Feest in het grote pietenhuis! Ozosnel is jarig!

Moderators: Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sinterklaas

Feest in het grote pietenhuis! Ozosnel is jarig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-21 16:28 Tip de Nieuwsredactie

*Bokt.nl
Community

Afbeelding
Ozosnel geniet in de wei. Foto: Ozosnel.nl

Vandaag, 19 november is een hele bijzondere dag in het grote pietenhuis. Want Ozosnel, mijn trouwe paard, is jarig. Hij werd geboren in 2012 en wordt dus negen jaar. Het is dit jaar de derde keer dat Ozosnel mee is naar Nederland, zijn eerste keer was in 2019. Hij was toen zeven jaar. Voordat hij mee kon, moest hij uiteraard nog heel veel dingen leren. Daarom stond hij al een tijdje in mijn stallen in Spanje, samen met Amerigo. Zo kon hij alles leren en het ook wat afkijken van zijn voorganger. Zijn training begon met het leren van belangrijke vaardigheden. Zo moest hij uiteraard lief zijn met kinderen, ook moest hij leren omgaan met al die pieten, die soms erg druk kunnen zijn. En natuurlijk moest hij ook leren hoe hij de daken op komt.

Toen Ozosnel zes jaar werd, kwam er een nieuw deel in de training bij: ik zou op hem gaan rijden. Daar is bewust een tijdje mee gewacht, omdat een paard pas echt volgroeid is op de leeftijd van zes jaar. Om te zorgen dat Ozosnel zo lang mogelijk mee kan gaan, heeft hij dus echt de tijd gekregen om te groeien. In het begin moest hij er wel even aan wennen dat er iemand op zijn rug zat, maar dat is nu voor hem de gewoonste zaak van de wereld geworden. Ook het dak op gaan met mij op zijn rug, moest hij leren, maar doet hij nu zonder problemen. Hij doet het zo goed, dat hij nu elk jaar mee mag naar Nederland, Amerigo is nu echt met pensioen.

Net als ik, viert Ozosnel ook zijn verjaardag in Nederland, in het grote pietenhuis. Op 19 november is de grote dag. Net als bij mensen, vind Ozosnel het ook fijn om op deze dag verwend te worden. Zo krijgt hij een goede poetsbeurt van de paardpiet, want hij moet er natuurlijk wel netjes bij staan! Ook is dit gelijk een goede massage voor hem, hij geniet hier echt van. Tijdens de poetsbeurt knabbelt hij wat hooi en smult hij van paardenbrokjes.

Na poetsbeurt mag hij lekker de wei in. Vers gras vindt hij heerlijk en goed eten is natuurlijk ook belangrijk om in conditie te blijven. Elke nacht de daken op en cadeautjes bezorgen is best intensief werken. En omdat hij op zijn verjaardag ook best wat lekkers mag eten, bakt de proefpiet altijd een grote worteltaart voor hem. Hij zoekt dan de beste en lekkerste wortels uit die de kinderen in hun schoen hebben gedaan, waar hij de taart van maakt. Uiteraard krijgen alle pieten en ik ook een stukje. Daarnaast komen verschillende pieten met lekkere hapjes naar hem toe om hem even te verwennen. Maar paardpiet let altijd goed op dat hij niet te veel krijgt. Een beetje snoepen mag, maar, net als bij mensen, kan ook het paard buikpijn krijgen van te veel lekkers.

Wil jij Ozosnel ook feliciteren met zijn verjaardag? Dat kan hoor! Hij vindt het altijd erg leuk als gedichtenpiet hem wat gedichten voorleest. Maar zoals je al eerder op Bokt kon lezen, heeft die zijn pols gebroken toen hij over een pepernoot struikelde. Hij zit nu in het gips en kan dus geen mooie gedichten schrijven voor het paard. Willen jullie hem helpen? Schrijf dan een mooi sinterklaasgedicht dat over paarden en/ of pony’s gaat. Stuur dit in PB naar mij, en dan ga ik ze allemaal verzamelen en aan hem voorlezen. Je kunt ze opsturen tot en met zaterdag 27 november. Wel doen hoor, want je kunt er ook nog een mooie prijs mee winnen! Wat dat is? Dat vertel ik nog niet, dat blijft een verrassing. Na 27 november ga ik ze, samen met mijn jurypieten, beoordelen. Het leukste, mooiste of origineelste gedicht krijgt die felbegeerde verrassingsprijs. Op 5 december maak ik dan de winnaar bekend en zal ik ook alle gedichten op VN zetten, zo kunnen jullie ze ook lezen! Hopelijk willen jullie Ozosnel blij maken!

Vriendelijke groeten,

Sinterklaas

Ik ben Sinterklaas en op 5 december ben ik de baas. Met stoomboot of stoomtrein kom ik op bezoek, zonder roe maar wel met koek!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie