Friesland wijst wolventerritorium aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Friesland wijst wolventerritorium aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 16:23

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Wolf. Foto: Pixabay

Het Friese provinciebestuur gaat samen met Projectgroep Wolvenschade Fryslân een wolventerritorium aanwijzen in Zuidoost-Friesland. Aanleiding is dat er zich inmiddels een wolf heeft gevestigd in buurprovincie Drenthe.

Het provinciebestuur kijkt naar de mogelijkheid voor een subsidieregeling voor het nemen van preventieve maatregelen in het aan te wijzen wolventerritorium. Hiermee willen Gedeputeerde Staten eigenaren van landbouwhuisdieren in het wolventerritorium stimuleren en ondersteunen bij de aanschaf van preventieve maatregelen. Het gaat bijvoorbeeld om elektrische rasters die de wolf moeten weren.

Eerder dit jaar werd Projectgroep Preventie Wolvenschade Fryslân (PPWF) door Gedeputeerde Staten in het leven geroepen. De projectgroep wordt nu omgevormd naar een gebiedscommissie. De projectgroep heeft een advies opgesteld dat de basis kan vormen voor een subsidieregeling.

Wolvenconsulent

'Daarnaast adviseert de groep om een wolvenconsulent aan te stellen die veehouders kan informeren over het beleid en de beheersmaatregelen voor de wolf', stelt PPWF-voorzitter Harry Oosterman. Ook wil de groep aan de slag met een pilot met wolfwerende schermen die bestaan uit elektrische draden met hangende 'fladders'.

Na de vaststelling van een wolventerritorium gaat de commissie voor dat gebied aan de slag met een preventieplan. Daarin komen onder andere maatregelen te staan om schade door de wolf aan landbouwhuisdieren te voorkomen.

'Verkoop de schapen'

Stichting Wolvenhek Fryslân roept het provinciebestuur Fryslân op geen wolventerritorium in te stellen. 'In Zuidoost-Friesland kan de wolf onbeperkt zijn gang gaan. Veehouders krijgen advies en subsidie voor een onmogelijke opdracht. Het enige advies dat kan worden opgevolgd is: 'Verkoop de schapen en doe de koeien en paarden op stal', stelt voorzitter Jehan Bouma.

Ook is het de stichting volslagen onduidelijk wat er gebeurt wanneer een wolf zich langere tijd buiten dit territorium ophoudt. 'Wordt dat dan een nieuw territorium? Net zolang totdat heel Friesland bedekt is met territoria, zoals een groot gebied in Duitsland dat nu al is? Door een wolventerritorium aan te wijzen, probeert de gedeputeerde ook het wolven leefgebied af te bakenen. Maar daar buiten is een wolf net zo vrij om te gaan en staan waar hij wil.'

anjali

Re: Friesland wijst wolventerritorium aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:43

Als men perse wolven wil,dan moet dat in een Jurassic Park- achtig iets geheel omheind met hoge hekken.En de wolven moeten daarbinnen blijven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:47

dat noemt men dan een dierentuin :D
Ook te vinden in Rhenen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:56

Jeeeh wat leuk -O-
Je zal in zuidoosfriesland wonen en je wei zal tegen een natuurgebied aanliggen.
Hoop zo dat ze de Rottige Meente niet gaan aanwijzen als gebied en eigenlijk ook niet de Weerribben die loopt nl over naar de Rottige Meente.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:50

Wijs dan meteen de hele provincie aan en vergoed de overgelegde rekeningen/stuur iemand langs die opschrijft wat er staat en wat de huidige prijzen zijn. Wel als al in bezit van UBN natuurlijk. Dan nu meteen (al 5+ jaar te laat eigenlijk) er een flinke zak geld tegen aan gooien voor fatsoenlijke omheiningen. Vanuit Brussel is 100% vergoeding omheiningen gewoon toegestaan, doe dat dus ook. Dit is anders gewoon weer een voorbeeld van verkeerde zuinigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:25

De wolf loopt hier in de gemeente, heb r nog niet gezien. Ze zit nog wel wat van friesland af hoor.maar denk dat zuid west drenthe er meer mee te maken heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:54

Kinke schreef:
dat noemt men dan een dierentuin :D
Ook te vinden in Rhenen :)

Een gewone dierentuin komen ze te gemakkelijk uit.En een oude aap schieten ze dan wel dood maar met een wolf mag dat niet.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:55

anjali schreef:
Als men perse wolven wil,dan moet dat in een Jurassic Park- achtig iets geheel omheind met hoge hekken.En de wolven moeten daarbinnen blijven.

Ik vind deze reactie toch een beetje curieus. In een recent topic heb je gezegd dat je het altijd beter vindt om zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven.

Wat maakt de wolvenkwestie anders?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:23

tamary schreef:
Wijs dan meteen de hele provincie aan en vergoed de overgelegde rekeningen/stuur iemand langs die opschrijft wat er staat en wat de huidige prijzen zijn. Wel als al in bezit van UBN natuurlijk. Dan nu meteen (al 5+ jaar te laat eigenlijk) er een flinke zak geld tegen aan gooien voor fatsoenlijke omheiningen. Vanuit Brussel is 100% vergoeding omheiningen gewoon toegestaan, doe dat dus ook. Dit is anders gewoon weer een voorbeeld van verkeerde zuinigheid.

U wilt vele hectares omringen door hoge hekwerken waar geen wolf door kan? Dan kan de rest van het wild ook dus geen kant op.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:41

14-12 heeft hij/zij mogelijk nog een bezoekje gebracht aan een aantal schapen in Wijnjewoude= Friesland. Dat best dichtbij waar we wonen. Kwestie van tijd dat hij/zijn definitieve intrek neemt, maar de Wolf heeft het mooie Friesland al lang ontdekt.

Het is typisch Nederland om dit te willen regelen door een territorium voor de wolf aan te wijzen. Aanwijzen kan, maar de wolf trekt zich daar niets van aan. Geeft mij geen enkele rust of comfort.

Het zal ten koste gaan van dieren die vrij buiten lopen de komst van de wolf, ook in Friesland. Ik moet me als eigenaar af vragen of ik het risico van een bezoek vd wolf met dodelijke afloop zwaarder weeg, dan de beperking van het ophokken van mijn dieren iedere dag.

Ik baal er ook gewoon van, omdat ik juist alles er op inricht dat mijn dieren zoveel mogelijk vrije beweging buiten hebben. Wil ook liever niet dat de wolf in “mijn” territorium komt. Ik zou dan ook graag het recht hebben om mijn territorium te verdedigen zoals zoveel dieren dat doen met hun territorium. Meestal gaat dat niet in een soort polder model of aanwijzen van een woonkavel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:47

Brainless schreef:
Jeeeh wat leuk -O-
Je zal in zuidoosfriesland wonen en je wei zal tegen een natuurgebied aanliggen.
Hoop zo dat ze de Rottige Meente niet gaan aanwijzen als gebied en eigenlijk ook niet de Weerribben die loopt nl over naar de Rottige Meente.

Hoop et ook niet, andere kant van et water woon ik. Heb geen zin in een wolf in de tuin. M'n paard staat wel safe. Staan snachts binnen gelukkig. Maar nee dankje van mij mogen ze heel snel weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:49

SunnyHorse schreef:
14-12 heeft hij/zij mogelijk nog een bezoekje gebracht aan een aantal schapen in Wijnjewoude= Friesland. Dat best dichtbij waar we wonen. Kwestie van tijd dat hij/zijn definitieve intrek neemt, maar de Wolf heeft het mooie Friesland al lang ontdekt.

Het is typisch Nederland om dit te willen regelen door een territorium voor de wolf aan te wijzen. Aanwijzen kan, maar de wolf trekt zich daar niets van aan. Geeft mij geen enkele rust of comfort.

Het zal ten koste gaan van dieren die vrij buiten lopen de komst van de wolf, ook in Friesland. Ik moet me als eigenaar af vragen of ik het risico van een bezoek vd wolf met dodelijke afloop zwaarder weeg, dan de beperking van het ophokken van mijn dieren iedere dag.

Ik baal er ook gewoon van, omdat ik juist alles er op inricht dat mijn dieren zoveel mogelijk vrije beweging buiten hebben. Wil ook liever niet dat de wolf in “mijn” territorium komt. Ik zou dan ook graag het recht hebben om mijn territorium te verdedigen zoals zoveel dieren dat doen met hun territorium. Meestal gaat dat niet in een soort polder model of aanwijzen van een woonkavel.

Wolf is afgelopen zomer al gespot bij katlijk, in de buurt van et Katlijker skar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:50

robert45 schreef:
tamary schreef:

U wilt vele hectares omringen door hoge hekwerken waar geen wolf door kan? Dan kan de rest van het wild ook dus geen kant op.

Er is al niet genoeg wild om een wolf te voeden en ja dat zal met goede omheiningen enkel erger worden. Echter om een wolf dan over te laten stappen op vee en dus concluderen dat er genoeg voedsel is om te blijven helpt ook niet. Een groot deel van de preventie is ook gericht op minimale eisen aan soort, samenstelling en hoogte hekken (ivm schadevergoeding langere termijn). Als het voor de wolf komt al moeilijker is om vee te grijpen en wild is zeker op doorreis ook lastiger te vinden, wordt de kans groter dat wolf verder trekt EN ondertussen minder schade maakt qua vee. De aanpak nu is samen te vatten in "als het kalf verdronken is dempt men de put" en dat geeft ook op lange termijn veel meer schade. En ja dan moet er ook vergoeding voor elke perceel waar vee op mag een nachtkraal komen (en nacht is uur voor zonsondergang tot uur na zonsopgang). Want zeulen met dieren 2x/dag is net zo min een diervriendelijke optie als permanent op stal.

Wolf zal door de te lage aantallen wild voor ze hier enkel in de problemen komen incl. verdwijnen biodiversiteit, etc. Echter het duurt te lang voor de overheid van zijn kont af komt om afschot wegens gevaar (want geen geschikt voedsel) toe te staan. Ondertussen zal er dus zoveel mogelijk aan preventie gedaan moeten worden om het gebied zo onaantrekkelijk mogelijk te maken en ja daar zie ik niet zo een optie bij qua geen beperkingen ander wild helaas. Hoe dan ook, zowel bij geen omheiningen aanpassen en maar alles opstallen als wel omheiningen die redelijk werken en wild belemmeren, zal het wild onder meer druk staan dan zonder wolf. En nee ik geloof niet dat de nederlandse natuur draagkrachtig genoeg is voor een wolf, en durf er eigenlijk op te wedden dat het verdwijnen van het wild op klimaatverandering geschoven zal worden ipv wolf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:08

Shae schreef:
anjali schreef:

Ik vind deze reactie toch een beetje curieus. In een recent topic heb je gezegd dat je het altijd beter vindt om zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven.

Dat ging over iets heel anders nl. de voortplanting .(Bij mensen.).Echte wilde natuur met uitgestrekte wouden zoals in de oertijd bestaat niet meer in Nederland vandaar dat je daar ook moeilijk dichtbij kunt blijven. En zeker geen roofdier wat hier op natuurlijke wijze al lang verdwenen is ineens kunstmatig gaan terugintroduceren.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:55

Héél bijzonder tamary, om verlies van biodiversiteit toe te willen dichten aan de wolf. En roepen dat er te weinig wild is, maar boeren en jagers blijven fervent vóór het afschieten van wild. Iets gaat hier mis.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:58

Hahahaha, of een wolf netjes in een territorium gaat blijven!!
Die gemeente zal zichzelf wel gewoon lekker willen in dekken zodat men niet met schadeclaims bij ze kan komen als er vee is dood gebeten!
Want ja pech, je woont nu eenmaal in een wolven territorium 8)7

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:00

Ik ga een beetje een last-frontier beelden dat mensen hun vee moeten gaan beschermen tegen beren en poema's ..
Ik vind het een heel raar verhaal... hoe lang is de wolf al weg uit die streek? Hoelang zijn er al veeboeren, hoe is die migratie gegaan... ?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:56

anjali schreef:
Shae schreef:

Dat ging over iets heel anders nl. de voortplanting .(Bij mensen.).Echte wilde natuur met uitgestrekte wouden zoals in de oertijd bestaat niet meer in Nederland vandaar dat je daar ook moeilijk dichtbij kunt blijven. En zeker geen roofdier wat hier op natuurlijke wijze al lang verdwenen is ineens kunstmatig gaan terugintroduceren.
Op natuurlijke wijze verdwenen? Nu kunstmatig weer in opkomst?

Ik vind het oprecht tijd worden dat wij mensen eens plaats maken voor andere diersoorten. Waarom mogen wij mensen vrijwel al de andere diersoorten voor ons plezier en genot houden, zelfs doden, en alles op onze manier. Terwijl andere diersoorten daarvoor moeten wijken?

Bijzonder egoïstisch :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:58

BaileyMix schreef:
Héél bijzonder tamary, om verlies van biodiversiteit toe te willen dichten aan de wolf. En roepen dat er te weinig wild is, maar boeren en jagers blijven fervent vóór het afschieten van wild. Iets gaat hier mis.

Alle edelhertkalfjes in wolvengebied veluwe van dit jaar zijn al opgegeten, (reekalfjes heb ik geen gegevens van, maar die zijn ook een stuk minder). En de jagers daar hebben doelbewust 0 geschoten, maar enkel gedaan wat ze altijd doen : observeren, weten wat er rondloopt en in welke conditie. Goede jacht is eigenlijk extensieve veehouderij en daar haal je ook geen vlees uit als je enkel fokdieren hebt lopen. Nu is er een hele nieuwe generatie dieren weggevallen, dat gaat doorwerken in de populatie de komende jaren.

En de zoogdiervereniging is degene die het heeft over tekort aan haas en konijn en die op de rode lijst zet, ondertussen feest vierend dat wolf (en goudjakhals) in Nederland zijn. Dat die, die rode lijst dieren opeten, wordt dan voor het gemak even vergeten?! Hoe krom wil je het hebben?

Er zal altijd een stuk frictie zijn tussen boer/jager en natuurbeschermers, hoewel uiteindelijk iedereen gewoon genoeg te eten wil hebben en dan loop je vast in wat wel en niet mag omdat een geconcentreerde voedselbron als een akker met gewassen nu eenmaal wild aantrekt, dat is al langer een fenomeen dan de mens begon met landbouw. Immers daarvoor was er al competitie voor voedselbronnen als notenbomen ... Niks nieuws aan en als je wil overleven is het beschermen van je wintervoorraad stomweg noodzakelijk (ook bv bijen verdedigen hun honingvoorraad). Maar een boer mag zijn oogst niet beschermen? Want fluffy beestjes moeten ook eten? Die blijven niet weg bij zo'n goede plek en bij genoeg voedsel exploderen de aantallen (daarom is bv ratten bestrijden op een vuilnisbelt ook zo'n onbegonnen werk). Elders is minder voedsel en dus ook minder dieren/km2. Niet voor niets dat de mens als jager/verzamelaar veel meer km2 nodig heeft dan met landbouw.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:01

Ailill schreef:
Ik vind het oprecht tijd worden dat wij mensen eens plaats maken voor andere diersoorten. Waarom mogen wij mensen vrijwel al de andere diersoorten voor ons plezier en genot houden, zelfs doden, en alles op onze manier. Terwijl andere diersoorten daarvoor moeten wijken?

Bijzonder egoïstisch :j

Nou ja.. step aside :j

Ik vind dat altijd een makkelijk verhaal. Ja utopisch zou ik dat ook willen, maar practisch zijn de tijden gewoon anders. er zijn dichtbevolkte gebieden, jij woont ergens, ik woon ergens..
wie gaat bepalen waar die natuur en die andere diersoorten dan moeten komen?

En kunnen dieren zich nu nog redden zelf, hoe is dat te regelen?

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:14

ik woon helaas tegen zuidoost Friesland aan.....
mijn jeugdige pony's lopen altijd buiten en moeten dus nu maar naar binnen?? wie gaat voor die kosten opdraaien? of wei gaat mijn weiland wolfproof maken? of in het ergste geval wie betaald de dierenartskosten of keert uit bij dood?

volgens mij ga ik de staat alvast maar aansprakelijk stellen voor de eventuele schade ten gevolge van de wolf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:20

xxpetraxx schreef:
ik woon helaas tegen zuidoost Friesland aan.....
mijn jeugdige pony's lopen altijd buiten en moeten dus nu maar naar binnen?? wie gaat voor die kosten opdraaien? of wei gaat mijn weiland wolfproof maken? of in het ergste geval wie betaald de dierenartskosten of keert uit bij dood?

volgens mij ga ik de staat alvast maar aansprakelijk stellen voor de eventuele schade ten gevolge van de wolf.

Je kunt ook even bij een paardenverzekering na vragen. Misschien keren ze ook wel uit bij dood door beet van wolf.