Kate Shoemaker vindt nieuwe troef, Supreme, in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Kate Shoemaker vindt nieuwe troef, Supreme, in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 12:51

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Kate Shoemaker, hier met Solitaer. Foto: © FEI/Liz Gregg.

De Amerikaanse Grade IV para dressuuramazone Kate Shoemaker mag een nieuw paard in haar stallen verwelkomen: Supreme.

Supreme is een vijf jaar oude Westfaalse hengst met Sezuan als vader, en Deja Vu (De Niro x Sandro Hit) als moeder. Hij is gefokt door Ralf Knauf uit Duitsland.

Bart Veeze
Supreme is gefokt uit dezelfde merrie als de populaire dekhengst Total McLaren.

Als jong paard was hij in eigendom van, en getraind door Bart Veeze, die hem dit jaar in de kwalificatiewedstrijden de Subli Cup voor jonge paarden reed. De combinatie zou de finale rijden, die tijdens CDI-W Amsterdam 2022 zou worden gereden. Dit zou hun laatste wedstrijd samen zijn.

De vijfjarige hengst is onlangs goedgekeurd voor het AES, tijdens de keuring op 27 november 2021 in Schijndel.

Kate Shoemaker
De Amerikaanse para dressuuramazone Kate Shoemaker, die vierde werd op de Paralympische Spelen in Tokio met de veertien jarige Hannoveraan Solitaer (Sandro Hit x De Niro), kocht Supreme als nieuw ijzer in het vuur.

"Dit jaar begon met een voorzichtige zoektocht naar een toekomstige opvolger voor Soli", vertelt Kate aan Eurodressage. "Hoewel een vijfjarig paard in eerste instantie niet de bedoeling was, was het liefde op het eerste gezicht toen ik een korte vide van Supreme zag."

Shoemaker rijdt op Grade IV-niveau door periventriculaire leukomalacie , die motorische verstoring, spierzwakte en spasmen aan de rechterkant van haar lichaam veroorzaakt. Zij compenseert het verlies van drie bewegingsvlakken in haar enkel met een brace en ze gebruikt speciale teugelstops voor extra teugelcontrole.

"Onze eerste rit was geen 'match made in heaven', omdat Supreme moest verwerken waarom mijn rechterbeen anders aan zijn kant zit", geeft ze toe. "De rechtergalop ging steeds sneller en sneller, terwijl hij probeerde te begrijpen wat ik zei. Dankzij zijn fijne temperament gaf hij me nooit een onveilig gevoe. Bij de tweede rit was onze communicatie al veel duidelijker. Ik was vooral blij dat hij nog steeds expressief wilde zijn in zijn galop, zelfs met de beperkte bewegingsvrijheid in mijn heupen en bekken, om zijn beweging te volgen."

Ambities voor de toekomst
Shoemaker is blij dat Supreme onlangs is goedgekeurd voor het kleinre Anglo European Studbook.

"Hengsten goedkeuren in de VS kan een lang proces zijn, waarbij de paarden veel moeten reizen", zegt ze. "Hoewel de sport de primaire focus zal zijn, is het leuk om een fokmogelijkheid te hebben en een andere hengstenoptie te bieden aan fokkers in de VS."

Shoemaker hoopt dat Veeze Supreme kan kwalificeren voor het WK voor jonge paarden voor de VS, voordat hij haar troef voor Parijs 2024 wordt.

"Het zou een geweldige ervaring zijn als hij zou kunnen proberen Supreme te kwalificeren om de VS volgend jaar te vertegenwoordigen op de WK fokkerij. Ik ben dankbaar dat de USEF een mogelijkheid heeft voor in Europa gevestigde paarden, om zich te kwalificeren."

Afbeelding