Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Foto: Jill Huijbregts op Instagram.
Jill Huijbregts heeft afscheid moeten nemen van haar belofte voor de toekomst, Nicci Noir. Dit heeft ze zelf bekend gemaakt op Instagram.
Jill kocht Nicci Noir in juni van dit jaar. In het begin ging alles goed, Nicci was heel braaf, ook onder het zadel, ze was net zadelmak. Toen Jill op de terugweg was van een internationaal concours, kreeg ze bericht dat Nicci een aanval had gekregen. Dit was om 17:00, en de volgende ochtend om 6:00 kreeg ze er nog één.
Nicci is naar 2 klinieken geweest en uit onderzoek bleek dat er letsels in de hals zaten. Jill kreeg dit nieuws in eerste instantie via een appje te horen, en ze zou het rapport opgestuurd krijgen. "Vanaf dat moment heb ik niet meer normaal kunnen functioneren, ik wist dus dat het mis was, want letsel dat kan bijna niet goed zijn, maar hoe mis is het dan? Kan ik nooit meer rijden? Moet ze dood? Alles schiet door je heen."
De conclusie van de laatste kliniek werd in een rapport opgestuurd. Jill legt uit: "De simpelste uitleg van deze letsels is dat er verschillende OCD's in de hals zaten, botsplintertjes. Die hebben daar gezeten, zonder dat iemand dat wist. Ze zijn gaan irriteren en daar reageert het lichaam op. Er is een ontsteking gekomen op die plekken, en er heeft zich artrose ontwikkeld. Als je een ontsteking krijgt, de gewrichtsvloeistof, die normaal het kraakbeen soepel en gesmeerd houdt, wordt dan door ontsteking dun en dan verliest het zeg maar die smeerbaarheid en dan krijg je verkalking, en noem maar op, dus dat moet je altijd zien te voorkomen."
Door de artrose is er vernauwing opgetreden bij bepaalde wervels, hoog in de hals. Door deze malformatie, misvorming, komt er bij bepaalde bewegingen druk op het ruggenmerg. Dit is niet operabel, en ook niet te zien op foto's. Het is alleen zichtbaar op een CT-scan. "Toen ik dat hoorde, wist ik wel dat het heel negatief was en heel sombertjes eruitzag, onze toekomst", vertelt Jill verdrietig.
Nicci heeft nog even mogen genieten in de wei, voordat Jill de moeilijke beslissing moest nemen, om haar te laten inslapen.
Op Instagram schrijf Jill Huijbregts het volgende:
"Rust zacht lieve, mooie prinses
† 08-12-2021 - Nicci Noir †
Mijn hart is vandaag (weer) in 1000 stukjes gebroken, ik ben zo verdrietig"
Jill: namens heel Bokt heel veel sterkte toegewenst met dit enorme verlies.
Let op: sommige beelden in dit filmpje kunnen als schokkend kunnen worden ervaren.