Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: © Richard Juilliart/FEI.
De Otto Lörke-prijs gaat dit jaar naar Valesco. De tienjarige Westfaalse ruin heeft dit jaar al vier internationale Grand Prix-wedstrijden gewonnen. Valesco's amazone, Fabienne Müller-Lütkemeier, (Paderborn) en zijn eigenaresse en trainster, Gina Capellmann-Lütkemeier, hebben de prijs in ontvangst genomen. De prijs, die wordt gegeven door het Duits Olympisch Comité voor de paardensport (DOKR) en de Liselott Schindling Stichting, werd uitgereikt tijdens de Internationale Festhalle Horse Show "Schafhof Edition", in Kronberg.
Valesco (v. Vitalis - Douceur) deed zijn eerste ervaring op in wedstrijden voor jonge rijpaarden, met zijn voormalige amazone Christiane Ulmker (Neuenkirchen). Vanaf 2016 was het Fabienne Müller-Lütkemeier, die de door Karl Niemann (Hörstel) gefokte vosruin uitbracht op wedstrijden, en hem samen met haar moeder Gina Capellmann-Lütkemeier verder trainde. De twee ontdekten Valesco als driejarige op een veiling van het Westfaalse Stamboek. De vosruin zette zijn eerste internationale wedstrijden, in de Prix St. Georges en de Intermediaire II in 2019, in het Deense Herning, meteen om in overwinningen in. In 2021 maakte hij de overstap naar de Grand Prix, en hij kwalificeerde zich voor de finale van de Louisdor-prijs, waar hij derde werd. Op het CHIO Aken won Valesco de Grand Prix en de Special van de CDI4*-tour.
"Valesco heeft ongelooflijk veel sterke punten en is een beetje een deugniet, maar hij verbaast me iedere keer weer. Ik heb altijd gezegd dat hij op een gegeven moment van gedachten zou veranderen, dat hij eerst ondeugend zou zijn, en zich dan zou kunnen gedragen. In Aken heeft hij al laten zien dat hij dat kan", zei Fabienne Müller-Lütkemeier en ze voegde eraan toe: "Ik ben ongelooflijk blij dat ik hem heb. Hij is een fantastisch paard en ik kijk uit naar alles wat er nog met hem gaat komen. Het is een grote eer, dat hij deze grote prijs krijgt, als je weet welke paarden hem al hebben gekregen. Het feit dat Valesco zich in dit rijtje mag voegen, en dat het de tweede keer is dat we erin geslaagd zijn een paard deze prijs te laten ontvangen, maakt me helemaal gelukkig."
De Otto Lörke-prijs wordt dit jaar voor de 35e keer uitgereikt. Het Duits Olympisch Comité voor de paardensport (DOKR) kent de prijs toe aan de ruiter, trainer en eigenaar van het dressuurpaard, niet ouder dan tien jaar, dat de aandacht van het DOKR Dressuurcomité heeft getrokken door bijzonder opmerkelijke successen in internationale Grand Prix-wedstrijden, ter nagedachtenis aan de uitstekende beroepsruiter en trainer Otto Lörke. De prijs is een initiatief van Liselott Schindling-Rheinberger. Zelf was zij een van de grootste en succesvolste sportvrouwen van haar tijd, een markante persoonlijkheid in zaken en sport, en een toegewijd sponsor van de Duitse dressuursport. Paarden als Satchmo, Bonaparte, Farbenfroh, Rusty, Gigolo, Rembrandt, Weihegold OLD, TSF Dalera BB, Showtime FRH, Cosmo of Bella Rose hebben deze prijs al ontvangen. Voor Fabienne Müller-Lütkemeier en haar moeder Gina Capellmann-Lütkemeier is het al de tweede onderscheiding van deze grootte. In 2016 ontvingen zij de Otto-Lörke-Award voor de opleiding en het succes van Fabregaz.
Fabienne Müller-Lütkemeier ontvangt als amazone een ereprijs, geschonken door Liselott Schindling-Rheinberger en overhandigd door Dr. Stefanie Haug-Grimm, bestuurslid van de Liselott Schindling Stichting ter bevordering van de dressuursport. De trainster en eigenaresse van het paard, Gina Capellmann-Lütkemeier, ontvangt een prestatiepremie van 1.500 euro, geschonken door de DOKR, en overhandigd door Klaus Roeser, voorzitter van het DOKR Dressuur Comité. Bovendien zal Gina Capellmann-Lütkemeier een ereprijs ontvangen, geschonken door de Liselott Schindling Stichting ter bevordering van de dressuursport, aangeboden door Dr. Stefanie Haug-Grimm.
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.