Helm of hoedje in de dressuurring? Strijd nog niet gestreden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Helm of hoedje in de dressuurring? Strijd nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 20:24

*Bokt.nl
Sport

Afbeelding
Edward Gal reed ook vaak met een dressuurhoedje.
Foto: Aniek1985

Deze week, tijdens de Algemene vergadering van de FEI in Antwerpen, België, doen de voorstanders van het dragen van een dressuurhoedje nog een laatste wanhoopspoging om het traditionele paardrijhoofddeksel als mogelijkheid te hebben, naast de veiligheidshelm. Officieel zijn deze verboden per 1 januari 2021, dit is zes maanden later ook nog weer bekrachtigd door de raad van bestuur van de FEI. Maar de Europese Paardensportfederatie heeft verklaard dat haar leden een voorkeur hebben aangegeven voor de dressuurhoedjes als optie voor de senioren en de U25 ruiters als zij deelnemen aan een CDI4* of CDI 5*, bij kampioenschappen of bij de diverse Spelen. Daarom zijn zij van plan deze kwestie aan de orde te stellen volgende week, tijdens de jaarlijkse bijeenkomst. Nadat Duitsland, Oostenrijk en de International Dressage Riders Club hen hiertoe bewogen hebben, heeft de Europese federatie besloten deze kwestie op de agenda te zetten.

“De traditionele dresscode met een elegante hoed is een wereldberoemd kenmerk van de dressuursport,” luidt hun voorstel. “We willen niet de indruk wekken dat de dressuursport een gevaarlijke sport is geworden. We erkennen het veiligheidsaspect, maar voor zover wij weten is er nog nooit hoofdletsel voorgekomen bij topruiters tijdens een wedstrijd op hoog niveau. De ruiters in de leeftijdscategorie U25 en daarboven moeten daarom de vrijheid hebben om zelf te bepalen wat ze dragen in de competitie: een helm of een dressuurhoedje. Deze vrijheid om te kiezen, zou alleen moeten gelden tijdens CDI4* en CDI5*, bij kampioenschappen en op de verschillende Spelen op grand prix-niveau. Tijdens prijsuitreikingen of op andere momenten waarop men met meerdere ruiters in de baan is, blijft het dragen van de veiligheidshelm verplicht.”

Echter, de FEI wilde niet dat dit onderwerp opnieuw ter sprake kwam. De dressuurcommissie van de FEI was niet unaniem in hun oorspronkelijke reactie, tegen het toestaan van de dressuurhoedjes. De medische commissie van de FEI was tegen. “Tijdens de bestuursvergadering van juni 2021 is het voorstel beoordeeld door de raad van bestuur. Zij stemden er unaniem mee in om dit voorstel niet te steunen en daarom is het niet opgenomen in de voorgestelde regelwijzigingen. De raad merkte hierbij op dat dit thema het onderwerp was van een specifieke stemming tijdens de Algemene vergadering in 2019 en deze stemming moet gerespecteerd worden.”

De Europese federatie was het hier dus niet mee eens: “Niet zo snel!” zeiden zij.

Een onderzoek onder hun leden heeft ‘aangetoond dat er een voorkeur is voor gewijzigde regels die aangeven dat de ruiters in de leeftijdscategorie U25 en ouder de vrijheid moeten hebben om zelf te beslissen of ze tijdens de wedstrijden een dressuurhoedje of een helm willen dragen.’ Daarom willen ze deze kwestie opnieuw ter sprake brengen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:19

Rijden met een cap zou de indruk geven dat het een gevaarlijke sport is?

Is dat serieus de imago schade waar de Europese Federatie zich zorgen om maakt?

Ik zie liever een ruiter met bij wijze van spreken een integraalhelm op die een harmonieuze proef rijdt met zijn paard, dan eentje met een hoedje die achterover hangend zijn paard in de krul trekt.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 17-11-21 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helm of hoedje in de dressuurring? Strijd nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:26

Zet die helm op en maak je druk om vriendelijk rijden. Daar kan beter de tijd ingestopt worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:39

LBLGypsyCobs schreef:

Is dat serieus de imago schade waar de FEI zich zorgen om maakt?

Ik zie liever een ruiter met bij wijze van spreken een integraalhelm op die een harmonieuze proef rijdt met zijn paard, dan eentje met een hoedje die achterover hangend zijn paard in de krul trekt.

Niet de FEI, de Europese federarie n.a.v. aanmoediging van Duitsland, Oostenrijk en International Dressage Riders Club.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:46

_San87_ schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Is dat serieus de imago schade waar de FEI zich zorgen om maakt?

Niet de FEI, de Europese federarie n.a.v. aanmoediging van Duitsland, Oostenrijk en International Dressage Riders Club.

Verkeerd gelezen, ik zal het even wijzigen, bedankt!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:57

De helm (ik dacht dat het cap heette) :+ is inmiddels wel het normale beeld vind ik, nu weer een hoedje is terug in de tijd.
Laten ze liever het goede voorbeeld geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:29

DuoPenotti schreef:
Zet die helm op en maak je druk om vriendelijk rijden. Daar kan beter de tijd ingestopt worden.

Dat dus... Zo zie je wel waar de prioriteiten liggen. :x :x

"gevaarlijke sport geworden" is sowieso bullsh*t. Ik ben nog geen dokter tegen gekomen de afgelopen 25 jaar die niet van mening was dat paardrijden een gevaarlijke sport is. :roll: Dus ga deze energie mooi steken in wat écht helpt voor het imago van onze sport en investeer in harmonie en vriendelijk rijden met oog voor paardenwelzijn.

En dan nog, als ze hem niet op moeten tijdens de proef maar wel tijdens de prijsuitreiking, dan is dat ineens geen probleem voor het imago van de sport kwa gevaar? _O-

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:39

DuoPenotti schreef:

Nou inderdaad.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 04:13

Citaat:
We erkennen het veiligheidsaspect, maar voor zover wij weten is er nog nooit hoofdletsel voorgekomen bij topruiters tijdens een wedstrijd op hoog niveau.

Dat is natuurlijk ook zo, je hoort te wachten tot het kalf verdronken is voor de put gedempt moet worden! +:)+

DuoPenotti schreef:

Helemaal mee eens.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 07:30

Ik zou het mooi vinden als het hoedje weer terugkwam. Ik blijf het geen porum vinden, een slipjas met cap :x

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 07:47

Het esthetische aspect is natuurlijk belangrijker dan veiligheid.

Ik vind die hoed geen porum.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 07:49

Fitzroy schreef:
Ik zou het mooi vinden als het hoedje weer terugkwam. Ik blijf het geen porum vinden, een slipjas met cap :x

Ik ook. Dat in de lagere klassen een cap verplicht is lijkt me prima. Maar laat op de hogere niveaus de keuze vrij.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 08:07

MirandaMalik schreef:
De helm (ik dacht dat het cap heette) :+ is inmiddels wel het normale beeld vind ik, nu weer een hoedje is terug in de tijd.
Laten ze liever het goede voorbeeld geven.

idd zo denk ik er ook over. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:00

gewone dressuur-jas en cap en gewoon bit??

weg met de slipjas hoedje en stang en trens :n :n

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:41

Van mij mag de keuze vrij gelaten worden, laat ieder zelf verantwoordelijkheid nemen of degene met cap of hoed wilt rijden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:41

DuoPenotti schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:49

Ik vindt er ook geen porem aan slipjas met helm (cap).Laat de keus over aan de ruiters.
Kunnen net zo goed de body protector en laarsen met stalencappen verplichten en paard rondom in de been beschermers.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:55

DuoPenotti schreef:

Dit. En kijk dan meteen even naar de verplichting van de S&T. Zou toch mooi zijn dat daar ook een keuze in komt voor trens of misschien zelfs wel bitloos.

En daarbij wordt er bij de hoedjesdiscussie ook compleet voorbij gegaan aan de voorbeeldfunctie voor jongere ruiters. Zet gewoon die cap op als goede voorbeeld.
Elegantie is echt een kulargument. Je hebt tegenwoordig prachtige caps, die ik persoonlijk een stuk eleganter vind dan een zwarte hoed. En bestaat er niet zoiets als een veiligheidshoed met harde schaal, zoals in de western? Lijkt me een leuke uitdaging om dat te ontwikkelen. Dan heb je en de traditie en de veiligheid en het goede voorbeeld in 1.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:10

Fitzroy schreef:

Ik vind een hoedje echt super lelijk. :+

DuoPenotti schreef:

Dit dus, te beginnen bij de S&T...
Laatst bijgewerkt door nicole_floor op 18-11-21 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:16

Daihyo schreef:
En bestaat er niet zoiets als een veiligheidshoed met harde schaal, zoals in de western? Lijkt me een leuke uitdaging om dat te ontwikkelen. Dan heb je en de traditie en de veiligheid en het goede voorbeeld in 1.

Die dingen lijken leuk zo "los" op een foto, maar als je ze op een hoofd ziet.....nee! Hoe ze het ook proberen, het blijven lompe vliegende schotels. Dus als dat met een westernhoed al niet lukt gaat het helemaal niks worden met een dressuurhoedje. Volgens mij heb ik ze (dressuurhoedjes in veiligheidsuitvoering) trouwens ooit wel eens voorbij zien komen. Maar dan liever een cap. Al vind ik zelf dat vanaf een bepaald niveau de keuze gewoon vrij had moeten blijven.

Edit: hier een voorbeeld (even naar onder scrollen op de pagina): http://dorothystewart.net/2012/08/08/dressage-top-hat/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:51

Persoonlijk vind ik die ouderwetse kleren in de dressuur zo of zo al niet mooi. Ik zie liever een beetje sportieve rijkleding.

Maar als ze over een cap al zo conservatief zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:54

Tsja, ik ben hier te praktisch voor. Als je dan toch verplicht iets op je knar moet zetten, dan net zo lief iets dat ook daadwerkelijk een functie heeft. Meer veiligheid geeft en dus een helm. Ipv een object dat geen functie heeft behalve een uiterlijke.
En in mijn ogen dan ook nog een oubollig uiterlijk.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:53

LBLGypsyCobs schreef:

Is dat serieus de imago schade waar de Europese Federatie zich zorgen om maakt?

Wat een vreemde vergelijking, ik zie liever een harmonieuze proef, ongeacht het hoofddeksel.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:56

MCE schreef:
gewone dressuur-jas en cap en gewoon bit??

weg met de slipjas hoedje en stang en trens :n :n

De stang en trens in 1 adem met kleding? Vreemd. Alles op trens is ook geen garantie voor alleen maar harmonieuze proeven.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:24

Tja geen gevaarlijke sport in de topsport... toch ben je een voorbeeld voor de jonge ruiters die met een knettergekke pony de B rijden.

Persoonlijk vind ik de hoedjes spuug lelijk, dan zie ik veel liever een mooie moderne cap.

En daarnaast zoals eerder benoemd kunnen ze zich beter om het paardenwelzijn druk maken dan op hoedjes.