Liselott Marie Linsenhoff: Een liefde voor paarden en mode

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Liselott Marie Linsenhoff: Een liefde voor paarden en mode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 20:25

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap

De Duitse Young Rider Liselott Marie Linsenhoff heeft een pauze van twee jaar ingelast van internationale wedstrijden en slaat een nieuwe weg in haar leven in. Ze koestert nog steeds haar liefde voor paarden maar combineert die met een passie voor mode.

De 20-jarige Liselott Marie Linsenhoff werd geboren met een liefde voor paarden. Haar moeder is Ann-Kathrin Linsenhoff, winnares van de gouden medaille van het Duitse Olympische team in 1988, haar vader is dressuurtrainer Klaus-Martin Rath, en haar stiefbroer is Matthias Rath, die Totilas uitbracht in het Duitse team. Liselott Marie Linsenhoff, geboren en getogen op Gestut Schafhof, een paardenfokkerij met een rijke Duitse dressuurgeschiedenis, had heel wat in te brengen, maar ze liet de druk niet op zich zitten.

Van pony naar Young Rider
Marie Linsenhoff kreeg alle kansen en privileges om een goede carrière in de dressuursport te beginnen.

Voor haar ponytijd kreeg ze vijf FEI-pony's te rijden, te beginnen met Febe van Zwambagt's eerste Nederlandse teampony Prince Z (v. Make my Day x Frisian Forest Marco Polo) en Lena-Charlott Walterscheidt's Don Davidoff (v. Don Joshi x Nightstar), waarna Dr. Doolittle en Massimiliano volgden. De pony waarmee het echt klikte was voormalig Europees Kampioen Golden Girl (v. FS Don't Worry x Dancer), die ze in 2015 overnam van Semmieke Rothenberger en tot en met 2016 internationaal uitbracht.

In haar laatste jaar bij de pony's in 2016 reed Maria als junior-ruiter al op paarden en ging ze op wedstrijd met de Oldenburgs gefokte Danönchen OLD (v. Danone x Rohdiamant). Ze maakte haar debuut met hem op het CDI Jerez de la Frontera en deed een poging tot teamselectie door in de kwalificatie te rijden op het CDI-J Hagen, nadat ze zevende was geworden op de Preis der Besten dat jaar. Ze werd geselecteerd als eerste reserve voor het Europese Kampioenschap in 2016.

Marie reed haar paard Danönchen door in 2019. Ze werd 6e op de 2018 Preis der Besten, 8e op de 2018 Duitse Junior Riders Championships en 7e op de 2019 Preis der Besten. Hoewel ze een stal vol paarden had om uit te kiezen, was Danönchen de enige keuze om internationaal mee te doen. Haar laatste CDI-start was in september 2019, toen ze overstapte naar het niveau van Young Riders en twee keer derde werd op het CDI Fot.

Een passie voor mode
De 20-jarige had altijd al een passie voor mode en mocht in haar tienerjaren al experimenteren met haar creativiteit. Ze richtte haar eigen start-up label "LML Designs" op toen ze 15 was en bracht een eerste collectie uit van gegrafiteerde rijlaarzen, die te zien waren op 2017 Horses & Dreams in Hof Kasselmann, waar het dressuurpubliek voor het eerst een voorproefje kreeg van haar stijl.

Linsenhoff ging naar de Europese School Rhein-Main, waar zij filosofie, Frans en kunst studeerde. Deze middelbare schoolopleiding baande de weg naar de wereldhoofdstad van de mode: Parijs. In 2018 werden de eerste contacten met de modewereld al gelegd en liep Marie stage in de grootste winkel van Dior in Parijs. Ook wordt ze begeleid door Detlef Braun, een vriend van de familie die vroeger het Duitse modelabel Joop! runde. Hij nam haar mee naar de Fashion Week in Berlijn.

Sinds 2018 produceert haar start-up merk LML Designs een collectie handtassen, jassen, T-shirts - gemakkelijk herkenbaar aan de graffitistijl - die te koop wordt aangeboden op de paardenshow van Hagen en Frankfurt, maar ook online en in een winkel in Frankfurt.

Helaas hield een blessure Danönchen sindsdien aan de grond en de pauze in de sport gaf Marie de kans en de tijd om verder te kijken dan Schafhof en paarden.

"Ik heb altijd gezegd dat ik twee grote passies in mijn leven heb, ik zou niet kunnen leven zonder mijn dieren en mijn sport, maar voor mij was er altijd meer in de wereld dat ik wilde ervaren," vertelde Marie aan Eurodressage. "Dus heb ik me aangemeld bij ESMOD, een zeer gerenommeerde mode-universiteit, en ik werd aangenomen. Dus op dit moment studeer ik en train ik mijn paarden en ik zal zien wat het leven te bieden heeft en waar mijn pad naartoe gaat."

In de zomer van 2021 verhuisde Marie naar Parijs. Ze heeft het paardrijden niet op een laag pitje gezet en nam twee paarden mee naar Parijs die gestald staan bij de Etrier de Paris in het Bois de Boulogne: de 5-jarige Oldenburger Trendsetter (v. Totilas x Foundation) en de 7-jarige Hannoveraanse ruin Sant Jordi (v. Scuderia x Rotspon).

"Beide paarden die ik hier heb zijn goede toekomstige paarden om op internationaal niveau mee te doen, maar op dit moment zijn ze nog wat jong", legt Marie uit. "Momenteel concentreer ik me op het opleiden van hen zodat ik hopelijk met een van hen kan deelnemen aan de U25."

Afbeelding

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.