Sport

Semmieke Rothenberger en Flanell, hier tijdens het EK U25 2021 in Hagen.
Foto: © FEI/Lukasz Kowalski.
Junioren dressuuramazone Semmieke Rothenberger (Bad Homburg) heeft haar zeer succesvolle jaar afgesloten met winst in de finale van de Piaff-Förderpreis. Rothenberger won met haar merrie Flanell tijdens de internationale indoor paardenshow "Schafhof Edition" in Kronberg. De winnares van vorig jaar, Ann-Kathrin Lindner (Ilsfeld), werd tweede met FBW Sunfire, voor Alina Schrader (Hamburg) met de Oldenburgermerrie Paola.
Semmieke Rothenberger (22) is het jongste kind in de familie Rothenberger. Met haar winst in de Piaff-Förderpreis treedt ze in de voetsporen van haar grote zus Sanneke, die in 2015 met Wolke Sieben de finale van deze traditionele U25-serie won. Semmieke Rothenberger, die al talrijke medailles in de leeftijdscategorieën pony, junior en young rider heeft verzameld, kwam met haar elfjarige KWPN-merrie Flannel (v. Apache - Don Schufro) voor het eerst uit in de klasse U25. Samen wonnen ze de Piaff-Förderpreis in Elmlohe en ze werden tweevoudig Europees Kampioen op het EK U25 in Hagen a.T.W..
In Kronberg slaagden ze erin een wedstrijd te rijden met veel hoogtepunten, hoewel een fout in de wissels om de pas het resultaat wel beïnvloedde. De wissels om de twee waren daarentegen beter, net als de piaffe/passage-serie, en bijvoorbeeld ook de galoppirouettes. Uiteindelijk behaalden zij 74,5% in de finale, waarin de "lange" Grand Prix moet worden gereden, die bij de senioren wordt gereden. Het was de eerste lange Grand Prix voor deze combinatie. Hun overwinning was misschien geen grote verrassing, maar de manier waarop zij deze grote taak volbrachten was dat wel.
"Het was best spannend om onze eerste lange Grand Prix te rijden, en dan direct in de Piaff-Förderpreis Finale, maar ik denk dat we er goed in geslaagd zijn en ik ben erg tevreden", zei de studente psychologie na de prijsuitreiking. "Ik probeerde de ene proef na de andere te rijden. Ik weet dat mijn paard geen zwakke punten heeft en alles kan, het was echt alleen aan de ruiter om dat te laten zien. Ik denk dat er nog veel ruimte is voor verbetering, maar voor de eerste lange Grand Prix ben ik in de wolken en ik had nooit gedacht dat het meteen zo goed zou uitpakken."

Ann-Kathrin Linder en FBW Sunfire, hier tijdens het EK U25, 2020.
Foto: © FEI/Lukasz Kowalski.
Sebastian Heinze, U25 bondscoach zei: "Dit was een mooie bevestiging van haar goede prestaties dit jaar, en een bevestiging dat het rijden zich goed verder heeft ontwikkeld, zodat het nu al zo goed gaat in een Grand Prix. Semmieke heeft er een echt uitroepteken op gezet."
Ann-Kathrin Lindner en haar twaalfjarige Württemberger-ruin FBW Sunfire (v. San Amour - Freudenfeuer) maakten dit jaar ook deel uit van het winnende Duitse U25-team op het EK in Hagen. In juni wonnen ze ook goud op de eerste Duitse kampioenschappen voor U25 in Balve. Na de finale van de Piaff-Förderpreis 2020 te hebben gewonnen, werd de combinatie dit jaar tweede met een score van 73,82%. Het duo had een technisch foutloze proef gereden. De amazone was tevreden: "Het was vandaag echt zo leuk tijdens de hele wedstrijd! Je hebt niet veel tijd tussen de proeven, maar ik had echt een goed gevoel en keek uit naar de nieuwe proeven. Op geen enkel moment had ik het gevoel dat mijn paard een beetje afwezig was, hij was 100% bij mij en hij wachtte gewoon op mijn hulpen. Ik ben echt heel blij dat ik aan het einde van mijn U25-tijd weer zo'n mooie ronde heb kunnen rijden."
Voor de 25-jarige Lindner, een opgeleide fysiotherapeut die zich nu volledig op het rijden heeft geconcentreerd, is het het laatste jaar in de U25. Voor haar komt de overstap naar de senioren er volgend jaar aan. "Dit was een mooie afsluiting van haar U25-tijd met een echt goede ronde vandaag", zei Sebastian Heinze, die optimistisch is over de toekomst van Lindner: "Anna heeft in haar U25-tijd naam gemaakt als amazone en trainster en ze heeft verschillende goede paarden opgeleid, die nu opkomen. Ze zal ook doorgaan met het trainen van goede paarden en ze in de Grand Prix uitbrengen. Het is een van de doelstellingen van het concept van de Piaff-promotieprijs, en onze ambitie, dat de deelnemers niet alleen proeven leren rijden, maar ook leren rijden en trainen om niet alleen op korte termijn, maar ook op langere termijn succes te hebben."
Net als Rothenberger, nam ook Alina Schrader (Hamburg), die zaterdag haar 23e verjaardag vierde, voor het eerst deel aan de Piaff-Förderpreis. Met haar twaalfjarige merrie Paola (v. Lord Loxley - Friedensfürst) behaalde ze 69,98% in de finale en ze miste maar net de 70%. Alleen een miscommunicatie op de laatste AC-lijn kostte haar punten. Dit bedrukte echter geenszins haar vreugde over haar proef: "Ik ben dolblij dat ik hier überhaupt met deze merrie kan rijden. We hebben zoveel meegemaakt in de loop der jaren en ze heeft alles voor me gegeven. Zeker, ze heeft me misschien een beetje in de steek gelaten bij de laatste lijn, dat kun je wel zeggen, maar ze is soms een beetje bang bij X en stopt dan liever. Maar verder gaf ze me een geweldig gevoel, ik had een geweldige tijd met rijden. Ze ziet soms spookjes en ze is graag een beetje introvert, maar hier heeft ze zich echt herpakt, ze vertrouwde volledig op mij en ik kon volledig op haar vertrouwen", zei Schrader.
Over de Piaff-Förderpreis
De Piaff-Förderpreis is de belangrijkste Duitse dressuurserie voor jonge ruiters tot 25 jaar, die op weg zijn naar de internationale Grand Prix-sport. In de regel vinden de kwalificaties plaats tijdens vier dressuurwedstrijden op topniveau in Duitsland, de finale wordt traditioneel gehouden op het wereldbekertoernooi Stuttgart, German Masters, in november. Dat was dit jaar niet mogelijk vanwege de coronapandemie. De kwalificatiewedstrijden zijn de Intermediaire II en de U25 Grand Prix. In de finale moeten de finalisten het opnemen tegen zowel de U25 Grand Prix, als de huidige internationale Grand Prix. De Piaff-Förderpreis is genoemd naar het beroemde dressuurpaard Piaff, van olympisch kampioene Liselott Schindling-Rheinberger, beter bekend als Linsenhoff. Het is de Liselott Schindling Stichting, ter bevordering van de dressuursport, die deze serie mogelijk maakt.
"De Piaff-Förderpreis Finale is een absoluut hoogtepunt voor onze U25-ruiters, en ons tweede nationale seizoenshoogtepunt na de DM", aldus Sebastian Heinze. "Voor de ruiters is de lange Grote Prijs een echte afgrond, dus we bereiden ons er altijd op voor, vooral met een clinic. Iedereen heeft goed gebruik gemaakt van de clinic. We leveren niet alleen input voor het toernooi, maar ook voor het winterwerk. De ruiters moeten een goed plan maken voor het werk in de komende weken en maanden, en ideeën meekrijgen over waar ze aan kunnen werken."
Klik hier voor de resultaten uit Kronberg.