[Blog] Troubles in paradise: stress en slecht weer!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[Blog] Troubles in paradise: stress en slecht weer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 17:33

*Bokt.nl
Bokt Community

Afbeelding

Voor deze blog ben ik te rade gegaan bij een aantal hele lieve bokkers.
Drie onderwerpen werden gegeven, over het 3e ben ik niet zeker of dat wel wat is, dus ik pak de andere twee er even uit.

De eerste vraag die er kwam was de vraag hoe het weer invloed heeft op mijn gestel en in in het verlengde daarvan; op mijn training.

Momenteel is het in België nat en kil. Door de jaren heen heb ik toch wel wat breuken op gelopen en met dergelijke weersomstandigheden kan ik weer exact zeggen welke :+ . Ook mijn prothese (of meer: het bot er rondom) reageert erg onaangenaam op dit type weer. Iedereen die mij één herfst kent weet dat ik met een muts rond loop zodra het onder de 16 graden gaat. Daar wordt wel eens om gelachen als mensen de reden niet weten. Sommige dagen haal ik dan mijn schouders op, andere dagen kan ik wel eens venijnig uit de hoek komen. Zeker als het mensen zijn die afweten van mijn prothese. Dan durf ik wel eens uit te halen met “ben benieuwd of je nog lacht als ze 1/3e van jouw schedel vervangen door een prothese.”

Fair? Nee, maar op het eind van de dag ben ik ook maar een mens. Natuurlijk reageren ook mijn gewrichten enorm op dit weer, gisteren nog schoot er zo’n pijn door mijn rechterheup gewoon omdat ik op stond, dat ik door mijn benen zakte. (Iets wat niet hielp voor de heup in kwestie die blokkeerde overigens. :x). Ik merk door de winter heen dat de ontstekingen terug beginnen, momenteel bv in mijn rechter-enkel. Nee, het belgische natte koude weer is geen zegen voor mijn lijf.

Wél ben ik gezegend met fantastische paarden. In de training doen we het wat rustiger in de winter, alles hangt af van mijn lijf. Soms staan ze een paar weken stil (zoals afgelopen weken). Dan worden ze weer een paar dagen rustig gereden. En mijn dieren pikken gewoon standaard op “waar we gestopt zijn” qua temperament en instelling. :+: Sam wil me er wel eens op wijzen dat mijn heup(en) vast zit(ten). Zoals vandaag bv. Hij loopt dan wel maar houdt zich in. Zodra hij dat doet weet ik wat zijn boodschap is, ik heb de neiging niet te luisteren naar mijn lijf, maar ik luister altijd naar mijn paarden. Dus dan krijgt hij een aai, zeg ik “Ik weet het Sammeke, maar rustig aan doet alleen maar goed.” en dan doen we samen een rustige training. :+: Mijn dieren letten goed op mij, zelfs Joy al. (die heeft natuurlijk nooit anders gekend en gezien. Één van de redenen waarom ik zelf fokken voor mij zo veel voordelen vind hebben.)

Ik ben ook veel meer zoekende naar hoe kleding mij kan helpen. Ik had altijd full seats (suede) en sinds kort een rijlegging met enkel suede aan de knieën en een stukje aan de bovenbenen. Dit maakt dat mijn billen dus geen “weerstand” ondervinden. Door mijn heupen en vergroeiing in mijn rug kan ik mijn bekken slecht (niet) kantelen en ik ben er recent achter gekomen dat ik met deze leggings daar veel minder last van ondervind (en mijn paarden ook). Ik was letterlijk een stuk tegen mijn eigen kleding aan het vechten om mee te bewegen met mijn full seat rijbroeken. Dus door een pijnlijk, stijf lijf, doen we een heel stuk kalmer aan, gaan we weer naar de basis en duurt een gemiddelde training bij mij 25min om en nabij (incl stappen). Tóch mankeren mijn paarden eigenlijk nooit conditie in de lente..

De tweede vraag die kwam was Hoe het je zorgen maken over je (huis)dier je niet alleen mentaal beïnvloedt maar ook fysiek?
Afbeelding

Een aantal bokkers weten het, maar mijn veulen is anderhalve week geleden halsoverkop op gehaald uit de opfok, hij is een paar dagen weer thuis geweest en staat inmiddels op zijn nieuwe plekje waar hij het nu al veel beter doet. Naast de zorgen rond Joy én Rêve (want Joy is een engel die het met de 2e scheiding beduidend beter deed dan zijn moeder waarvoor ik een paar dagen alles uit de kast heb moeten halen om haar weer te doen eten.) heb ik ook wat familiale stress. Toen we vorige week Joy naar zijn nieuwe plek brachten kwam ik vermoeid thuis (wat niet abnormaal is). Wat wel abnormaal was, was hoe ik me de dag er na voelde. Ik heb één grote epilepsie aanval gehad waarbij mijn hart er even mee gestopt is. Toen ik de dag er na op stroke wakker werd voelde mijn lijf zo. Tot op heden heeft nog geen enkele val, training of letsel mijn spieren en lijf al zo doen voelen als die aanval. En die dag voelde het net als toen. Extreme spierpijn die “doorheen je huid” lijkt te stralen. Misselijk, hoofdpijn en het gevoel dat mijn lijf gewoon zo iets had van “that’s it, I’m done”.

Doodeng. Ik heb mijn fysio zelfs gestuurd of dat van de koude kon zijn maar kreeg terug “in jouw geval eerder een boodschap van je lichaam betreffende de stress”.

Met behulp van de fysio is een deel er van weg getrokken maar mijn lijf voelt nog steeds dodelijk vermoeid. Op aanraden van mijn fysio doe ik hele rustige ritten op Sam (niet op Rêve, die is gewoon “nog niet Sam” kwa zorgend zijn, hoe raar dat ook mag klinken.)
Om doorbloeding in al mijn spieren te krijgen zonder mijn gewrichten te veel te belasten (want bv veel wandelen kan niet met mijn enkels) maar ook omdat het de enige activiteit is die mijn spieren enigszins ontspannen en mijn hoofd wat rust geeft.

Stress maakt mijn lijf gewoon stuk en ziek. En dat hoeft geen “extreme” stress te zijn. De paarden helpen me te remmen zonder stil te gaan staan. Ze helpen me tot rust komen op mijn tempo. Het kan Sam niet schelen dat mijn lijf moe is en ik daardoor rustiger aan moet doen. Hij volgt gewoon mijn tempo en sterker nog, hij laat het me weten wanneer hij voelt dat ik mezelf forceer...

joyce83

Re: [Blog] Troubles in paradise: stress en slecht weer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 07:51

Pffff jeetje. Ik volg het topic van Joy en had daarin wel al door dat jouw lichaam wat extra zorg vergt. Maar schrik ervan dat de stress jou een epileptische aanval heeft bezorgt en dan ook nog zo'n heftige. Wist ook niet dat je al zoveel mee hebt gemaakt qua operaties ed.

Wat ontzettend mooi dat de paarden jou ontspanning geven en vooral dat Sam zo goed met jou om gaat. Maar nog knapper dat jij dan naar hem luistert en kan accepteren op dat moment om het even rustiger aan te doen. Prettig ook dat de fysio jou al beter kent en aan kan geven waar de grootste kans is naar ontspanning.

Jouw verhalen zijn prettig om te lezen en ik geniet van de verhalen van de paarden en hoe jij ermee om gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:04

Wat heftig om te lezen Ayasha! pas goed op jezelf..fijn dat je paarden je helpen meer tot rust te komen en naar je lijf te luisteren.

halterscoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:25

Wat fijn dat je zo'n zorgzaam paard hebt. Pas goed op jezelf!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:27

:knuffel: je bent een topwijffie :) en een topbaasje voor je toppaarden...

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:35

Stress, sloopt je, daar is geen ontkennen aan.

TS, Sterkte in de strijd, want dat is het wel voor jou. Blij dat de paarden en je omgeving om je denken.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 20-12-21 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:44

Jemig Ayasha, wat heftig! Je hebt al een stuk gedeeld van wat dingen fysiek met jouw lijf kunnen doen, maar dit is wel een enorme tijdbom. Hoe ga je hier in godsnaam dan weer mee om? En jouw omgeving?
Ik had en heb heilig respect voor wat ik jou zie (lees) doen en welke rol jouw paarden en je geweldige vent in jouw leven spelen. Ik doe het je niet na in ieder geval! Ik piep en klaag al bij heel wat minder.
Maar aub: let goed op jezelf, nog beter dan hiervoor en luister naar de dieren en mensen om je heen. Ik wil binnenkort niet jouw naamlijst in memoriam zien staan!
Daarvoor hebben we allemaal nog teveel van jou te leren.
Laat Reve jouw droom blijven, hou de Joy letterlijk in je leven en doe af en toe even Sam Sam qua druk en werk!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 13:02

joyce83 schreef:
Pffff jeetje. Ik volg het topic van Joy en had daarin wel al door dat jouw lichaam wat extra zorg vergt. Maar schrik ervan dat de stress jou een epileptische aanval heeft bezorgt en dan ook nog zo'n heftige. Wist ook niet dat je al zoveel mee hebt gemaakt qua operaties ed.

Wat ontzettend mooi dat de paarden jou ontspanning geven en vooral dat Sam zo goed met jou om gaat. Maar nog knapper dat jij dan naar hem luistert en kan accepteren op dat moment om het even rustiger aan te doen. Prettig ook dat de fysio jou al beter kent en aan kan geven waar de grootste kans is naar ontspanning.

Jouw verhalen zijn prettig om te lezen en ik geniet van de verhalen van de paarden en hoe jij ermee om gaat.

De epilepsie is in eerste instantie gekomen door het infarct. Maar stress is één van de triggers. Net als snelle bewegingen (schuddende camera beelden bv) en bepaalde geluiden (transmuziek is er zo eentje).

Inmiddels heb ik drie operaties op de teller staan. :j De breuken ben ik tot op heden altijd "goed van af" gekomen. Fysio kent me soms beter dan handig is. _O-

Sam is.... tja, Sam is Sam... :+: Sam is echt mijn .. Tja hoe beschrijf je dat. We hebben gewoon een heel apart contact samen. Zelfs mijn fysio zei laatst dat Sam ondanks alles toch wel het paard was waar ik het meest mee had. En ja. Tja, dat kan ik niet ontkennen. Terwijl er objectief gezien geen enkele reden voor is. Rêve is op elk vlak kwalitatief "beter". Ze zit fijner, ze heeft betere gangen, een fijnere bouw en ik heb haar geboren zien worden ook nog. En toch is Sam degene waar ik altijd naar toe trek. Hij is ook extreem op mij gefocussed. Sam is normaal een heel voorzichtig paard, het enige moment dat hij iemand anders zou omlopen is omdat hij zo op mij gefocussed is dat hij die persoon dus niet ziet. :+ (zo heeft hij eens tegen mijn man op gelopen die er van uit ging dat hij dat niet zou doen omdat hij ook weet hoe Sam normaal op let. :o )
De enige die meteen zag dat Sam alleen oog voor mij heeft was mijn lesgever. :') Die stapte opzij en mijn man zei "hij kijkt normaal wel uit" en hij heel droog "voor haar ja, maar niet voor de rest van de wereld geloof ik." _O-
Als Sam me wat "laat voelen" dan zal ik daar altijd naar luisteren, want ik ken hem. Ik weet hoe hij altijd zijn 200% geeft. Het is op wedstrijd wel eens voor gekomen dat ik uitval kreeg links. De eerste keer dacht ik "that's it, ik kan af groeten."
Maar Sam nam het gewoon over... Ik voelde hem gewoon veranderen. Hij kan nogal een flierefluiter zijn op wedstrijd maar ineens voelde ik al zijn focus bij mij zijn. Ik kan mijn hulpen dan links niet meer goed geven maar de beetjes die ik kon pikte hij op alsof het de volle hulpen waren. Je zag het ook aan zijn hele hoofdje. Toen we af groeten en buiten kwamen stond er een clublid en mijn moeder had gezien wat er aan de hand was omdat de tranen over mijn wangen liepen (want het is zó frustrerend) en had haar waarschijnlijk uit gelegd wat het probleem was. En mijn clublid zei "zo heb ik Sam nog nooit gezien.. Ik denk als het juryhok ontploft was dat ie het niet eens gemerkt zou hebben."
Dat is dan dezelfde Sam die compleet afgeleid kan zijn omdat er 3 tuinen verder een jas op een stoel hangt die daar de dag er voor niet hing en dan ook echt kan staan snorken. _O- Mijn bange draak. :(:)

Elisa2 schreef:
Wat heftig om te lezen Ayasha! pas goed op jezelf..fijn dat je paarden je helpen meer tot rust te komen en naar je lijf te luisteren.

Rêve heeft het er wat moeilijker mee omdat ze van karakter ook gewoon wat bruter is dan Sam, maar ook Rêve is eigenlijk heel zorgend. :+: Je voelt gewoon dat het haar nog moeite kost waar het bij Sam precies een soort 2e natuur is.

nikkel schreef:
Stress, sloopt je, daar is geen ontkennen aan.

TS, Sterkte in de strijd, want dat is het wel voor jou. Blij dat de paarden en je omgeving om je denken.

:j Altijd een beetje oorlog in mijn lijf. :j

ikkedus schreef:
Jemig Ayasha, wat heftig! Je hebt al een stuk gedeeld van wat dingen fysiek met jouw lijf kunnen doen, maar dit is wel een enorme tijdbom. Hoe ga je hier in godsnaam dan weer mee om? En jouw omgeving?
Ik had en heb heilig respect voor wat ik jou zie (lees) doen en welke rol jouw paarden en je geweldige vent in jouw leven spelen. Ik doe het je niet na in ieder geval! Ik piep en klaag al bij heel wat minder.
Maar aub: let goed op jezelf, nog beter dan hiervoor en luister naar de dieren en mensen om je heen. Ik wil binnenkort niet jouw naamlijst in memoriam zien staan!
Daarvoor hebben we allemaal nog teveel van jou te leren.
Laat Reve jouw droom blijven, hou de Joy letterlijk in je leven en doe af en toe even Sam Sam qua druk en werk!

Ik zei gisteren nog tegen een vriendin dat mijn lijf maar bedoelt was voor een 20tal jaar en dat het nu ook niet meer goed weet wat doen nu ik het infarct overleefd heb. _O-

Ik ga er mee om met veel zwarte humor, frustraties, regelmatig wat tranen. Mijn omgeving doet zijn best om me zo veel mogelijk "zelf" te laten doen. Ik word nl vrij pissig als mensen te veel moederen. :o Ik heb al zoveel dingen moeten opgeven die bij een "nuttig leven" horen.(zoals werken bv) ik wil niet nog meer op geven.

Ik weet niet of er echt veel van mij te leren valt. Ik denk dat *dit* alles gewoon een instinctieve reactie is. Mensen als "organisme" zijn geprogrammeerd om te overleven. Ik weet al zon tien jaar dat mijn hoofd een tijdbom is. :) Op een gegeven moment verdwijnt het wat naar de achtergrond tenzij je de eerste "signalen" nog eens op vangt of je bij de neuroloog zit. Vooralsnog is de planning iig niet om in In Memoriam te gaan staan. :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:11

Ik vind jou zo ontzettend inspirerend. Hoe jij een weg zoekt en vindt met je paarden, met je ziekte en beperkingen... Waw. Je zal vast nog altijd wel regelmatig staan huilen of kwaad worden, dat kan niet anders. Maar je inspireert me MA-TE-LOOS. Hopelijk vindt je dit niet bemoederend want dat is mijn insteek niet.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:11

Ik weet 1 ding zeker, als ik al hetgeen had moeten meemaken (overkomen) wat jij meemaakt, overkomt, dan had ik allang de bekende pijp aan maarten gegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:35

Luister naar Sam die weet precies hoe het met de baas is.
Erop is geen moeten maar ernaast en er mee bezig zijn is voor jouw lijf al een uitdaging.
Een paard als je Sam die zijn baas kan lezen is goud waard.
Wij zorgen altijd beter voor onze paarden dan voor onszelf( :D )
Probeer dat nu ook voor jezelf te doen. Sam is een goede spiegel en verteld je wel wanneer het te veel wordt. Maar neem het dan wel aan.....................

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 15:50

Pff...wat een verhaal weer.
Bikkel dat je bent!
En jij bent een topper voor je dieren, daarom zijn ze het ook voor jou :j

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:25

Ik krijg er gewoon kippenvel Ayasha.
Jouw band met je dieren en de band van je dieren met jou. Heel mooi om te lezen en heel bijzonder hoe Sam met je omgaat en jou laat voelen dat je lijf je tegen zit.
Ik vindt je ook heerlijk en eerlijk vertellen en geniet van je topics.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 11:43

nikkel schreef:
Ik weet 1 ding zeker, als ik al hetgeen had moeten meemaken (overkomen) wat jij meemaakt, overkomt, dan had ik allang de bekende pijp aan maarten gegeven

:n Ik heb inmiddels al wel wat "lotgenoten" gesproken. Voor ik dit mee maakte zei ik ook altijd dat als ik verlamd zou raken dat het dan niet meer hoefde. :) En toen ik wakker werd was ik verlamd en werd me eerlijk medegedeeld dat de kans dat ik weer zou lopen niet heel groot was. Voor ik in die situatie zat zei ik dat als ze me dat zouden zeggen ze me dan maar een spuitje gaven. En dan sta je er voor en dan moet je, want dat spuitje zetten ze toch niet. :)
Mijn man en ik hebben onderling wel de afspraak dat als één van de twee zover komt dat het leven niets meer is dan een plant zijn (dus echt volledig verlamd) dat we dan de euthanasie procedure in gang zetten.. Dat we daar niet over discussiëren. Als de verlamde persoon dan zegt "ik wil niet meer" dat we elkaar dan daarin steunen.
We hebben hier wel meer dingen besproken die bij veel koppels nooit ter sprake komen denk ik. := Hij heeft een zware rug operatie gehad en kon ook niet meer lopen voor die operatie (hij heeft een aantal prothese wervels en een kooi rond de ruggenwervel).

Ik ken één iemand die de moed heeft laten hangen van het begin en dat is tot op heden echt een uitzondering op de regel..

Morganlefay schreef:
Luister naar Sam die weet precies hoe het met de baas is.
Erop is geen moeten maar ernaast en er mee bezig zijn is voor jouw lijf al een uitdaging.
Een paard als je Sam die zijn baas kan lezen is goud waard.
Wij zorgen altijd beter voor onze paarden dan voor onszelf( :D )
Probeer dat nu ook voor jezelf te doen. Sam is een goede spiegel en verteld je wel wanneer het te veel wordt. Maar neem het dan wel aan.....................

:j Ze worden hier wel elke dag even geborsteld, de staarten even gekamd een aai over de neus, dus ben sowieso wel elke dag even met ze bezig maar inderdaad, niet elke dag er op.
Naar Sam probeer ik altijd te luisteren. Ik weet dat hij normaal altijd enorm zijn best doet, dus als hij een keer "minder" voelt moet ik zoeken of het bij hem ligt of bij mij. Heel vaak is het bij mij overigens. _O-

en nu met de koude functioneren ze als mijn handwarmers. :j Of ze dat nu willen of niet. :))

DuoPenotti schreef:
Pff...wat een verhaal weer.
Bikkel dat je bent!
En jij bent een topper voor je dieren, daarom zijn ze het ook voor jou :j

:+: Toen we Joy naar zijn huidige plek brachten vroeg mijn man of ik het zag zitten. Dus ik zei "nee. Maar we hebben hem hier even makkelijk op geladen als daar achter dus."
:+
Maar vooralsnog klikt het erg goed, kunnen we goed overleggen met elkaar. :j

boyca schreef:
Ik krijg er gewoon kippenvel Ayasha.
Jouw band met je dieren en de band van je dieren met jou. Heel mooi om te lezen en heel bijzonder hoe Sam met je omgaat en jou laat voelen dat je lijf je tegen zit.
Ik vindt je ook heerlijk en eerlijk vertellen en geniet van je topics.

Ik ga nooit meer eentje vinden zoals Sam. EN dat maakt me ergens ook wel een beetje bang, want Sam wordt ook niet jonger natuurlijk. :(:)
Maar wat heeft dat dier me al veel gegeven. :+:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:25

Citaat:
Ik ga nooit meer eentje vinden zoals Sam. EN dat maakt me ergens ook wel een beetje bang, want Sam wordt ook niet jonger natuurlijk. :(:)

ik denk dat je hem dit jaar gevonden hebt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:27

DuoPenotti schreef:
Citaat:

ik denk dat je hem dit jaar gevonden hebt :j

Denk het ook, als ik lees hoe het gupje zich gedraagt. :knuffel:

charlotteehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:14

Wat heftig zeg! Fijn dat je zulke lieve paarden om je heen hebt <3 zorg goed voor jezelf.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:42

Ayasha schreef:
We hebben hier wel meer dingen besproken die bij veel koppels nooit ter sprake komen denk ik.

Haha dat ken ik. En die zwarte galgenhumor ook. Je moet wel, was onze redenering, als je niet gelijk tussen 6 planken wil liggen. Hij heeft het uiteindelijk nog veel langer volgehouden dan medisch verwacht was. Weinig mensen van mijn leeftijd toen die dat soort zaken al duidelijk besproken hadden met hun partner, heb ik gemerkt. Zelfs nu nog, en ik ben intussen de 40 gepasseerd, weten veel van mijn vriendinnen niet hoe hun partner tegenover donatie/euthanasie/wanneer trek je de stekker eruit… staat.

Nou, áls, en dat willen we nog niet snel zien te gebeuren, jij ervantussen muist, dan maken we speciaal voor jou een IM aan. :D :P

(Ik denk trouwens ook dat jouw snotneuske later Sams zorgende werk overneemt. Bedoel, zoals die kleine nu al zo met jou omgaat… :knuffel: _/-\o_ )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 15:10

Ergens hoop ik daar wel op... Al is dat een hele last om op die kleine zijn schouders te leggen (hoewel, ze zijn al breed genoeg. _O- dreumes is breder dan zijn partner in crime die zo'n 25cm groter zou moeten worden. :)) ) want ik weet niet of ik zonder een paard als Sam ook nog zo zou functioneren...

Mijn man maakt het kwa donatie niet veel uit. Mij wel, Ik wil geen orgaandonatie en dat weten zowel mijn man, broer, vader, stiefmoeder als moeder. Maar mijn moeder zou nog "omgepraat" kunnen worden door haar **** van een broer dus ik heb back ups geregeld. :o De broer van mijn moeder was mijn organen al aan het weg geven toen ze nog aan het opereren waren. :x :x
toen hij op bezoek kwam (tegen mijn wil in want de relatie tussen hem en mij is op zijn best "zuur" te noemen heb ik hem vlakaf gevraagd of ie het heel erg vond dat ik mijn organen nog even zelf gebruikte.
Wellicht wel zo fair om in te kaderen dat zijn vrouw door muco nog leeft dankzij een donor long. Maar dan nog. Ik was verdorie nog niet dood. :\

Man weet ook dat als er iets zou gebeuren waardoor ik dit allemaal opnieuw zou moeten doen met potentieel meer schade. Dat ik dat niet meer wil. Nooit meer.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:37

Nah dat snap ik. Die afspraak hadden wij ook, “geen tweede keer”.

Wat een hufter zeg, die broer van je moeder.