Zoete aardappels in plaats van wortels?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Zoete aardappels in plaats van wortels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 19:46

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Hippo Foto/Dirk Caremans/FEI.

Kan je je paard zoete aardappels geven in plaats van wortels? Kentucky Equine Research geeft antwoord op deze vraag.

Je kan je paard zowel zoete aardappels als wortels geven als snack. Wortels bevatten ongeveer 88% water, en zoete aardappels ongeveer 77%. Zoete aardappels bevatten dus iets meer voedingsstoffen. Beide zijn relatief slechte bronnen van eiwitten, vanwege het hoge watergehalte (wortel, 0,9%, zoete aardappel, 1,6%, zoals gevoerd).

Het voornaamste verschil in voedingsstoffen zit in het koolhydraatgehalte van de twee knolgewassen. Hoewel het vezelgehalte (wortel, 2,8%, zoete aardappel, 3,0%, zoals gevoerd) en het gehalte aan enkelvoudige suikers (wortel, 4,7%, zoete aardappel, 4,2%, zoals gevoerd) vergelijkbaar zijn, is het zetmeelgehalte van zoete aardappelen veel hoger dan dat van wortelen (respectievelijk 12,9% en 2,1%). Als we nader kijken naar het type zetmeel in de zoete aardappel, blijkt 80% snel verteerbaar te zijn (enzymatische vertering), terwijl slechts 11% resistent zetmeel is (alleen afbreekbaar door microben). Zoete aardappelen leveren meer dan twee keer zoveel calorieën als wortelen (respectievelijk 86 en 41 calorieën per 100 gram), voornamelijk door het verschil in zetmeelgehalte. In deze context verwijst "zoals gevoerd" naar rauwe groenten en "droge stof" naar gedehydrateerde groenten.

Hoewel gedroogde zoete aardappelen minder suiker bevatten dan gedroogde wortelen (respectievelijk 18% en 40%), hebben zij vergelijkbare gehalten bij rauwe voeding (respectievelijk 4,2% en 4,7%), zoals eerder opgemerkt.

Beide zijn rijke bronnen van bèta-caroteen, dat de voorloper is van vitamine A.

Ondanks hun naam zijn zoete aardappelen en Ierse aardappelen botanisch gezien niet nauw verwant. Zoete aardappelen en yamswortels zijn stammen uit de morning glory-familie, terwijl Ierse aardappelen tot de nachtschadefamilie behoren. Zoete aardappelen bevatten niet de nutritionele anti-factoren, die rauwe Ierse aardappelen onveilig maken voor paarden.

Zoete aardappelen kunnen een smakelijke traktatie zijn voor paarden, rauw of gekookt. Vanwege hun relatief hoge zetmeel- en suikergehalte dienen ze slechts in kleine hoeveelheden te worden gevoerd. Het voeren van grote hoeveelheden houdt een zeker risico in, vooral bij zetmeelgevoelige paarden. Naast beta-caroteen, zijn zoete aardappelen een goede bron van vitamine C en kalium.

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 19:54

Ben ik nu de enige die denkt hoe dan :o? ? Waarom zou je in vredesnaam zoete aardappels aan je paard willen geven ipv wortels???

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 19:54

Dure grap lijkt me. Een kilo wortels is véél goedkoper dan een kilo zoete aardappels.

Prima2Donna

Re: Zoete aardappels in plaats van wortels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 20:31

Toch ergens ook wel weer leuk. Als je een keer na het koken een zoete aardappel over houdt en niet weet wat je er mee moet, kan het altijd nog naar je paard.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 20:32

VanHuisUit schreef:
Ben ik nu de enige die denkt hoe dan :o? ? Waarom zou je in vredesnaam zoete aardappels aan je paard willen geven ipv wortels???

Als je ze zelf koopt om te proberen en bij nader inzien niet te vreten vind? Dat is de enige reden die ik kan bedenken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 20:36

Banjer schreef:
*knip*

Ondanks hun naam zijn zoete aardappelen en Ierse aardappelen botanisch gezien niet nauw verwant. Zoete aardappelen en yamswortels zijn stammen uit de morning glory-familie, terwijl Ierse aardappelen tot de nachtschadefamilie behoren. Zoete aardappelen bevatten niet de nutritionele anti-factoren, die rauwe Ierse aardappelen onveilig maken voor paarden.

*knip*

Die moest ik even twee keer lezen :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:48

Gaby schreef:
VanHuisUit schreef:

Als je ze zelf koopt om te proberen en bij nader inzien niet te vreten vind? Dat is de enige reden die ik kan bedenken.

Zo kwam ik er achter dat mijn kippen gekookte zoete aardappel heerlijk vonden! :')

Wel goed om te weten trouwens, nu geef ik ze als ze over zijn aan de varkentjes. Maar paarden mogen ze dus ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:18

Hier gaan de schillen van de wortels naar het paard, dus dat kan ook met de schillen van de zoete aardappel, goed om te weten :j

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 05:24

Aardappelen zijn rauw toch giftig?

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 06:34

Rivendell schreef:

zoete aardappel dus niet blijkbaar, zie 2 of 3 berichten boven je.
Weer wat geleerd

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 06:40

Rivendell schreef:

Waar lees jij dat het hier over aardappelen zou gaan?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 08:03

Elanor schreef:
Dure grap lijkt me. Een kilo wortels is véél goedkoper dan een kilo zoete aardappels.

Het onderzoek werd niet in Nederland gedaan en niet overal in de wereld zijn bataten (zoete aardappelen) zo prijzig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:12

Rivendell schreef:

Zoete aardappel is geen familie van de aardappel (nachtschadefamilid), maar de windefamilie en is een groente.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 18:05

Dat wordt ook in her artikel genoemd alleen door de fout ranks de boodschap verloren.

Zoete aardappelen bevatten niet de anti-nutritionele factoren nutritionele anti-factoren, die rauwe Ierse aardappelen onveilig maken voor paarden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 18:11

F_Orumster schreef:
Dat wordt ook in her artikel genoemd alleen door de fout ranks de boodschap verloren.

Zoete aardappelen bevatten niet de anti-nutritionele factoren nutritionele anti-factoren, die rauwe Ierse aardappelen onveilig maken voor paarden.

Sowieso is Ierse aardappelen niet de Nederlandse term om de gewone/echte aardappelen aan te duiden, terwijl het dat in het Engels wel is.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 18:17

VanHuisUit schreef:

Halverwege het verhaal dacht ik precies hetzelfde :D