Paard springt uit rijdende trailer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard springt uit rijdende trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 09:49

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: FEI.

Een loslopend paard op de snelweg veroorzaakte maandagavond meerdere ongelukken en een afsluiting van de A31 in Nedersaksen, Duitsland. Een paard sprong op een onbekende manier uit zijn trailer en kwam onder een 40-tons vrachtwagen terecht. Het dier werd vervolgens meegesleept, totdat de vrachtwagen botste tegen een personenauto. De bestuurder raakte lichtgewond. Het paard overleefde de aanrijding helaas niet.

Volgens de snelwegpolitie ontsnapte het dier bij het knooppunt Haren uit zijn trailer en werd het aangereden door een 40-tons gelede vrachtwagen. Hij werd meegesleurd en belandde op de inhaalstrook, waar hij tegen een auto botste. De auto slipte en belandde op zijn dak. De bestuurder raakte licht gewond. Het paard heeft het niet overleefd.

De paardentrailer was gekoppeld aan de Audi van een 25-jarige chauffeur, die in eerste instantie er niets van merkte dat zijn paard uit de trailer was gevallen. De A31 werd door het ongeluk een paar uren afgesloten en werd na het schoonmaken van de brokstukken weer vrijgegeven.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 09:54

Wat een bizar ongeval. Een wonder dat er niet nog meer slachtoffers zijn gevallen.

Suzanne F.

Re: Paard springt uit rijdende trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 09:59

Hoe dan?

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:02

Ik vind het al zo absurd klinken dat een paard uit een trailer kan springen. Maar het dan ook nog eens niet merken als chauffeur, dat is echt bizar. Je voelt het al als ze een voet verzetten, of als je er eentje hebt die als een bezetene aan dat hooinet staat te trekken. Laat staan als 'ie zich losrukt (?), omdraait (?) en eruit klimt/springt of weet ik hoe hij het voor elkaar heeft gekregen.
Godzijdank dat er niet meer slachtoffers zijn gevallen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:11

Eatshay schreef:
Ik vind het al zo absurd klinken dat een paard uit een trailer kan springen. Maar het dan ook nog eens niet merken als chauffeur, dat is echt bizar. Je voelt het al als ze een voet verzetten, of als je er eentje hebt die als een bezetene aan dat hooinet staat te trekken. Laat staan als 'ie zich losrukt (?), omdraait (?) en eruit klimt/springt of weet ik hoe hij het voor elkaar heeft gekregen.

Daar kijk ik ook niet van op hoor, ze staan allemaal weleens te wiebelen..dan ga ik echt niet in mijn spiegels kijken of hij misschien de trailer verlaten heeft..heb er ook weleens een gehad die met zijn hoofd uit de klep kijkend op bestemming aan kwam. Was ook niet veel van te merken onderweg.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:23

Wat een horror ongeluk zeg , onder een vrachtwagen terecht komen en meegesleept … brrr

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:01

Als ik zo lees denk ik gelukkig dat het paard het niet overleefd heeft. Hoe erg het ook is, dan maar snel uit je lijden te zijn verlost. Altijd weer van die horror verhalen brrrrr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:08

Pfff wat een ongeluk.

Maar ooit lang geleden heb ik een paard achter door de opening zien komen bij de klep.
Toen nog in het weiland waar deze werden geladen.
Die raakte in paniek, klep net dicht maar stond nog niet vast.
Draaide zich om en klauterde uit dat gat. Was een 1,5 jarige dus nog wat kleiner.
Toen hij daarmee bezig was brak 1 sluiting af en kreeg hij meer ruimte en viel uiteindelijk in het gras.

Dus ja het kan....
Maar dat ging idd wel met erg veel kabaal, dat merk je zeker.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 02:21

Mijn merrie doet dit ook en staat vaak ook omgedraaid in de trailer met hoofd eruit. Inmiddels altijd alles dicht> Maar ik heb ook al een keer een pony uit de deur van de trailer zien stappen aan de zijkant. Voor dat je dan kans krijgt te reageren? Maar ook paard wat gewoon van uit stil over de achterklep kwam springen omdat hij niet alleen in de trailer wilde staan. MOest je gewoon ander paard meenemen of spiegel voorin plaatsen en dan was er geen probleem.

Tegenwoordig zijn de trailers al meer dicht te doen. maar de oudere trailers hebben hooguit een zeitlje er voor dat was niet moeilijk om uit te komen.

De merrie reis ik inmiddels niet meer mee. Dat was gewoon altijd gevaarlijk want die kwam er ook altijd uit als ze gelost werdt hoe dan ook:) Eenmaal eruit geen probleem. Maar zij doet dit ook bij de stal. Ze wil gewoon niet opgesloten staan. En met nu 20 jaar ga ik die niet meer opscholen om het goed te doen. Ze blijft nu op vertrouwt terrein waar ze zich veilig voelt. Daar moet ik wel bij zeggen dat ze slecht ziet;) En dat de reden is voor al dit gedrag en ze ook altijd met andere paarden mee gaat. Blijft ze alleen in de weide komt ze er ook uit of loopt met andere mee. In het donker durft ze niet te lopen zonder andere paarden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:17

Eatshay schreef:

Ik heb gemerkt dat wat je vanuit de trailer in de auto voelt, per combinatie van auto en trailer verschillend is.

Ik heb met een combinatie gereden waar ik het al voelde als het paard omkeek en het gewicht naar 1 voorbeen verplaatste en ik heb met combinaties gereden waar je het niet eens voelt of hoort als er 1 over de stang komt.

Camera is ideaal en een rek of dichte klep boven de laadklep is wel zo prettig.

Wat een horror ongeluk, verschrikkelijk voor alle betrokkenen.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:14

Bah wat naar..
Ik moet zeggen met onze grote bus vernemen wij ook weinig van de beweging in de trailer.. wij hebben er een camera in hangen omdat we vaak jonge dieren vervoeren. Echt ideaal

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:50

Kimley schreef:
Bah wat naar..
Ik moet zeggen met onze grote bus vernemen wij ook weinig van de beweging in de trailer.. wij hebben er een camera in hangen omdat we vaak jonge dieren vervoeren. Echt ideaal

Beter dat dan de 'ouderwetse' trailer (met zo'n klep van achter.) Maar wat een horror zeg voor de eigenaar! :(

Een BUS lijkt mij veiliger imho

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:56

We hebben de trailer achter de bus he. Dus een gewoon normale trailer (met achterklep) aan onze bus vast. Paarden staan niet in de bus ;)

Maar omdat onze bus 5-6 meter lang is voel je niet wat er achter in die trailer gebeurt hoor..

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:58

Kimley schreef:
We hebben de trailer achter de bus he. Dus een gewoon normale trailer (met achterklep) aan onze bus vast. Paarden staan niet in de bus ;)

Maar omdat onze bus 5-6 meter lang is voel je niet wat er achter in die trailer gebeurt hoor..

Bedoel zoiets

Afbeelding

Of voor de echte patsers...

Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:08

Wat een heftig ongeluk. Kan me niet voorstellen welk gevoel er daar op die snelweg dan door je heengaat.
Ik moet zeggen dat ik het ook wel raar vind dat de chauffeur er helemaal niets van gemerkt heeft. Wanneer een paard staat te wiebelen voel je het toch al en kijk je even in je achteruitkijkspiegel. Een paard dat een trailer uit klimt en dus ineens een lichtere trailer moet je als chauffeur toch voelen/merken?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:18

CoonArt schreef:
Kimley schreef:

Bedoel zoiets

[ [url=m/20FqXw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Of voor de echte patsers...

[ [url=m/A27LNk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja dat hebben wij niet ;)
En patsers.. ach die mensen hebben het gewoon goed voor elkaar. Als jij ,10 paarden mee moet hebben naar een keuring is het ideaal!