Zo houd je drinkbakken en leidingen vorstvrij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Zo houd je drinkbakken en leidingen vorstvrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 09:40

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bellatrix.

Hoewel we geen witte kerst hebben gehad, is de vrieskou wel in ons land. Het is een periode waarin je jezelf met al emmers water ziet slepen en alle mogelijke pogingen doet om de leidingen te laten ontdooien. Wat zijn de mogelijkheden om tijd en vooral energie te besparen tijdens de koude wintermaanden?

Er zijn zowel producten op de markt waarvoor je diep in de portemonnee moet tasten, maar er zijn ook simpele oplossingen, die nauwelijks geld kosten, mogelijk. Waar je ook voor kiest, is geen kwestie van bekijken wat voor jou het beste werkt, maar ook welk budget je tot beschikking hebt. Met deze tips kan je het probleem van je bevroren water alvast zoveel mogelijk tot een minimum reduceren.

Verwarmen
We maken een onderscheid tussen producten die je op stal kunt gebruiken en de mogelijkheden die er zijn wanneer je paard constant buiten staat. Het verwarmen of in beweging houden van het water in de leidingen is het belangrijkste aspect. Het ijsvrij houden van waterbakken is een lastig probleem. Reina werkt bij Agradi en geeft inzicht. “Het is namelijk afhankelijk van diverse factoren welk product uitkomst kan bieden. Wij hebben bijvoorbeeld verwarmde automatische kunststof drinkbakken beschikbaar. Dit product is speciaal ontworpen om te voorkomen dat in de drinkbak het water bevriest.” Maar wat nu als er de angst bestaat dat ook de leidingen bevroren raken? Reina: “Deze zelfde drinkbak is er ook mét buisverwarming. Dat betekent dat het water verwarmd wordt al voordat het de drinkbak zelf bereikt.”. Als het snel vriest binnen, dan zullen staleigenaren eerder kiezen voor een exemplaar met buisverwarming dan in het geval van een goed geïsoleerde stal.”

Circulatiesystemen installeren
De opties die je hebt op vlak van circulatie, en dus het water in beweging houden, zijn niet al te ingewikkeld. “Dan moet je bijvoorbeeld denken aan een circulatie unit. Met zo’n circulatie unit zorg je ervoor dat het water door de leidingen blijft stromen, een rondpompsysteem dus. Doordat het water in beweging blijft, zal het veel minder snel bevriezen." Deze oplossing is volgens Reina ideaal voor grotere stallen, die veel paarden en dus ook veel drinkbakken hebben. Zij zullen sneller deze optie overwegen dan het kiezen voor een losse drinkbak.

“Een soortgelijk systeem bestaat ook voor buiten. Denk aan thermo drinkbakken. Dat zijn geïsoleerde drinkbakken die voorzien zijn van een dubbele wand met foamvulling. Het water blijft hierin circuleren, waardoor het niet bevriest. Het voordeel hiervan is, is dat er geen elektriciteit voor nodig is. Handig wanneer je je paard 24/7 buiten hebt staan bijvoorbeeld. Maar je kunt voor gebruik op de weide ook denken aan een grote langwerpige drinkbak waar flink wat liter water in kan. Deze beschikt over een ingebouwd verwarmingssysteem. Ja, hiervoor heb je wél elektriciteit nodig.”

Enkele andere opties om bevriezing te voorkomen:
  • Kacheltje plaatsen in de stal. Let hierbij op veiligheid, voldoende frisse lucht en dat het niet te warm wordt in de stal.
  • Infraroodlicht richten op de leiding om deze te verwarmen. Extra tip: Plaats een bakplaat achter de leiding, zodat het licht dat er normaal langs zou gaan nu teruggekaatst wordt op de leiding.
  • Leidingen bedekken met isolatietape.

In de wei:
  • Waterbak uit de schaduw halen
  • Verwarmingsdraad in de waterbak plaatsen
  • Beetje zout of druivensuiker in het drinkwater doen
  • Rubber balletje laten drijven in de waterbak
  • Waterbak op laag mest zetten, want mest produceert warmte

Heb je ondanks bovenstaande tips toch angst voor een bevroren leiding? Dan is het altijd een goed idee om de hoofdkraan af te sluiten en de kranen open te draaien. Zo kan het overige water eruit lopen en bescherm je de leidingen tegen uitzettend water. Er zit dan niks anders op dan met emmers water over en weer te lopen. Wanneer je een kuip hebt staan met water dat bevroren is, wacht dan niet te lang met het breken van de ijslaag.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:09

Ik heb thermolint om de leidingen daaromheen leidingisolatie en pvc pijp ter bescherming van de isolatie op de plaatsen waar de paarden er bij kunnen. bij de bakken en kraan het lint wat ruimer aanbrengen zodat de bakken ook licht verwarmd worden. Als de paarden buiten hebben gestaan en de stal kouder is geworden gooi ik wat kokend water in de bakjes om ze te ontdooien en ze kunnen er weer de hele nacht tegenaan. IDEAAL

het thermolint heeft een thermostaat, het gaat aan als de leiding kouder wordt als 7 graden

tamary

Re: Zo houd je drinkbakken en leidingen vorstvrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:37

En nu nog werkende oplossingen voor al die mensen met dieren ergens op een weide zonder stroom en of stromend water...
Bv : https://www.cattlefence.de/frost-free-horse-trough/

Ook daar zijn oplossingen voor anders dan 2x daags ijs hakken, want balletjes, isolatie en in mest ingraven (wat dan bevroren is) stopt met werken na een paar dagen doorvriezen of een meer dan rond het vriespunt periode. Na zo'n 11 jaar eigen beheer, heb ik het riedeltje goedkope oplossingen wel gehad. Ze werken (mits goede rubber emmers, anders overleven die het ook niet) voor korte tijd (1-2dagen) en mild vriesweer (tot -5) inderdaad, maar als er geschaatst kan worden heb je een probleem. Leuke tips voor op pensionstal/ aan huis, maar de rest heeft hier weinig aan. En wat doet een bedrijfsnaam in zo'n OP?! Zat bokkers die hier ervaring mee hebben en zat topics hierover op bokt. Ervaringsdeskundigen graag, incl. foto's, etc. ook best, maar advertorials moet je wel zo aanduiden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:07

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:12

YvonneV schreef:
tamary schreef:
En nu nog werkende oplossingen voor al die mensen met dieren ergens op een weide zonder stroom en of stromend water...
Bv : https://www.cattlefence.de/frost-free-horse-trough/

zie ik dit nu goed? Zitten er hier nu kaarsjes onder?

Jup. Werken ongeveer 48 uur voor je vervangen moet. Wel pas er in zetten als je ze aansteekt en er zsm uithalen als ze op zijn, anders voer je muizen (kaarsen = vet).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:32

mooie oplossing maar ik zou zo'n duur ding niet in een onbeheerde wei durven laten staan. Dat is mooi roofgoed.

Zoiets is denk ik ook wel veel goedkoper zelf te maken. Ik zou op zoek gaan naar een ouderwets metalen zitbad of een vuilnisbak en daar met brandvrij materiaal een bekisting omheen maken en daar kaarsen onder zetten. Het zal wel even puzzelen zijn hoeveel kaarsen er onder moeten zodat het niet te heet wordt en niet te koud blijft maar dat is denk ik wel te doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:42

Als je de materialen hebt en kan lassen zal je zo'n ding zeker wel zelf kunnen maken, maar hoeveel goedkoper je dan uit bent is de vraag. Goede kwaliteit is duur en helaas voor paarden wel zo verstandig. Grote dieren slopen nu eenmaal makkelijker dingen en ik wil inmiddels graag dat wat ik koop nog de 40-45+ jaar meegaat die ik aan levensverwachting heb. Liever dus sparen voor goed spul dan zelf knutselen. Voor kleinere dieren is dat anders, niet alleen van wege het lagere gewicht, maar ook omdat er voor dit soort dingen een bepaalde hoogte noodzakelijk is om veilig te werken en dat is hoger dan die dieren zijn (schapen hier bv). Voor de konijnen bouw ik ook zelf, maar daar is de sloopkracht veel beperkter en goed te voorkomen.

Qua diefstal staat de mijne ook doelbewust uit het zicht, net als stroomklok & zonnepanelen. Helaas zijn dat soort maatregelen noodzakelijk.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:54

Het gebruik van oude kesseln met daaronder die grafkaarzen. Die branden 72 uur. En die gaan ook niet snel uit. Wij hebben een drinkbak buiten, die bij plus 4 graden al begint te verwarmen. Je hebt er wel stroom voor nodig.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 15:55

Dinopino schreef:
Het gebruik van oude kesseln met daaronder die grafkaarzen. Die branden 72 uur. En die gaan ook niet snel uit. Wij hebben een drinkbak buiten, die bij plus 4 graden al begint te verwarmen. Je hebt er wel stroom voor nodig.

wat zijn kesseln ?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 15:58

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:25

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:31

Wij hebben een rondpomp systeem in stal, plus we kunnen het water verwarmen.. ideaal :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:23

YvonneV schreef:
Dinopino schreef:
Momentje ik zoek even een voorbeeld link

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 1-313-6261

super, die gebruikte ze vroeger voor de was?

Die gooien ze ook niet zomaar om

Die worden hier veel gebruikt bij mensen die de paarden in openstallen hebben en geen beschikking over stroom. Hoewel het ook steeds moeilijker wordt eraan te komen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:40

Dinopino schreef:
Dinopino schreef:
Momentje ik zoek even een voorbeeld link

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 1-313-6261

Die worden hier veel gebruikt bij mensen die de paarden in openstallen hebben en geen beschikking over stroom. Hoewel het ook steeds moeilijker wordt eraan te komen.

Ik had er een op de kop getikt maar ik ben toch voor een elektrische verwarmde waterbak gegaan. Hij is beschikbaar voor een liefhebber

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:43

Waar heb je het over? De link werkt niet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:57

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:59

Oh dat is een leuke oplossing!