Sport

Bram Chardon. Foto: © FEI/Richard Juilliart
Vierspanrijder Bram Chardon heeft in zijn eerste FEI wereldbekerwedstrijd van het seizoen de concurrentie op een indrukwekkende manier het nakijken gegeven. Hij bleef in het Zwitserse Genève zijn grootste rivaal Boyd Exell ruim vijf seconden voor en verdiende daarmee het maximale aantal wereldbekerpunten.
De Nederlandse parcoursbouwer Jeroen Houterman had een pittig en lang parcours gebouwd, met daarin twee marathonhindernissen, een speedbox, een brug en een waterpartij die twee maal genomen moest worden.
Het kan sneller
Door zijn over winning in de opwarmronde van gisteren, mocht de 28-jarige TeamNL-menner Bram Chardon vandaag als laatste van start. Hij zag Michael Brauchle, József Dobrovitz, Dries Degrieck en Jérôme Voutaz balletjes in het zand rijden en alleen regerend kampioen Boyd Exell bleef foutloos. Chardon weerstond de opgevoerde druk en reed zonder ergens in de problemen te komen naar de snelste tijd, waardoor hij als laatste deelnemer aan de winning round mocht beginnen.
Opgezweept door zijn fans op de tribune verbeterde thuisrijder Voutaz zijn resultaat van de eerste ronde met een seconde. Als tweede starter in de winning round bleef Boyd Exell opnieuw foutloos en snoepte 4,5 seconde van zijn eerdere tijd af en leek daarmee op zijn 13e Zwitserse overwinning op rij af te stevenen. Bram Chardon liet er vanaf de eerste poort geen twijfel over bestaan dat hij voor de winst ging. Met een bizar scherpe rit wist Chardon de tijd van de Australiër met ruim vijf seconden te verpulveren.
Alles gegeven
“Het was pas mijn eerste wereldbeker van het seizoen, dus ik wist vooraf niet precies waar ik stond”, lacht Chardon na afloop van de wedstrijd. “Ik had thuis al echt het juiste gevoel, en bij een nationale wedstrijd in de Meern dacht ik ook ‘dit gaat een snel span worden’. Het was voor mij boven verwachting dat mijn span zo snel was, we hebben alles gegeven! Dit geeft zelfvertrouwen.”
Door het uitvallen van de wereldbekerwedstrijd in Mechelen staat begin februari in Bordeaux pas de volgende wedstrijd voor Bram op het programma. “Misschien dat ik tussendoor nog een nationale oefenwedstrijd opzoek, voor de rest train ik gewoon lekker thuis door. Dat heb ik voor Genève ook gedaan, die lijn houd ik vast.”