HC Ermelo: Las Vegas wederom naar de overwinning

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

HC Ermelo: Las Vegas wederom naar de overwinning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 21:14

KWPN
Sport

Afbeelding
Franka Loos met Las Vegas tijdens de finale van de Pavo Cup 2021.
Foto door aniek1985

Las Vegas loopt met 91 punten naar de overwinning tijdens de Anemone Horse Trucks Hengstencompetitie in Ermelo. In de klasse M kwamen twaalf KWPN-hengsten aan de start. De drie beste waren Las Vegas (v.Ferdeaux), Lord Romantic (v.Don Romantic) en Lloyd (v.Governor STB).

Deze klasse werd net als de Z/ZZ-L door Joyce van Rooijen-Heuitink en Bart Bax gejureerd.

Las Vegas
Wederom wint Las Vegas (uit Dalia Delin ster keur PROK van Wynton) met overmacht, dit keer weet hij 91 punten te behalen. De grote hengst is gefokt door J. Deenen uit Heijen. Las Vegas staat geregistreerd bij N.F. Witte uit Schijndel en Paardencentrum de Dalhoeve uit Ommeren. Met zijn amazone Franka Loos scoorde hij een 8,5 op de stap. “In de draf geeft hij een zeer aansprekend beeld, hij is krachtig met veel afdruk en heeft een zeer elegant voorbeen”, vertelt Joyce. Hiermee scoort hij een 9,5 op de draf. Over de galop vertelt Joyce, “hij galoppeert met veel kracht en met zijn schoft omhoog, hij heeft veel uitstraling.” Voor de galop en de harmonie krijgt Las Vegas beiden een 9. De totaalindruk is “een zeer compleet dressuurpaard”, dit levert een 9,5 op.

Lord Romantic
Vanavond wist Lord Romantic een mooie score van 82 punten neer te zetten. De Don Romantic-zoon (uit Veroniek elite pref sport-dres D-OC van Krack C) is gefokt en staat geregistreerd bij A. van Erp uit Heesch. De hengst werd voorgesteld door Saskia van Es en scoorde op alle onderdelen een 8 of hoger. Voor de stap scoorde de hengst een 8. “Hij stapt zuiver en actief, maar zou nog iets meer ruimte mogen hebben”, aldus de jury. Voor de drag kreeg de donkerbruine hengst een mooie 8,5. In de galop heeft Lord Romantic een goede techniek, daarvoor krijgt hij een 8. De harmonie wordt beoordeeld met een 8 en voor de totaalindruk krijgt de hengst een 8,5. “Het is een paard met expressie en een functioneel exterieur”, eindigt Joyce. Eindscore voor Lord Romantic en Saskia is 82 punten. Dit is goed voor een tweede plaats.

Lloyd
Adelinde Cornelissen stuurde de hengst Lloyd (Governor uit Hynola M elite IBOP-dres d-oc van Charmeur) vanavond ook naar 82 punten. Via de ex-aequo regeling komt Lloyd hiermee op een derde plaats. Lloyd is gefokt door Jeroen Hendriks en Berlinde Middelbrink uit Loo en staat geregistreerd bij Gerard Korbeld en Adelinde Cornelissen. Voor de stap krijgt de hengst een 8,5, de jury zegt hierover: “de stap kent veel lossigheid en lichaamsgebruik.” De draf wordt met een 8 beoordeeld, “een elegante draf met veel lossigheid, voor een hoger cijfer zou hij nog iets meer buiging in het spronggewricht mogen maken”, vertelt Joyce. Ook op de galop scoort de hengst een 8. “We hebben gekeken naar een prettige, gehoorzame en fijne voorstelling”, zegt de jury over de harmonie. Hierop scoort de Governor-zoon een 8,5. Voor de totaalindruk wordt een 8 gegeven.

Earth

Re: HC Ermelo: Las Vegas wederom naar de overwinning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:45

Jammer dat nog steeds zwaaiende voorbenen met neusjes ver achter de loodlijn wordt gepunt voor de winst. We hebben het steeds over een verandering in de dressuur, dat moeten we toch hier al doen? Moeten we het goedkeuren in een M-proef dat paarden met een dichtgesnoerde mond achter de loodlijn worden gedrukt door de ruiterhand? En dan heb ik enkel de winnaar even bekeken (meerdere trainingsfilmpjes de afgelopen tijd), ik wil dan niet weten wat de rest heeft gedaan. Al verwacht ik dat van Es ze wel netjes voorstelt.
Maar jammer hoor, in het jureren moet echt wat veranderen. En het is niet gedrochtelijk om te zien, maar het is niet wat 'we' willen zien, toch?

Anoeska27

Re: HC Ermelo: Las Vegas wederom naar de overwinning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:48

Maar deze paarden worden gepunt op kwaliteit en niet op uitvoering. Je moet dus niet met een dressuurjury oog kijken, maar met een fokkerij oog. Wat niet wil zeggen dat ik het eens ben met de punten die vanavond over het algemeen gegeven werden, maar de beoordeling is wel degelijk anders dan in de dressuurring.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:50

Anoeska27 schreef:
Maar deze paarden worden gepunt op kwaliteit en niet op uitvoering. Je moet dus niet met een dressuurjury oog kijken, maar met een fokkerij oog. Wat niet wil zeggen dat ik het eens ben met de punten die vanavond over het algemeen gegeven werden, maar de beoordeling is wel degelijk anders dan in de dressuurring.

Ja maar is dat dan wel de goede weg? Is het verstandig om op 2 vlakken te punten? Gaan we in het fokkerij punten dan niet voorbij aan paardenwelzijn en rijderij?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:31

Earth schreef:
Anoeska27 schreef:

Ja maar is dat dan wel de goede weg? Is het verstandig om op 2 vlakken te punten? Gaan we in het fokkerij punten dan niet voorbij aan paardenwelzijn en rijderij?

Ik vind het in ieder geval niet de goede weg als je een amazone met handen waar de Iron Lady jaloers op zou zijn complimenteert vanwege haar fijne manier van voorstellen. Maar ik kan me al jaren niet vinden in de manier van jurering en dat lijkt met andere juryleden niet te verbeteren. Dus waarschijnlijk ligt dat dan aan mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:14

Earth schreef:
Anoeska27 schreef:

Wat ik zie, iedereen wil zijn hengst promoten..(want hoe meer hij opvalt, hoe meer dekkingen, hoe meer hij oplevert) hoe verzamelder ze lopen hoe meer aanleg er gezien wordt. De jonge hengsten lopen vaak gewoon ook al boven hun niveau en dat gaat ten koste van de rijderij..bij sommige hengsten goed te zien in de aanleuning en verandering in beweging bij het halsstrekken. (de swing in de rug die dan terug komt) Bij andere gaat het werk ze juist makkelijk af juist door hun talent. Sommige hengsten waarderen zich enorm op ohz, en sommige ruiters kunnen een ezel nog spectaculair laten lopen. De kunst is om hier doorheen te kijken, want de ruiter fok je er niet bij. Daarom geeft het al veel informatie hoe ze zijn op 2.5 jarige leeftijd en onder verschillende ruiters. (eigen ruiter, VO onderzoek, hengstencompetitie)

Nou even terug op paardenwelzijn, wordt daar aan voorbij gegaan? Ja natuurlijk, hier gaat zoveel geld in om dat het een illusie is te denken dat het om paardenwelzijn gaat. De hengsten moeten geluk hebben bij wie ze terecht komen qua management en rijderij. Door deze "druk" zijn er in het verleden ook een boel kapot gereden.