Klatt schort taken als jury op na voorval op merriekeuring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Klatt schort taken als jury op na voorval op merriekeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 22:32

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marjo.

Matthias Klatt zal zijn activiteiten als jurylid voor het Hannoveraanse fokverband opschorten, na een onderzoek naar partijdigheid, tijdens de 2021 Hannoveraanse Elite Merrie Show in Verden.

Nieuwe richtlijnen naleven
Het Hannoveraanse Verband maakte in 2019 een bestuurscrisis door, die leidde tot het ontslag van Dr. Wolfgang Schade, als fok- en algemeen directeur.

De raad van bestuur werd opnieuw gevormd, om een team te worden dat nauwer aansloot bij de wensen van de fokkers, transparanter was in zijn beheer om minder beïnvloed of getroffen te worden door zakelijke relaties, invloed en partijdigheid.

Goed bestuur
Het Hannoveraanse Verband verklaart: "In de afgelopen jaren werden zijn zwakke punten met betrekking tot transparantie en mogelijke partijdigheid bekritiseerd in verschillende divisies door discrete hints, maar ook in open discussies. Dit heeft dan ook geleid tot de invoering van een Richtlijn voor Goed Bestuur bij de structurele hervorming van vorig jaar."

De nieuwe structuur heeft richtlijnen voor goed bestuur opgesteld, en is er nu op gericht om deze te handhaven.

"De richtlijn identificeert wangedrag, vooroordelen, relaties tussen personen, en nog veel meer, en beschrijft ook passende procedures om dergelijke gevallen te voorkomen", aldus het Hannoveraanse Verband. "Een belangrijk punt van zorg sinds de laatste bestuursverkiezing, is dat de inhoud van de Richtlijn Goed Bestuur wordt erkend en dat de naleving van de Richtlijn wordt nageleefd in het belang van het verbeteren van de transparantie."

Zaak Klatt
Op de Hannoveraanse Elite Merrie Show 2021 op 23 augustus 2021, ook wel bekend als de Herwart von der Decken show", heeft een grove schending van de Richtlijn Goed Bestuur plaatsgevonden.

De jury van de show bestond uit Hergen Forkert, Matthias Klatt, Hannoveraner fokdirecteur Ulrich Hahne, en gastjurylid Johan Hamminga uit Nederland. De grote kampioen van de show werd Va Pensiera (v. Vitalis x Furstenball), die gefokt is door en eigendom is van Almut en Karl-Heinz Düvel van Zuchthof Düvel.

Twee weken voor de show van eind augustus ging Va Pensiera in training op de stal van Matthias Klatt, nadat ze niet drachtig bleek te zijn. "Wegens ziekte stapte de eigenaar over naar mijn trainingsstal", verklaarde Matthias Klatt, die tevens directeur dressuur is bij het Hannoveraanse Verband.

"Een tip (van deze training) naar de collega's van de commissie werd pas vlak voor de presentatie van Va Pensiera gegeven", aldus het Hannoveraanse Verband. "Hoewel Matthias Klatt niet deelnam aan de beoordeling tijdens de presentatie van de merrie, is de bezorgdheid voor partijdigheid aanwezig. Bovendien mist het gedrag van Matthias Klatt de gewenste affiniteit met de kwestie van goed bestuur."

Geschreven verklaringen
De Officier van Goed Gedrag en de Raad van Toezicht ontvingen hierover individuele, schriftelijke verklaringen van Matthias Klatt en Ulrich Hahne. Zij boden hun verontschuldigingen aan voor de gemaakte fouten en Matthias Klatt erkende zonder uitzondering zijn onjuiste handelwijze.

"Ik heb de situatie bij de externe presentatie volledig verkeerd ingeschat, en geen rekening gehouden met de specifieke inhoud van de richtlijnen voor goed bestuur", aldus Klatt. "Als gevolg van de discussies en vragen die in dit verband de afgelopen dagen vanuit het bestuur en van de Good Governance Officer aan mij zijn gericht, ben ik mij ervan bewust geworden dat ik mij niet correct heb gedragen. Vanuit de huidige optiek had ik ofwel de 14-daagse training van de merrie moeten weigeren, ofwel mijn collega's vele dagen voor de show moeten benaderen en afstand moeten doen van mijn activiteiten als keurmeester van de HvdD-show."

Het Hannoveraanse Verband kwam vorige week nog met een verklaring en een besluit, waarin werd toegevoegd dat "de afhandeling van de overtreding in deze zaak veel te lang heeft geduurd. Ook al bevat de Richtlijn Goed Bestuur geen sancties voor incorrect gedrag, het betreffende bestuur op hoger niveau zou in dergelijke gevallen een aanbeveling moeten doen."

Jureren opgeschort
Op aanbeveling van de Raad van Commissarissen en de Good Governance Officer, zal Matthias Klatt zijn activiteiten als jurylid opschorten tot 31 december 2022. Hij zal bovendien "worden onderworpen aan de stemming van de Vergadering van Afgevaardigden, ter gelegenheid van de Vergadering van Afgevaardigden op 26 januari 2022".

Klik hier om de volledige verklaring van het Hannoveraanse Verband te lezen.

Afbeelding

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.