Algemeen

Carina Cassoe Kruth, hier met Heiline’s Danciera. Foto: © FEI / Leanjo de Koster.
Terwijl de meerderheid van de Deense dressuurwereld nog steeds geschokt is door het plotselinge vertrek van Nathalie zu Sayn-Wittgenstein als trainer van het Deense nationale team, is Carina Cassoe Krüth de eerste die haar voorkeur voor het nieuwe systeem uitspreekt.
Krüth maakte haar enthousiasme voor de nieuwe richting van de Danish Equestrian Federation (DRF) bekend op de website Zibrasport.
DRF heeft geen teamtrainer meer nodig, de toekomst is het team van experts
Op 17 november kondigde de DRF aan dat ze "de huidige rol van bondscoach zullen vervangen door een team van gerenommeerde personen uit de internationale top van de dressuur".
In een persbericht liet de DRF in het midden of Zu Sayn-Wittgenstein was ontslagen omdat de NF niet langer een teamtrainer wil, of dat ze ontslag heeft genomen omdat "het de wens van de DRF was om de samenwerking met de bondscoach voort te zetten, door haar een rol in het nieuwe team van experts te geven, maar dat de bondscoach helaas heeft gekozen om het aanbod niet aan te nemen".
Het toekomstige team van experts zou bestaan uit een "technische staf die op basis van activiteit met het nationale team verbonden zal zijn, en zal optreden als adviseurs en sparringpartner voor de ruiters en hun reguliere coaches".
Wat is succes?
Met Nathalie zu Sayn-Wittgenstein aan het hoofd van het dressuurteam hebben de Deense ruiters één gouden teammedaille gewonnen en vijf individuele medailles, in de laatste vier competitiejaren (2020 niet meegeteld, omdat er geen kampioenschap voor senioren was in verband met COVID-19),
Team Denemarken won zilver op het EK van 2017, werd zevende op de World Equestrian Games van 2018, vijfde op het EK van 2019 en vierde op de Olympische Spelen in Tokio en het EK van 2021. De Deense topamazone, Cathrine Dufour, won dubbel brons op het EK van 2017, individueel brons op het EK van 2019, individueel zilver en brons op het EK van 2021 en op de Olympische Spelen werd ze vierde.
Het Deense olympische team in Tokio bestond uit Cathrine Dufour (getraind door Zu Sayn en Kyra Kyrklund), Nana Skodborg Merrald (getraind door Michael Sogaard) en Carina Cassoe Krüth (getraind door Andreas Helgstrand).
Naast het trainen, treedt de teamtrainer vaak op als woordvoerder van het team, voor jury's, officials, wedstrijdorganisatoren en aandeelhouders. In de jaren dat ze zelf wedstrijden reed, en als drievoudig olympiër en bestuurslid van de IDRC, heeft Zu Sayn-Wittgenstein een sterk netwerk in de dressuurwereld opgebouwd. Haar diplomatieke manier van communiceren werd zeer gerespecteerd door haar collega's.
Carina: "Het is fijn dat we onze eigen training mogen bepalen!"
Dit is de titel van een artikel dat vandaag verscheen op Zibasport, een Scandinavisch mediaplatform van de Deense Grand Prix-amazone Anna Zibrandtsen en Helgstrand Dressage. Krüth is de eerste bekende Deense amazone die haar voorkeur uitspreekt voor het nieuwe systeem, zonder bondscoach.
"Ik vind het een goede visie en het zal spannend zijn om te zien hoe het in de praktijk gaat werken", vertelt ze aan Zibasport. "Ik heb geen gebruik gemaakt van de bondscoach, ik heb mijn eigen schema. Het is belangrijk dat we blijven trainen zoals we normaal gesproken doen voor wedstrijden, dat ik mijn eigen trainer bij me heb, waar ik zelf voor moet betalen. Het is duur, maar ik doe het omdat het voor mij werkt."
De afgelopen vier jaar traide Krüth bij Andreas Helgstrand. Daarvoor werkte ze samen met Hasse Hoffmann.
Is de teamtrainer verleden tijd?
Krüth vervolgt: "het hebben van een bondscoach werkte in het verleden, maar de nationale federatie erkent nu dat het rijden is veranderd. Ze hebben geaccepteerd dat ruiters professionals zijn en weten wat werkt in de dagelijkse trainingen, en op wedstrijden. De federatie heeft naar de ruiters geluisterd en ze vertrouwen erop dat we bij onze plannen en management blijven. Daarom verplichten ze ons niet langer te trainen bij een bondscoach, maar in plaats daarvan steunen ze ons om iets anders te doen."
Het team van experts van DRF lijkt administratief een chef d'equipe te zijn en heeft clinics voor teamleden georganiseerd met verschillende trainers, voor hun input.
"Het is positief dat je niet blijft hangen in oude methodes", verklaart Krüth. ik denk dat de nieuwe aanpak voor gemoedsrust zal zorgen. We hebben "Ik denk dat de nieuwe opzet voor wat gemoedsrust zal zorgen. We hebben het heel leuk met elkaar in het nationale team, wat een goede teambuilding is. De tijden zijn echter veranderd en hier heeft de federatie het voorbeeld gevolgd."