Jonas Elvebakk verliest Citta aan koliek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Jonas Elvebakk verliest Citta aan koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 17:46

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: FEI Photos.

De Noorse Grand Prix-ruiter Jonas Elvabekk heeft zijn nummer één paard, Citta, verloren na een lange strijd tegen koliek.

Citta was een veertienjarige KWPN-merrie. Haar vader was Jazz en haar moeder Hitta (v. Candyboy). Ze werd gefokt door W. Abbring uit Nederland.

Vijfjarige CDI-carrière
Citta was in gedeeld eigendom van Jonas, Lars Lindoe en de familie Grønvold-Johannessen. Ze maakte haar internationale wedstrijddebuut met Elvebakk op Lichte Tour-niveau in oktober 2016, gevolgd door hun Grand Prix-debuut in 2019.

Dit jaar kwalificeerden ze zich voor individuele deelname aan het EK in Hagen, waar ze 67,531% scoorden in de Grand Prix. Ze startten ook in de CDI-tour in Hagen dat weekend, en ze scoorden 64,783% in de Grand Prix en 71,270 in de kür op muziek.

Koliek
Op zondag 31 oktober 2021 kreeg Citta een zware koliekaanval en ze werd direct geopereerd in de paardenkliniek.

Hoewel de merrie goed herstelde, kreeg ze opnieuw koliek. Ze kreeg een nieuwe koliekaanval op 10 december 2021, waarna besloten werd haar te laten inslapen.

"De paardenhemel heeft er een nieuwe, grote ster bij en ik heb een leegte in mijn hart", schrijft Elvebakk op Facebook. "We moesten de moeilijke beslissing nemen om Citta te laten gaan, om haar geen pijn meer te laten lijden. Ze kreeg opnieuw een zware, acute koliek. Ik hoopte dat we samen meer geweldige ervaringen zouden krijgen in de sport, en een waardiger einde. Je hebt echt je voetsporen achtergelaten en je was een unieke persoonlijkheid die heel erg zal worden gemist."

Afbeelding