Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Prugelpiet
Atomic, het paard dat Franziska Fries van de U25 naar de senior grand prix divisie reed, is een U25 leermeester geworden voor de Oostenrijkse young rider Florian Artner.
Atomic is een 16-jarige KWPN-ruin van Florencio uit de Farrington x Damiro B merrie Uvolie CC. Hij si gefokt door het duo S. Tucker Bourdin uit Frankrijk en Tracy Vosloo uit Groot-Brittannië. Oorspronkelijk heette hij Atticus.
Luxemburg
Atomic maakte zijn internationale wedstrijddebuut in 2015 met amazone Sascha Schulz. Hij was toen in eigendom van een groep Luxemburgse investeerders.
Zijn eerste wedstrijd in de Intermediaire II was bij het CDI Cappeln in 2015. Een jaar later reed zij zijn eerste grand prix proef tijdens het CDI Mannheim in 2016, daarna ging hij nog naar wedstrijden in Lipica, Brno, Cappeln en Biarritz.
Oostenrijk
In de winter van 2016-2017 werd Atomic verkocht aan de Oostenrijkse Franziska Fries, die op dat moment met Alassio’s Boy uitkwam in lichte tour bij de senioren, maar op zoek was naar een paard om mee naar de grand prix rankings te rijden.
De nieuwe combinatie maakte zijn CDI-debuut in de U25 divisie in 2017, bij het CDI Wiener Neustadt en vertegenwooordigde dat jaar Oostenrijk bij de Europese kampioenschappen U25 in Lamprechtshausen. Hier werden ze 16de in de verkorte grand prix. Een jaar later, in 2018, kwamen ze terug op de Europese kampioenschappen U25 in Exloo, waar ze 12e werden in de finale van de kür op muziek.
Vanaf 2019 is Fries een seniorenamazone en neemt zij deel aan de klassieke grand prix toer. Zij startte in Ebreichsdorf, Lipica, Achleiten, Brnon Fot en Salzburg. Hun laatste internationale wedstrijd was in Hagen, in de CDI tour bij de Europese kampioenschappen, waar ze de kür op muziek wonnen. Zij gingen het jaar uit met brons tijdens de Australische kampioenschappen grand prix 2021.
U25 leermeester
Atomic is nu verhuisd om een U25 leermeester te worden voor de 22-jarige Oostenrijker Florian Artner. Hij heeft al zijn eerste U25 grand prix proeven gereden met de 16-jarige Nederlandse ruin Briar Junior (Briar x Julio Mariner xx), eerder dit jaar.
Fries, die haar carrière zal vervolgen op de rug van het Oostenrijkse olympiadepaard Te Quiero (van Totilas), zal Atomic nog regelmatig kunnen zien omdat zowel zij als Florian traint met Christian Schumach.
Franziska kondigde de nieuwe ruiter van haar paard Atomic aan op Instagram. “Het is nu tijd om de teugels over te dragen. Thommy zal voortaan door de arena dansen met Florian Artner. Ik wens hem heel veel plezier en succes. Ik zal wel de eigenaar blijven en kijk er al naar ui om hem ooit weer te zien galopperen in mijn weilanden.”
Eqwo wist de melden dat Fries recentelijk de 7-jarige Westfaalse ruin FaceTime (Follow Me x Rock Forever) heeft gekocht. De bruine werd eerder getraind door Holga Finken.
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.