Sport

Lukas Fischer hier met Nymphenburg's First Ampere. Foto: Tezzy Momentz
Het Deense dressuurhengstenstation Blue Hors heeft twee van zijn bekende paarden uitgeleend aan ruiters buiten het erf. Blue Hors Zackerey en Zepter zijn naar Duitsland verhuisd.
Zackerey naar Fischer
Blue Hors Zackerey is een 7-jarige Deense warmbloedhengst van Blue Hors Zack uit Overgaard's Hit Me (v. Sandro Hit x Solos Carex).
Hij was een premiehengst op de Deense warmbloedkeuring en ook goedgekeurd voor Oldenburg en Zweeds warmbloed. In 2018 won hij de Main Premium titel bij de Oldenburg Licensing voor zijn uitstekende eerste jaargang veulens en verrichtingstestresultaten.
Hij werd eerst opgeleid door Daniel Bachmann Andersen en zij werden als 4-jarige reservekampioen op de Deense kampioenschappen voor jonge paarden van 2019. Toen Bachmann Blue Hors stoeterij verliet, duurde het even voordat de nieuwe ruiter van Zackerey bekend werd gemaakt, maar het bleek de in Denemarken woonachtige Spanjaard Severo Jurado Lopez te zijn die hem in 2020 voor een klein jaartje had.
Zackerey verliet Jurado Lopez om zijn fokkerstaken te vervullen, maar het was onduidelijk wie de ruiter zou worden. Het paard werd ook niet meer uitgebracht op wedstrijden. De Duitser Lukas Fischer liet weten dat hij "sinds begin 2021" rijdt op de bruine hengst.
"Een paar weken geleden hadden we ook ons wedstrijddebuut en werden we tweede met ruim 69%," zei Fischer over zijn wedstrijdstart op 5 december 2021 in een M dressuurproef op het Reitturnier Buchholz in der Nordheide. "Ik kijk uit naar wat het jaar 2022 zal brengen, want dit paard is onvergelijkbaar in karakter en prestatiebereidheid."
Zepter naar Patrik Kittel
De 14-jarige Blue Hors Zepter (v. Zack uit Who's Sunlight (v. Wolkentanz II)) is verhuisd naar de stal van Patrik Kittel. De vos, die in Duitsland is gefokt door Bernhard Sieverding, heeft sinds het vertrek van Bachmann bij Blue Hors in 2020 de laatste tijd een reeks ruiters gehad.
Het paard maakte zijn Grand Prix debuut in 2017 en behaalde vanaf 2018 hoog in de 70% scores op shows in Uggerhalne, Stuttgart, en Frankfurt. Een lichte blessure zette Zepter aan de kant voor de Europese kampioenschappen van 2019 in Rotterdam, hoewel hij al getipt was als Deense Grand Prix-teamkandidaat voor de Wereldruiterspelen van 2018.
Bachmann en Zepter maakten hun rentree in de arena op het CDI Randboel in november 2019, waar ze 78,717% scoorden in de Grand Prix. Op het CDI Herning van 2020 werden ze meteen gepromoveerd tot de Deense Olympische teamkandidaten voor 2020 met opnieuw een Grand Prix Special score van 78,745%, maar toen verliet Bachmann Blue Hors.
Zepter werd naar Andreas Helgstrand gestuurd om verkocht te worden, maar een verkoop kwam er nooit. De grote vos keerde terug naar Blue Hors, waar de Spanjaard Cristian Tudela Ruiz hem ging rijden. Het duo maakte zijn internationale showdebuut op het CDI Herzlake in juli 2021 en scoorde 66,087%. Op het CDI Ranbol in november 2021 stelde Tudela Zepter voor in de nationale Grand Prix en noteerde 71,900% voor de tweede plaats.
Zepter is nu verhuisd naar Kittel. "Ik was al weg van Bleu Hors Zepter toen ik hem jaren geleden met Daniel zag. Toen Blue Hors me vroeg of ik hem wilde rijden, glimlachte ik alleen maar", zei hij. "We zijn een nieuw team maar ik hou gewoon van Zepter's geluk , houding en onwerkelijk talent."
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.