Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: ©: Richard Juilliart /FEI.
Terwijl er verschillende nationale en internationale klasses in het World Equestrian Center (WEC) werden gereden tijdens de Dressage V CDI-W, op zaterdag 11 december 2021, waren er opvallende prestaties in de Grand Prix Special CDI 3*, die gewonnen werd door Jessica Howington (USA) en Cavalia. De show eindigde op zondag 12 december 2021.
Persoonlijk record van 74,46%
Howington en haar eigen Cavalia reden een prachtige proef, die ze een score van 74,468% en een persoonlijk record opleverde. Er werd nog een persoonlijk record gereden, door Kerrigan Gluch (USA) en Mejorano HGF, die als tweede eindigden met 70,106%. Mejorano HGF is in eigendom van Hampton Green Farm. Alexandra Dominuez-Thomas (GUA) en haar eigen Etanga eindigden als derde met 68,787%.
Toen Howington en Cavalia de ring verlieten na hun proef, waren er vreugdetranen op zowel de gezichten van haar team, als op Howingtons eigen gezicht.
"Toen we halthielden, wist ik dat het een goede proef was", vertelt Howington. "Ze was er niet alleen voor me, maar ze gaf me ook dat beetje extra. We hadden geen fouten. Ik maakte me daar zorgen over, want we hadden wat foutjes in het galopwerk in de Grand Prix. We hebben daar tijdens de warm up aan gewerkt. Ik was zo blij met haar, ook al zouden we een lage score hebben behaald. Ze wilde voor me werken, ze zei geen nee. Het was mijn persoonlijk record. Ik had die score niet verwacht. Toen ik het zag en hoorde, kon ik mijn tranen niet bedwingen."
Howington omschrijft haar proef als vloeiend en harmonieus. "Ze gaf me vandaag bijna alles dat ze had", voegt ze toe.
Howington rijdt Cavalia, een veertienjarige KWPN-merrie van Sir Donnerhall x Gribaldi, nu twee jaar en ze hoopt dat hun band verder blijft groeien.
"In een ideale wereld haal ik in het winterseizoen niet minder dan 72%. Ik probeer elke rit mijn score en rijdbaarheid te verbeteren", merkt ze op. "Ik denk dat dit een goed einde van het jaar was. Het legt de lat hoger voor ons, om nog meer te verbeteren dan dat we al deden."
Gluch en Mejorano HGF tweede
De score van meer dan 70% was voor Gluch en Mejorano HGF, een tienjarige Pura Raza Espanola-hengst van Grandioso, ook een persoonlijk record. De combinatie werkt nu twee jaar samen. Toen Mejorano HGF startte, was hij nog erg groen. Gluch zei toen dat de oefeningen erg makkelijk waren voor de "getalenteerde kleine jongen".
"Hij kon alles erg snel leren", zegt ze. "We moesten een band krijgen en alles oppoetsen en het ons eigen maken."
Dit was pas hun tweede CDI samen, en Gluch is erg blij met de verbetering sinds de CDI in het WEC, in oktober.
"Hij is een geweldig superpaard en het is heel speciaal om hem zo te kunnen laten zien, en ervan te genieten", vertelt ze. "Ik heb heel hard gewerkt om een goede, positieve band met hem te krijgen, van borstelen tot buiten rijden, alles, waarbij hij mij echt kent, en ons Hampton Green-team kent, om hem zo kalm en gelukkig mogelijk te maken."
Gluch sluit zich aan bij het gevoel van veel dressuurruiters op de wedstrijd, over de faciliteit en de mogelijkheid om in een nieuwe buitenbak te kunnen starten. Gluch is momenteel gevestigd in Ocala en ze is blij dat de indoorwedstrijden werden gehouden in een binnenbak met klimaatbeheersing.
"Het is heel dicht bij huis", bevestigd ze. "We zijn hier nog niet eerder gestart, dus het was een heel nieuw wedstrijdterrein voor ons. Met een relatief nieuw paard, en de wens om hem aan zoveel mogelijk wedstrijdringen te laten wennen, was dit echt geweldig."
Hampton Green Farm is de naamsponsor van de dressuurcompetities van 2022 en 2023, in het World Equestrian Center in Ocala.
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.