Nederlandse YR Joanne Koch vindt nieuw paard: Darabel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Nederlandse YR Joanne Koch vindt nieuw paard: Darabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 17:11

Eurodressage.com
Sport

Afbeelding
Darabel, hier onder Vai Bruntink in 2016 bij het NK 2016.
Foto: Tezzy Momentz/ bokker Tezzy

De 19-jarige Nederlandse Young Riders amazone Joanne Koch heeft een nieuw paard gevonden: Darabel, die internationaal lichte tour heeft gelopen en fokmerrie is geweest.

Darabel is een 13-jarige KWPN-merrie van Westpoint uit de merrie White Spot (Don Schufro x Flemmingh). Ze is in Nederland gefokt door Willem Goesten.

Fokmerrie
Darabel had een dubbele carrière: ze was zowel fokmerrie als sportpaard. Ze werd bij de Prinsjesdag veulenveiling 2008 gekocht door Willeke Bos van Stal 104 en werd uiteindelijk kampioene bij de vierjarigen tijdens het KWPN-merriekampioenschap.

Ze is meerdere keren gespoeld voor embryotransplantatie en heeft niet minder dan 12 goedgekeurde nakomelingen gehad.

In 2015 kreeg ze twee keer een goedgekeurde zoon: de KWPN goedgekeurde hengst Kilimanjaro, die verkocht is aan de Australische Jessica Dertell en de AES goedgekeurde hengst Kityikana (v: All at Once).

Ze heeft ook vier KWPN-elitemerries gegeven: Inebel Taonga (van Negro), Irabel (van Charmeur), Jarabel (van Charmeur) en Karabel (van Ebony).

Vai Bruntink
De elegante merrie Darabel werd vanaf het begin getraind door Vai Bruntink.

In 2014 werden zij reservekampioen van Nederland bij de KNHS Subli kampioenschappen 2014 en ze werden geselecteerd om het KWPN en Nederland te vertegenwoordigen bij de Wereldkampioenschappen 2014 voor jonge paarden in Verden. Hier werden ze 14e in de troostfinale voor 6-jarigen.

In 2016 werden ze bij de Nederlandse kampioenschappen dressuur 11e in de troostfinale voor de lichte tour.

In 2018 maakte de combinatie haar internationale wedstrijddebuut op lichte tour-niveau in Ermelo, waar ze derde werden in de Prix St Georges en tweede in de Inter I kür. Dat jaar nam Bruntink haar ook mee naar Saumur en Exloo. Nergens scoorde ze lager dan een vierde plaats. In 2019 liep Darabel haar laatste internationale wedstrijd in Lier, België, waar ze tiende werd in de Prix St. Georges en en zevende in de Inter I.

Joanne Koch
Eigenaresse Willeke Bos heeft nu de teugels van Darabel overgedragen aan de 19-jarige Joanne Koch, aan wie ze eerder al het juniorenpaard Dalivia (Spielberg x D-Day) verkocht heeft.

Koch maakte haar internationale wedstrijddebuut als ponyruiter met de New Forestpony Beauty Star (Make my Day x Sultaatik’s Fireball) in 2017 en nam met hem gedurende 2018 deel aan wedstrijden in Joosland, Roosendaal, Hagen, Diepenbeek, Exloo en Leudelange. In 2020 bracht ze Dalivia voor één jaar uit op internationaal juniorenniveau met starts in Le Mans en Sint-Truiden.

Joanne, wiens naam bij de FEI gespeld is als Jo-Anne omdat haar moeder gelooft dat het streepje miscommunicatie kon voorkomen, nam de teugels van Darabel vijf weken geleden over.

“Vele jaren heb ik getraind bij Yessin Rahmouni, die Willeke Bos haar hengst All at Once rijdt, en hij coacht mij nu ook met Darabel,” vertelt Koch aan Eurodressage. “Wij kennen Willeke dankzij de internationale ponycompetities en mij andere paard Dalivia vonden we ook dankzij haar. Op die manier kwam ook Darabel op mijn pad.”

De combinatie heeft haar nationale showdebuut intussen gemaakt in Houten op 5 december, waar ze met 67.35% de individuele Young Riders proef wonnen.
"Specifieke toekomstplannen hebben we niet, ik wil vooral ontzettend veel gaan genieten van deze lieve, fijne maar vooral super merrie!” voegt Koch toe. “Ik wil graag wat (internationale) wedstrijdervaring opdoen en dat kan gebeuren met Darabel. Ze heeft drie super gangen en op dit moment zijn we bezig om de best mogelijke band met elkaar te krijgen.”

Afbeelding