Diamant NW van Naomi Winnewisser overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Diamant NW van Naomi Winnewisser overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 18:35

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marjo

Naomi Winnewisser's voormalige Zwitserse dressuurpony Diamant NW is overleden. Hij werd 24 jaar oud.
Diamant NW was een Duitse rijponyhengst uit 1997 van Hondsrug Don Gregory uit Cordina (v. Aviso AA x Prince). Hij werd gefokt door Andreas Sieg.

Dekhengst
De leverkleurige vos werd in 2006 op 9-jarige leeftijd goedgekeurd als dekhengst tijdens de Holsteiner hengstenkeuring. Hij deed zijn HLP test het jaar daarvoor.

Als 5-jarige werd hij in 2002 voor het eerst uitgebracht door Jule Lena Marsau in de springrubrieken, maar in 2003 werd definitief overgeschakeld naar de dressuur toen hij onder het zadel kwam van Julia Kempkes. Zij heeft de hengst tot en met 2006 uitgebracht op regionale concoursen in het noorden van Duitsland.
Na een onderbreking van een jaar keerde hij in 2008 terug naar de piste onder Christina Grave.

Verkocht naar Zwitserland
Rond de eeuwwisseling werd Diamant verkocht aan de inmiddels overleden Marianne Kugler, de grootmoeder van aspirant ponyruiter Naomi Winnewisser.

Ze maakten hun showdebuut in 2010 en werden een van de dominerende Zwitserse pony duo's. Op de Zwitserse Ponykampioenschappen wonnen ze goud in 2011, zilver in 2012 en 2013, en opnieuw goud in 2014.
Het nieuwe paar maakte zijn internationale debuut op FEI pony niveau in 2011 in Babenhausen, Duitsland. Hetzelfde jaar reden ze mee in de Europese Ponykampioenschappen in Jaszkowo, Polen, de eerste van vier Euros die ze samen deden.

In 2011 werden ze 24e, in 2012 in Fontainebleau werden ze 37e in de individuele proef, in 2013 werden ze 11e in de Kür op Muziek Finale en in hun laatste jaar samen in 2014 werden ze 9e in de Kür op Muziek.
Diamant's laatste internationale show was het CDI Biarritz in oktober 2014, waar hij de Kur to Music won met Naomi.

Met pensioen
Diamant NW deed zijn laatste internationale show eind 2014 op 17 jarige leeftijd, maar nam nog tot 2017 deel aan nationale shows op M-niveau "voor de lol" in Zwitserland. Hij bracht de rest van zijn leven door op de boerderij van Winnewisser met dagelijkse opkomst.
Op 14 december 2021 kreeg Diamant NW helaas een zware koliekaanval en kon niet meer gered worden.

"Diamant had een koliekaanval afgelopen dinsdagochtend. Ik ben met hem naar de dierenkliniek in Zürich gereden. De dierenartsen hebben alles geprobeerd. Helaas konden we Diamant niet meer helpen," vertelde Naomi Winnewisser aan Eurodressage. "Ik heb Diamant 13 jaar geleden van mijn grootouders gekregen. Diamant had een hart van goud en een geweldig karakter. Hij vocht voor mij in elke wedstrijd en hij liet me altijd glimlachen. Ik heb geprobeerd om hem een zo goed mogelijk leven te geven. "Didi" was mijn beste vriend. Ik ben zo dankbaar voor de mooie tijd die ik met hem heb gehad en ik heb van elke dag genoten."

Afbeelding

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.