van siervuurwerk zijn veel griezeliger

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:59

Kinke schreef:
er zijn helaas genoeg mensen die gewoon het besef niet hebben. Ik vind het voor alle wilde dieren ook verschrikkelijk. Wat mij betreft hoost het oudjaarsdag, en hard ook.
Qimm, hier idem, carbid knallen geen enkel probleem, maar die rare geluiden van siervuurwerk zijn veel griezeliger

Dat is ook wel wat ik zeg maar het moet toch verknald worden dus meer spreiding. Dan graag alles in een keer en dat stoppen. Geen paarden meer maar wel een meer dan bange hond

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:00

Wat een vreselijke manier om je geliefde dier te verliezen!

Vroeger vond ik vuurwerk er echt bij horen en vond het zelf ook wel leuk om wat af te knallen. Maar sinds ik zie hoe bang en onrustig onze hond er van wordt hoeft het van mij niet meer zo.

Hier in de buurt steken ze al dik 6 maanden vuurwerk af. En sommige knallen zijn gewoon niet normaal.

Mijn paarden staan altijd buiten met oudejaarsnacht. Aangezien er ook regelmatig gejaagd wordt in het gebied waar ze staan kijken hun van knallen niet zo erg meer op. Ze staan nu ook op een heel groot stuk land zodat ze genoeg ruimte hebben om weg te kunnen komen. Maar toch ben ik blij als ze de dag erna er nog ongedeerd staan je weet toch niet wat mensen doen...

Ik ben steeds meer voor een vuurwerkverbod hoe jammer dat ook is voor mensen die gek zijn op zelf vuurwerk af te steken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:54

Carbid schieten vinden mijn paarden ook niet boeiend. Staan dan ook buiten maar die cobras die ze savonds eens onverwacht af steken is net even een ander verhaal...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:01

Popstra schreef:
Ik snap de kortzichtigheid van mensen die vuurwerk afsteken in nabijheid van dieren ook niet.

Ík begrijp niet dat vuurwerk überhaupt aan particulieren verkocht mag worden. Vervuiling en risicos zijn volstrekt buiten alle verhouding met alle andere wat verboden is en we moeten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:04

Huertecilla schreef:
Popstra schreef:

Ík begrijp niet dat vuurwerk überhaupt aan particulieren verkocht mag worden. Vervuiling en risicos zijn volstrekt buiten alle verhouding met alle andere wat verboden is en we moeten.

Echt hoor. En natuurlijk begrijpen mensen die vuurwerk afsteken terwijl er zo veel nadelen aanhangen niet dat je dat al helemaal niet in de buurt van dieren moet doen, dat gaat echt hun denkvermogen te boven. Niet bij honden, niet bij paarden, niet bij schapen, niet bij vogels en niet bij hertjes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:09

Ik vermoed wel dat sommige denken dat het niet binnen 10 meter mag.
Maar dat 20 meter verderop zonder problemen kan.
En met die bommen kan dat niet. Maar dat snappen ze niet.
De liefhebbers lijken ook echt niet te begrijpen dat de weerstand komt door die toestanden. En ja uiteraard zijn er nette vuurwerkliefhebbers. Maar zoals met alles, de etters verpesten het voor iedereen.

Verbieden, alles, ook het lichte.
Het zijn gewoon bommen. En je ziet niet welke iemand heeft.
Als ik nu met een granaat ga staan zwaaien op straat staat er zo een heel peloton agenten, waarom is dat met vuurwerkbommen anders? Die begrijp ik niet.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:23

Wat erg ik heb geen paard maar ik fok katten. Hier zijn ze al sinds oktober bezig met van die enorme knalbommen. Heb al meerder keren de politie gebeld maar alle katten raken over de zeik. Kan me wel voorstellen als een groep paarden gaat rennen. Ik vind vuurwerk prima als ze dat afsteken op oud jaars dag. Dan hou ik er rekening mee maar alsjeblieft toch niet in oktober al…

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:56

BaileyMix schreef:
Niet bij honden, niet bij paarden, niet bij schapen, niet bij vogels en niet bij hertjes.

Niet bij..... ménsen?

Ook niet op oudjaarsdag. Het staat in geen enkele verhouding tot de rest van wat mag/moet. Kerk en vuurwerk; twee grote onaantastbaren in NL:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:46

_______

Arm dier ;(.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 02:09

Wij hebben al 5 jaar geen vuurwerk meer in ons dorp en de omliggende dorpen inmiddels doen mee. Het is op oud en nieuw muisstil soms 1x knalletje maar de politie zit daar bovenop en dan blijft het rustig. Ik mis het niet. Je viert het gewoon op een andere manier. Dit jaar toevallig geen vuurkorf wandeling met winter sferen door corona.

En ik vind in deze moderne tijden zijn er inmiddels genoeg alternatieven inplaats van Vuurwerk. Het geeft niet alleen dieren stress zowel wild als huisdier er zijn ook mensen die er verschrikkelijk bang van zijn. Denk aan mensen met PTSS enz.

Alternatieve: Lichtshows, Drone shows, Wandeling met vuurkorven en leuke activiteiten.

Bij de Drone moet ik er wel bij zeggen dat sommige dieren in de lucht maar ook aan de grond die dingen niet snappen wat daar in de lucht vliegt...maar dat geldt voor licht eigenlijk ook.

Oud en nieuw vieren kan tegenwoordig op hele andere manieren dan vuurwerk in de lucht wat vaak ook voor mensen met Asma een drama is en luchtvervuiling.

Zo kan ik nog wel even door gaan.

Maar bij ons in het dorp is het stil op oud en nieuw al 5 jaar en langer. Heerlijk. GEen gestreste dieren.

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 06:24

Helaas zijn sommigen wel zo beroerd om ondanks dat ze weten van de stress die het paarden oplevert gewoon vuurwerk af te blijven steken. Ik sta met mijn paarden aan de rand van een dorp en de buurjochen steken steevast in december dagelijks vuurwerk af en het liefst nog wel nitraat-achtig spul. De keren dat wij afgelopen jaren er naar toe zijn gegaan om te zeggen dat onze paarden uit hun plaat gingen door hun geknal is niet meer op twee handen te tellen. Begin december was het goed raak qua stress bij de paarden en ik hield mijn hart vast, toen ze door de modder bleven racen. Inderdaad ook uit angst voor letsel door uitglijden, verdraaiingen of zelfs een been breken. Maar het kon die jochen niets schelen dat die paarden er gek van werden. Eentje zei letterlijk dat het paard wat hem betreft prima een been kon breken 8)7 . Ik wilde niet langer afwachten tot het goed mis zou gaan, dus ik heb ze dezelfde dag nog verhuisd.

Zelf vind ik een dag per jaar vuurwerk oké, want daar kan je rekening mee houden. Maar een hele maand :n

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:55

hoe oud zijn die jongens dan Hjartje? Misschien een gesprek met de ouders voeren?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:11

Huertecilla schreef:
Popstra schreef:

Kan ik ook niet begrijpen. Het wordt hier ook het gehele jaar afgestoken, en dan vanaf november gaat daar nog een paar versnellingen bovenop. Sommige knallen zijn écht niet normaal, zelfs wij worden er bang van, laat staan onze katten en ieder ander dier in de vicinity.

Ik heb politieagenten langs zien rijden en er naar staan kijken, maar niets ermee doen. Naast de vervuiling van het milieu (en de straat, want veel mensen ruimen ook hun eigen rotzooi niet op), zijn er ieder jaar weer zoveel verwondingen en andere beschadigingen aan gebouwen etc. Waarom doen we dit nog? Als je het verbiedt moet het ook wel worden gehandhaafd…

Twee dagen geleden liep er op het station ook een klein groepje “kinderen”. De oudste leek een tiener en de jongste was echt nog een jongetje. Stak een vuurpijl af vlak naast mij en mijn vriend. En lachen dat ze deden toen we ons rot schrokken… Deze kinderen waren zich bewust van de stress die ze brengen op mensen en vonden dat gewoon grappig, kan me voorstellen dat er ook genoeg zijn die het ook grappig vinden als een dier in de stress raakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:16

Hier nog een...gewoon hele hoge straffen en geldboetes zetten op het afsteken van vuurwerk. Probleem is alleen ben ik bang dat NL al zo ontspoord is dat een deel dan gaat rellen.

Ik snap ook niet dat het nog goed te praten is door alle overlast, onschuldige slachtoffers en luchtvervuiling die het geeft. En dan heb ik het nog niet eens over de stress...

Je zou zo je paard maar kwijt raken..ik vind het knap hoe zij er in staat want ik denk dat ze van mij een vuist in het gezicht hadden gehad. Zeker als er ook geen enkel berouw getoond wordt wat vaak is bij egoisten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:20

Precies
Gewoon alles verbieden, echt alles.
En dan per stuk vuurwerk 100 euro boete.
heb je er 10 is het al 1000 euro. Ook bij minderjarige. Moeten de ouders maar dokken.
Pakkans blijft klein, maar als ze je pakken is het meteen dik de knip in.
Wedden dat dat preventief werkt.

En ja rellen, daar ook eens een keer met de knuppel overheen halen.
Echt ben al dat gejank van we mogen niets en we hebben het zo slecht wel beu.
Verwende janklippen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:23

Ben ik het ook mee eens, knuppel, oppakken, strafblad etc. laat het maar eens verregaande consequenties hebben allemaal ipv dat halve soft beleid in NL. Maar ja..is er genoeg politie en ME voor?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:27

Geen idee.
Maar ik denk wel waar ze zijn dat die lui ook wel eens een keer door willen pakken, ipv zich over 1 duwtje moeten verantwoorden.
Ze roepen altijd wanneer er een charge uitgevoerd word. Wil je dan niet onder de voet gelopen worden door de politie moet je maar zorgen dat je weg bent.
Ben je dat niet, dan de consequenties maar aanvaarden van je "stoere" gedrag en niet achteraf gaan huilebakken.
Ook dan denk ik dat die zogenaamde stoere pisventjes van 14, die nu dus met hun snotneus voorop staan een volgende keer er niet meer bij staan. Nu weten ze toch dat ze niets gebeurt. Tot ze eens onder de voet gelopen worden zonder pardon...dan schijten ze in hun broek.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:34

DuoPenotti schreef:
Precies
Gewoon alles verbieden, echt alles.
En dan per stuk vuurwerk 100 euro boete.
heb je er 10 is het al 1000 euro. Ook bij minderjarige. Moeten de ouders maar dokken.
Pakkans blijft klein, maar als ze je pakken is het meteen dik de knip in.
Wedden dat dat preventief werkt.

En ja rellen, daar ook eens een keer met de knuppel overheen halen.
Echt ben al dat gejank van we mogen niets en we hebben het zo slecht wel beu.
Verwende janklippen.

Mogen ze van mij ook doen, wat n gezeik. Snap ook wel, dat je als politie ook best kansloos bent, omdat t bijna een gebed zonder einde is en je net niets mag.

Hier in Luxemburg in de meeste gemeentes vuurwerk verbod. En voor die tijd duurde t bij ons in t dorp 10 minuten ofzo ( mocht ook niet binnen 150 m van huizen/ gebouwen ).

Maar ok, woon in n klein boerendorp, waar de meesten vooral bang waren dat de verdwaalde toerist onbewust een vuurpijl in hun stro opslag schiet.

M'n ouders komen elk jaar bij ons O&N vieren, samen met de hond.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:44

Ik woon ook in een dorp en het is hier tot nu toe rustig. Paar jaar terug was ik rond Sinterklaas aan het buiten rijden en kwam ook een aantal van die lieve jochies tegen die rotjes afschoten. Ik vriendelijk vragen of ze even wilde wachten met afsteken vanwege paard.
2 tellen later BENG!
Paard omgedraait en die jochies achterna gezeten tot bij mamma in de achtertuin.
Denk/hoop dat ze het nooit meer doen!!

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:50

Helaas houden de meeste mensen die door het jaar heen vuurwerk afsteken volgens mij helemaal nergens rekening mee.. Hier is het al maanden bezig en de laatste 1-2 maanden vooral elke nacht tot een uur of 2/3, behalve als het regent. Ik word er helemaal gek van, schiet je midden in de nacht wakker omdat een of andere debiel het nodig vindt om een wannabe-bom af te steken terwijl normale mensen proberen te slapen.